Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04  (gelezen 4197 keer)

Offline wowo

  • Lid
Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Gepost op: 2018/12/06, 14:06:04 »
Er zijn zeer veel sneltoetsen-overzichten te vinden op internet en in de Ubuntu handleidingen.
Naar mijn mening maken sneltoetsen het werken op een desktop/laptop een stuk aangenamer en sneller.
Nu ik over ben geschakeld naar Ubuntu 18.04 dacht ik gewoon even een eigen nieuw overzicht te maken van de sneltoetsen die ik zelf handig vind en gebruik.
Het kostte me toch best veel tijd maar ik heb er toch het nodige van opgestoken en weer een aantal bijgeleerd.
Het is uiteindelijk een overzicht geworden met 49 sneltoetsen, onderverdeeld in:
    • Sneltoetsen beginnend met Ctrl
    • Sneltoetsen beginnend met Super
    • Sneltoetsen beginnend met Alt
    • Sneltoetsen betrekking hebbend op Schermafdrukken
    • Sneltoetsen betrekking hebbend op Werkbladen
Ik heb dit sneltoetsen overzicht passend op 1 A4-tje als .pdf bijgevoegd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/06, 17:57:07 »
Dank u vriendelijk voor het delen  ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/06, 18:19:45 »
Ziet er mooi uit, bedankt voor de moeite, maar nog een kleine opmerking:
Kan je dit niet op de Wiki zetten?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/06, 18:26:14 »
Topklasse. Ctrl+Q, die schakel ik uit. Het is veel te gemakkelijk om in plaats van een tab (Ctrl+w) per ongeluk je ganse Firefox af te sluiten.

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/06, 23:23:05 »
Dank u vriendelijk voor het delen  ;)
Geen dank. Heb er zelf ook wat aan gehad. ;)
Ziet er mooi uit, bedankt voor de moeite, maar nog een kleine opmerking:
Kan je dit niet op de Wiki zetten?
Als de schoonheidsfoutjes er helemaal uit zijn zal ik dat proberen te doen.
Topklasse. Ctrl+Q, die schakel ik uit. Het is veel te gemakkelijk om in plaats van een tab (Ctrl+w) per ongeluk je ganse Firefox af te sluiten.
Bij Ctrl+Q heb ik ook gemengde gevoelens. Vaak werkt het niet (bv bij terminal etc.) en soms onbedoeld "te goed" zodat het hele programma wordt afgesloten zoals je correct opmerkt.
In de praktijk gebruik ik Ctrl+W (of Alt+F4 want dat zit er nog steeds in) ook het meest.
Misschien dat ik er een opmerking bij maak in een volgende versie.

Schoonheidsfoutjes tot nu toe:
- Alt+F4   : Sluit actief venster (of Ctrl+W)  (ipv Alt+W)
- Vergeten de door mij veel gebruikte sneltoetsen: Alt+Pijltje Links en Alt+Pijltje Rechts.
Weet nog even niet hoe ik dat precies kan omschrijven.

 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/07, 09:24:17 »
Er zijn systeembrede (sneltoetsen van je desktopomgeving) en applicatiespecifieke sneltoetsen (gedefinieerd door het programma zelf). Alt+F4 is systeembreed, en zal altijd werken. Ctrl+w is applicatiespecifiek, net zoals Ctrl+q. Applicatiespecifieke sneltoetsen zullen niet werken als het programma die toetsen niet definieert. Ook Alt-rechts en Alt-links zijn applicatiespecifiek: ze werken in Firefox om naar de vorige pagina terug te keren.

Omwille van enkele schoonheidsfoutjes moet je niet aarzelen je document op de Wiki te zetten en te onderhouden. Daar is het meteen beschikbaar voor iedereen. Je kan het daar bijwerken, en ook anderen kunnen daar correcties aanbrengen. In een mum van tijd wordt het foutvrij.

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/07, 16:24:12 »
Wat offtopic: De Nederlandse Ubuntu Wiki lijkt nogal verouderd en wordt niet zo goed bijgehouden. Dat lot treft trouwens ook de Engelse versie. Te weinig vrijwilligers die het nut hiervan nog inzien.

Ontopic:
Gek vind ik dat de Toetsenbord sneltoetsen (Systeemmenu > Instellingen > Apparaten > Toetsenbord) die vermeld worden in Ubuntu 18.04 niet geheel overeen komen met de werkelijkheid:
Bv voor:
- Navigatie, Alle normale vensters verbergen staat daar Ctrl+Super+D. Dat werkt wel maar Super+D is nu de standaard
- Navigatie, Venster verplaatsen naar laatste werkblad staat daar Shift+Super+End terwijl de standaard nu gewoon Super+End is
etc. etc.
Dat zal dus t.z.t. nog bijgewerkt moeten worden.

Eigenlijk best wel wat slordig maar hetgeen wat ze met de nieuwe Ubuntu 18.04 al voor mekaar hebben gekregen stemt mij gelukkig wel vrolijk.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/10, 00:05:12 »
Voor geïnteresseerden:
Hier versie 1.2 van Ubuntu 18.04 Gnome 3.28.2 Sneltoetsen
Er zijn een paar schoonheidsfoutjes eruit gehaald en er zijn nog een paar sneltoetsen toegevoegd (Ctrl+H, Alt+Pijltje Links en Alt+Pijltje Rechts)
Er passen op dit A4'tje nu geen sneltoetsen meer. ;)

Ik ben aan het kijken hoe ik dit in de wiki kan gaan verwerken maar dat kost nog wel wat studietijd.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: Sneltoetsen overzicht Ubuntu 18.04
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/18, 15:18:34 »
Ik denk dat dit nu mijn definitieve versie wordt: 1.3
Veranderingen:
- Bij niet systeembrede sneltoetsen prominenter de toepassing erbij vermeld.
- Nieuw: Ctrl+R (Refresh) in Nautilus
- Nieuw: Ctrl+T Nieuw tabblad in Firefox en Nautilus
- Nieuw: Ctrl+PgDn Ga naar volgend tabblad in Nautilus
- Alt+F10 ook apart vermeld
- Alt+Tab ook apart vermeld
- Met Shift toets erbij kan je ipv volgend naar vorig gaan: bv Ctrl+Shift+Tab = Ga naar vorig tabblad. Omdat ik die toetsencombinaties niet gebruik, heb ik ze niet meer vermeld.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS