Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen  (gelezen 1253 keer)

Offline pokemon

  • Lid
eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Gepost op: 2008/07/31, 17:49:35 »
Ik had deze melding al geplaatst maar dan onder het kopje Cinelerra. Blijkbaar vinden de mensen die me hiermee zouden kunnen helpen dit niet.

Bij het zoeken naar een oplossing voor het renderprobleem in Cinelerra kwam ik het volgende tegen:
'U dient de eigenschappen van het CINELERRA icoon zo in te stellen, dat CINELERRA draait in een terminal-venster en alleen geopend kan worden door root. U zult merken, dat u bij een andere installatie merkwaardigerwijs niet kunt 'renderen' ... en dat zou het nut van CINELERRA tot nul reduceren.'

Hoe kan ik de eigenschappen instellen?

Offline tabasco

  • Lid
eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/31, 18:29:15 »
Wordt er niet bedoeld in een terminal starten met sudo.
Dan start je het als root. Dus:

Open terminal venster via menu >Toepassingen >Hulpmiddelen >Terminalvenster
gksudo cinelerra
(en typ je wachtwoord)

Om het icoon op je paneel aan te passen kun je er met rechts op klikken en voor Eigenschappen kiezen. Voer dan bij Opdrachtregel het volgende in:
gksudo cinelerra

Offline pokemon

  • Lid
eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/01, 08:34:32 »
Bovenstaande is gelukt. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen sudo cinelerra en gksudo cinelerra?

Offline jan11000

  • Lid
eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/01, 10:07:29 »
Is hetzelfde, gk is gnome, dacht ik.
Dus als je sudo nodig hebt en het werkt niet dan gksudo proberen.

Dus je hebt het programma al geinstalleerd, en om het te gebruiken moet je als root werken?
Dit mag dus eigenlijk niet in ubuntu, omdat dit onveilig is.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/01, 10:11:25 »
Citaat van: pokemon
Bovenstaande is gelukt. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen sudo cinelerra en gksudo cinelerra?
Gksudo is voor grafische programma's en zorgt voor een grafisch venstertje waarin je je wachtwoord moet invoeren.
Sudo is voor terminalcommando's. Het wachtwoord zal ook in de terminal gevraagd worden.

In jouw geval is gksudo dus een betere keuze.

eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/01, 10:13:06 »
Citaat van: Johanvd
Citaat van: pokemon
Bovenstaande is gelukt. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen sudo cinelerra en gksudo cinelerra?
Gksudo is voor grafische programma's en zorgt voor een grafisch venstertje waarin je je wachtwoord moet invoeren.
Sudo is voor terminalcommando's. Het wachtwoord zal ook in de terminal gevraagd worden.

In jouw geval is gksudo dus een betere keuze.
Maar als ge het via de terminal start maakt het juist niks uit, ook al is het een grafisch programma. Als ge het via alt+f2 of via een menu-entry opstart, dan moet het natuurlijk wel met gksudo.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/01, 10:21:49 »
In theorie maakt het inderdaad niets uit.
Het is alleen wel handig om gewend te zijn om grafische programma's op te starten met gksudo.
Zo maak je nooit de fout om bijv. met ALT-F2 sudo te gebruiken. Dan heb je namelijk geen kans om je wachtwoord in te vullen en gaat het niet werken.

Offline pokemon

  • Lid
eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/01, 20:23:23 »
Citaat van: jan11000
Is hetzelfde, gk is gnome, dacht ik.
Dus als je sudo nodig hebt en het werkt niet dan gksudo proberen.

Dus je hebt het programma al geinstalleerd, en om het te gebruiken moet je als root werken?
Dit mag dus eigenlijk niet in ubuntu, omdat dit onveilig is.
Wat bedoel je eigenlijk met onveilig. (Mijn probleem is dat het renderen in Cinelerra niet lukt als gewone gebruiker)

eigenschappen aanpassen zodat enkel root kan openen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/01, 20:31:44 »
Sommige programma's hebben gewoon root-rechten nodig, en naar wat ik lees heeft Cinelerra dit dus ook nodig.

Gewoon opstarten via gksudo cinelerra is dus geen probleem.