Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast Vista  (gelezen 1068 keer)

Ubuntu naast Vista
« Gepost op: 2010/11/18, 15:32:14 »
We hebben hier thuis nog een laptop liggen met daarop Vista en daarop willen we Ubuntu installeren als dualboot met Vista. Alleen wat ik ook probeer met schijfopruiming en defragmenteren ik krijg een niet grotere aaneengesloten vrije schijfruimte van (ik meen) 1.7 GB.

Te weinig dus om vanaf de Live CD Ubuntu geinstalleerd te krijgen. Zijn er nog andere mogelijkheden om Ubuntu er toch op te krijgen zonder een compleet nieuwe installatie van Ubuntu en Vista te doen?
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Ubuntu naast Vista
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/18, 17:21:54 »
Hoi Ron 1872,

Dat gaat niet lukken ubuntu heeft minimaal 4 gb aan harde schijf ruimte om te kunnen instaleren . Je kan misschien beter een andere  distro van linux proberen damn small linux http://www.damnsmalllinux.org/ dit is volgens mij de kleineste distro die er is. En ander moet je toch echt beide OSen op nieuw installeren. Dit kost toch niet zo heel veel tijd  XD.

Groet,

Boudewijn
Desktop: AMD AThlon II X4 630 2.8 GHz, ATI Radeon HD 5450 1 Gb, 4 GB, 1.5 TB. Ubuntu 12.04 LTS
----------------------------------------------------------------------
Linux user number 519529
Registreer als Linux gebruiker op: http://counter.li.org/

Re: Ubuntu naast Vista
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/19, 10:36:20 »
Een nare eigenschap van Windows, alles wat je hem 'te eten' geeft slaat hij op.
En zo groeit 9 van de 10 Windows systemen uit zijn voegen zonder dat er reden voor is.

Het eerste wat ik altijd doe als ik een goed lopende Windows  heb die al een tijdje probleemloos draait .... alle restore points weggooien. Je zal er versteld van staan hoeveel ruimte dat vreet.
Tweede optie is natuurlijk om de hoeveelheid documenten over te zetten op een externe schijf.

Hoe groot is de disk eigenlijk in deze PC?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 10:37:55 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu naast Vista
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/19, 11:00:09 »
Wat ik altijd doe is:

Citaat
Grote kuis op Windows:

Start => Uitvoeren, type %temp% en druk op enter
Verwijder alles in de temp map

Navigeer dan naar de Windows directory
Verwijder daarin (eventueel als aanwezig) alle blauw gekleurde bestandjes met een $-teken
(dat zijn de backups van de maandelijkse Microsoft updates).
ga daarna naar de => Prefetch map
Verwijder alles in die Prefetch map

Navigeer dan naar de map Deze Computer
Rechtsklik op de C:/ schijf en kies Eigenschappen
Kies daar voor Schijfopruiming, als dat klaar is krijg je een popup schermpje,
kies daar eerst voor het tabblad Meer opties en klik daar op Herstelpunten verwijderen (onderste keuze), bevestig dit en klik op Oké
(Alle herstelpunten, behalve het laatste worden dan verwijderd).

Je zal versteld staan hoeveel schijfruimte je zo terugwint op een systeem waar dat nog nooit is uitgevoerd.
Ik die dat in de computerclub op Windows systemen altijd, en dit blijkt zéér effectief te zijn.
 :D
« Laatst bewerkt op: 2010/11/19, 11:14:25 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Ubuntu naast Vista
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/19, 12:42:05 »

Het eerste wat ik altijd doe als ik een goed lopende Windows  heb die al een tijdje probleemloos draait .... alle restore points weggooien. Je zal er versteld van staan hoeveel ruimte dat vreet.

Hoe groot is de disk eigenlijk in deze PC?


In principe groot genoeg namelijk 80 GB. De herstelpunten had ik inmiddels ook weggehaald, wat inderdaad nogal wat opleverde maar nog ruim onvoldoende. Ik zal de gegeven tips nog eens nalopen en anders wordt het een reinstall van Vista en Ubuntu
Ubuntu 20.04 LTS

Offline koos4401

  • Lid
Re: Ubuntu naast Vista
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/19, 13:43:41 »
ron1872:
Wat ook wel eens wil helpen om ruimte te maken bij MS: draai eens Ccleaner (gratis download voor Windows!!, google even) Dan kun je ook meteen allerlei tijdelijke rotzooi opruimen (eerste scherm); je register opruimen (tweede scherm); je herstelpunten drastisch verminderen (is al gebeurd, lees ik) en overbodige programma's verwijderen(derde scherm) Ook allerlei opgeslagen updates ('t is MS-windows tenslotte) kan je weggooien, zij het afaik níet met Ccleaner.
Kijk welke data echt niet meer nodig zijn en gooi die ook weg. Als het echt zo'n oude laptop (hij ligt maar te liggen, tenslotte..) is, zijn de data van "mijn documenten"  ook niet meer nodig, denk ik.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523