Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04  (gelezen 2123 keer)

Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Gepost op: 2009/02/13, 14:56:36 »
Hoewel ik mijn Ubuntu-installatie behoorlijk gepimpt heb, vind ik Gnome nog steeds oerlelijk. O0 Ben dus van plan om Kubuntu 8.10 te installeren over mijn huidige installatie heen (Ubuntu 8.04). Deels omdat ik met een schone lijst wil beginnen, deels omdat ik het idee heb dat mijn systeem steeds een beetje langzamer en met bugs gaat draaien (teveel mee gekloot geloof ik :evil:), maar voornamelijk omdat ik KDE 4.2 onwijs gaaf vind :D

Nu heeft mijn harde schijf de volgende indeling:
/ = 18,5 GB groot en heeft nog 12,7 GB ruimte over
/home = 49,7 GB groot en heeft nog 12 GB ruimte over
/windows = 4,9 GB groot en heeft nog 1,2 GB ruimte over
SWAP = 1 GB groot.

Het gaat dus om de eerste twee partities. Mij is een jaar geleden geloof ik verteld dat het grote voordeel van een aparte /home partitie is, dat je je systeem makkelijk kan updaten zonder dat je je vorige instellingen verliest. Van Ubuntu 8.04 naar 8.10 gaan zou zonder veel problemen moeten kunnen. Nu vraag ik me dus af, gaat dit ook zonder problemen als ik van Ubuntu 8.04 naar Kubuntu 8.10 overschakel?

Daarbij is van belang:
- De bookmarks van Firefox moeten blijven
- Al mijn e-mails in het programma Thunderbird moeten blijven.

De rest van mijn programmainstellingen mogen verwijderd of veranderd worden.

Is deze overschakeling mogelijk?

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/13, 14:58:42 »
Als je de map van mozilla (firefox) en thunderbird laat staan, moet dat wel kunnen. Alle andere "."mappen mag (is wel het verstandigst) je dan verwijderen. Ikzelf neem de mappen van opera, wine, thunderbird en firefox al vanaf Ubuntu 7.10 32bits mee, en ik draai nu Kubuntu 8.10 64bits.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/13, 15:01:01 »
Ik zou voor de veiligheid de profielmappen van Thunderbird en Firefox even opzij zetten, maar in beginsel moet er bij een update niets verkeerd mee kunnen gaan. De twee programma's gaan op zoek naar die profielmappen.

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/13, 15:32:34 »
Ok, en de rest van de .naam mappen kan ik dan gewoon verwijderen? En moet ik dat doen in de Live-sessie van Kubuntu 8.10 of kan dat nog gewoon in Gnome?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/13, 15:55:35 »
Ik doe een nieuwe installatie altijd als volgt:
mappen die ik wil bewaren op de externe schijf
nieuw os erop
alle overbodige/gewenste programma's verwijderen/installeren
updates binnen halen
alle bewaarde mappen terugzetten

en that's it
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/13, 15:56:59 »
Start op van de LiveCD van Kubuntu, start het setup, verwijder de Ubuntupartitie tijdens Handmatig partitioneren, koppel de home-schijf aan op /home. Indien er al een map .kde staat op de home-partitie, hernoem die dan naar .home~. .gnome en .gnome2 kan blijven staan.

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/13, 17:28:38 »
Ah, dus ik hoe niet al die .verzineennaam mappen te verwijderen? Dat doet het ding zelf al automatisch? En de data die nu nog op de /home partitie staan, blijven die dan wel bestaan?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/14, 14:04:32 »
Zolang je de /home partitie niet laat formatteren, blijft sowieso alle informatie daar bewaard.
Maar als je het doet zoals Kebabfish eerder aangaf, alles back-uppen wat je wilt bewaren (de profielmappen van FF en TB, aangevuld met documenten, muziek, afbeeldingen en dergelijke) en vervolgens een schone installatie uitvoeren, dan zit je veilig.

Offline track

  • Lid
Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/14, 14:42:30 »
Hoi crashit,

als je naar KDE wilt overgaan, waarom installeer je niet gewoon KDE erbij via Synaptic ?  Dan heb je het toch zonder enig risico te lopen.

track

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/14, 16:36:58 »
Crashit heeft al KDE 8.04 en wil nu naar 8.10.... ;)

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/17, 08:14:40 »
In dat geval kan je eerst een Distributie-upgrade uitvoeren, en vervolgens Kubuntu-desktop installeren... Het enige verschil dan is, dat KDM niet wordt mee-geïnstalleerd...

Voor de Distro-upgrade, ga naar Softwarebronnen in Systeem -> Beheer.
Onder de tab Updates staat een kopje Release Upgrade. Stel de waarde hier in op Reguliere Upgrades.
Herlaad de pakketlijsten in Update-Manager. Ubuntu zal nu aangeven dat er een Distro-upgrade beschikbaar is. Voer deze uit.

Na het uitvoeren van de Distro-upgrade, kan je via Synaptic Kubuntu-desktop installeren. Hierbij blijven alle programma's die je hebt gebruikt onder Gnome, gewoon bestaan en te gebruiken. Wil je deze niet langer gebruiken, dan kan je op de volgende manier te weten komen welke pakketten je moet verwijderen:
Klik met rechts op Ubuntu-Desktop in Synaptic, en kies Eigenschappen. Op het tabblad Afhankelijkheden staat een volledige lijst met pakketten die gebruikt worden door Ubuntu zelf (lees: de Gnome-omgeving). Een deel van deze pakketten kunnen echter wel door Kubuntu ook gebruikt worden.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/17, 18:10:34 »
@crashit, probeer Kubuntu eerst eens uit in dual-boot. Om na te gaan of alles goed werkt. Als er problemen zijn kan je nog altijd terug naar Ubuntu.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/17, 18:11:15 »
Dat is een nightmare. Dan staan er allemaal dubbele menu-entries in je menu, je hebt een verkeerd bootscreen, enzovoorts.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kubuntu 8.10 over Ubuntu 8.04
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/17, 18:18:51 »
Dat is een nightmare. Dan staan er allemaal dubbele menu-entries in je menu, je hebt een verkeerd bootscreen, enzovoorts.
Je reageerd toch op de berichten hierboven? Geloof het wel, want dat gebeurt als je kubuntu-desktop installeerd in gnome.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu