Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen 2 sporen in kdenlive  (gelezen 2236 keer)

Offline GjaltG

  • Lid
geen 2 sporen in kdenlive
« Gepost op: 2020/07/25, 12:34:20 »
Beste,
Ik kan wanneer ik een clip toevoeg (MP4) geen twee sporen (Audio en Video) ontdekken. Is dit een "verkeerde"file of heb ik iets fout gedaan?

Offline vanadium

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/25, 13:06:28 »
Dit is een bestand met een mono geluidsspoor. Je zou twee sporen zien mocht het stereogeluid zijn.

Offline GjaltG

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/25, 19:42:54 »
betekent dus dat beeld en geluid niet gescheiden kunnen worden?

Offline vanadium

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/26, 09:50:56 »
oops, verkeerd begrepen. Er zou inderdaad een video track moeten zijn en een geluidsspoor. En het geluidsspoor komt er maar één keer, of het nu mono of stereo is. Nu is dat in versie 20.04.0. Ik zie dat jou versie een andere is. Mogelijk krijgt een video daar één enkel spoor. Enkel als je afzonderlijk audio binnenhaalt, krijg je een afzonderlijke audiotrack.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/26, 10:10:03 »
Ik ken Kdenlive heel goed, maar deze discussie is zo niet te volgen. Je moet wel aangeven welke versie van dit programma je gebruikt en waar je dus over praat.

Verder is met een rechterklik op het videospoor met geluid het geluidspoor te scheiden van het videospoor. Allemaal niet zo moeilijk. Van Kdenlive zijn er tal van Youtube tutorials met voorbeelden. Helaas niet allemaal in het Nederlands, maar dat zou ook een bereklus zijn. Ook van de laatste versie van dit jaar is er een grote verzameling Youtube tutorials.

Ga op zoek en speel ze af. Nog erg leuk om te doen ook.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline GjaltG

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/26, 11:53:38 »
Dag Just,
Ik ben wellicht iets te haastig. In W10 werkte ik met AS4YOU Videobewerking , maar dat is er niet voor Linux. Zal proberen ietwat geduldiger te zijn en eerst een aantal tutorials bekijken. Wat ik al eerder aangaf ik wil een film (gedownload van YOUTUBE) voorzien van geluid van een ander bestand eveneens van YOUTUBE. Dus van het ene bestand het geluid afhalen en bij het andere bestand het beeld weghalen en later deze twee bij elkaar voegen. Moet kunnen toch?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/26, 13:25:35 »
Hoi G,

Jahoor, dat is heel goed mogelijk. Dat is een normale actie als je bijvoorbeeld opnamen hebt gemaakt met veel windgeruis. Je splits dan het audiokanaal af, gooit het geluidsbestand weg en voegt op het audiokanaal een leuk ander muziekje in. Youtube heeft zelf een heleboel muziekjes in een bibliotheek, die je vrij mag gebruiken.

Dat afsplitsen van het geluid doe je met een rechterklik op de tijdlijn op het betrokken videospoor. Als je aangeeft welke versie van Kdenlive je gebruikt maak ik wel een paar schermprintjes voor je als je dat fijn vindt.

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2020/07/26, 14:01:37 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline GjaltG

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/27, 16:26:54 »
Dag Just,
Inmiddels is het gelukt en achteraf idd niet zo moeilijk.  Kdenlive is versie 17.12.3. Ik hoef gen schermprintjes maar wel een fijn aanbod. Het enige waar is tegenaan loop is het schermpje rechtsbovenin, dat had iets groter gemogen. Omdat je al veel met Kdenlive heb gewerkt een vraag wat het beste is om delen van een film te selecteren met frames of met de tijdsaanduiding.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/28, 00:50:59 »
Hoi G,

Dat voorbeeldvenster kan je wat groter trekken. Dat is wel zo fijn. Bij wat serieuze edit klussen zet ik er een tweede monitor naast de laptop. Grote tweedehands monitoren kosten niet veel meer.

Versie 17 is al oud. Ik zit nu op de 19.12.1 via een Appimage. Twee jaar verschil in ontwikkeling!

Je kan stukjes film uitknippen met het snijgereedschap (druk op de toets X). Of je rolt de einden van een clip domweg op. Ga op het einde of begin van een clip staat. Er verschijnt een gekleurde band en de pijl wordt een pijltje met twee punten. Rollen maar! Dan kan je ze ook weer terugrollen. Een andere optie is in het voorbeeldvenster de toetsen I en O gebruiken om een stukje te selecteren, die je daarna domweg op je tijdlijn sleept.

Zoek de sneltoetsen op! Handige dingen. Ik heb in het begin stickertjes gemaakt en op de betrokken toetsen geplakt. Handig, maar ook wel verwarrend. Nu doe ik het dus zonder.

Succes,

Just
« Laatst bewerkt op: 2020/07/28, 00:56:07 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline GjaltG

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #9 Gepost op: 2020/07/28, 15:08:18 »
Dag Just,
Ben niet weg van 19.12.1 via de AppImage. Het vensterachtergrond is zwart en wat nog vervelender is, is het feit dat wanneer ik bijv schuif naar de timelijn met een bestand, dat dan het programma vastloopt. Het scherm geeft scheve streepjes in grijstint en een geforceerde stop is het enige dat mogelijk is. Ik dacht eerder dat het kwam door de ubuntu uitvoering, Eerder een topic aangemaakt. Scherm is een 22 inch PHILIPS.
Ga dus 19.12.1 weer verwijderen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #10 Gepost op: 2020/07/28, 19:43:22 »
Helder!

Dat is wel het mooie van de Appimages. Je gooit ze gewoon weg als ze niet bevallen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #11 Gepost op: 2020/07/28, 19:50:32 »
Anders moet je de laatste nieuwe appimage eens proberen , staat onderaan in deze lijst:
https://files.kde.org/kdenlive/release/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline GjaltG

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #12 Gepost op: 2020/07/29, 11:45:35 »
Dag Asilnevs.
\in bijgaand figuur hetgeen ik krijg tijdens het openen van kdenlive 20. Gelukkig hoefde ik nu niet geforceerd af te sluiten, maar het beeld is hetzelfde als ik eerder aangaf. Dus ook deze gaat het niet worden.

Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/29, 12:07:52 »
Volgens mij heeft dit te maken met oude hardware waarmee je werkt. Ik had dit vermoeden al in je vorige topic over die monitor.
Mijn 1ste computer was ook een COMPAQ-PRESARIO maar dat is al een eeuwigheid geleden  ;)
Kun je eens lshw in de terminal ingeven en het resultaat daarvan hier posten.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline DeBaas

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #14 Gepost op: 2020/07/29, 13:01:12 »
Ziet er uit als een vertekend beeld met de nouveau video driver.
Heb je een nVidia video kaart/chip?
Probeer dan of er bij de stuurprogramma check een betere nVidia "fabrieks" driver aanwezig is.
Zoja, installeren en opnieuw kdenlive proberen.
Zonee, en heb je een minimale onboard video chip, dan kun je het vergeten, hooguit wat meer geheugen toekennen in het BIOS zou dan kunnen helpen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #15 Gepost op: 2020/07/29, 18:03:18 »
Zou zelfs een gewone Intel grafische kaart kunnen zijn. Dit lijkt op het probleem dat ik had.

Offline GjaltG

  • Lid
Re: geen 2 sporen in kdenlive
« Reactie #16 Gepost op: 2020/07/30, 15:33:25 »
Beste allemaal,
lshw levert nogal wat informatie op. ik denk dat jullie bedoelen de info over het display.
*-display
          description: VGA compatible controller
          product: C61 [GeForce 6150SE nForce 430]
          vendor: NVIDIA Corporation
          physical id: d
          bus info: pci@0000:00:0d.0
          version: a2
          width: 64 bits
          clock: 66MHz
          capabilities: pm msi vga_controller bus_master cap_list rom
          configuration: driver=nouveau latency=0
          resources: irq:22 memory:fa000000-faffffff memory:e0000000-efffffff memory:f9000000-f9ffffff memory:c0000-dffff
de kaart is een GeForce 6150SE ? Dat is ook voor KRITA te weinig deze verlangt een GeForce van minimal 8400, vandaar dat dit programma ook vastloopt?