Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen  (gelezen 1149 keer)

Offline livino

  • Lid
Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Gepost op: 2018/03/04, 17:44:32 »
Hallo,

in Ubuntu 16.04 heb ik geprobeerd nieuwe software te installeren van een externe firma, en dat levert nu problemen op.

Het gaat om de software van TransIP voor Stack, zie https://mirror.transip.net/stack/linux/

Punt is waarschijnlijk dat ik wat fouten heb gemaakt door eerst te proberen een versie voor Debian8 te installeren (even niet goed opgelet...) en deze installatie niet heb doorgezet, maar ook niet ongedaan heb gemaakt (ik zou niet weten hoe), dan begonnen aan die van Ubuntu 14.04 (ja, hoer wordt het pijnlijk :-D ) en dan pas die voor 16.04.

Nu krijg ik bovenaan rechts een 'enkelrichtingverkeersbord' (rode cirkel met horizontale witte lijn) en als ik daar op klik een boodschap (zie afbeelding hieronder)



Het is om het even op welke link ivm updates ik klik, ik krijg telkens een foutmelding:

- als ik klik op updates weergeven



- als ik klik op "controleren op updates" of op "alle updates installeren"



- als ik het pakketbeheer wil opstarten



Dus, waarschijnlijk heb ik rommel gemaakt door Stack op een verkeerde manier proberen te installeren. Allicht kan een clean install helpen, maar misschien zijn er andere oplossingen?

Lieven

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/04, 21:23:57 »
De volgende melding is opmerkelijk:
E: Type ‘wget’ op regel 1 in bronlijst /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list is onbekend
Er hoort geen wget in dat bestand te staan!

Wat staat er bij jou in dat bestand? Dit kan je opvragen met de opdracht:
cat /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list

Misschien is het op te lossen door de volgende opdracht van https://mirror.transip.net/stack/linux/ te herhalen:
echo 'deb http://mirror.transip.net/stack/software/deb/Ubuntu_16.04/ ./' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list
Klik links bovenin op Documentatie

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/04, 21:30:42 »
Mogelijk kun je met synaptic zien welke pakketten onvolledig zijn.
Niet standaard aanwezig, maar wel installeerbaar in Ubuntu.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/05, 09:51:01 »
Enkele gouden regels:
1- iets nieuw eerst uitproberen op een testbak of testpartitie
2- raadpleeg het forum alvorens aan iets nieuw te beginnen

Verzint eer je begint met stack !

Lees aub eerst eens grondig deze topic: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102938.msg1008568#msg1008568

Na grondige tests is het bij mij afgevoerd.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/05, 15:39:20 »
Je hebt inderdaad je pakketsysteem gebroken, en dat kan moeilijk op te lossen zijn.

Je kan eerst eens proberen met enkele toverspreuken: http://sourcedigit.com/21301-fix-broken-packages-ubuntu-terminal-list-broken-packages-ubuntu/

Mogelijk is de kortste klap een herinstallatie vanaf dezelfde installatieCD. Als je kiest voor "iets anders" en zelf je koppelpunten aangeeft, en aangeeft niet te herformatteren, dan worden je systeembestanden herinstalleert, maar blijven je data en configuratie bestaan.

Offline livino

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/05, 21:26:34 »

Wat staat er bij jou in dat bestand?

Misschien is het op te lossen door de volgende opdracht van https://mirror.transip.net/stack/linux/ te herhalen:
echo 'deb http://mirror.transip.net/stack/software/deb/Ubuntu_16.04/ ./' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list

Dit is wat ik krijg als ik opvraag wat er in dat bestand staat.

Citaat
wget -O - https://mirror.transip.net/stack/release.key


sudo apt-key add -
apt-get update


sudo apt-get install stack-client

Die "wget" heb ik 'gewoon' gekopieerd uit wat er op de Stack-website staat bij de installatiehandleiding... Dus dat zou daar niet mogen staan? Want in dat geval heeft Stack/Transip idd een probleem.

Het herhalen van die volgende opdracht , heb ik al geprobeerd, heeft niks opgeleverd.

De tips van de anderen ga ik eens proberen. In 't slechtste geval dus een clean install, maar ben wel benieuwd of het op een andere manier ook lukt. En of ik Stack zou blijven gebruiken, dat zal de toekomst uitwijzen. Welke kwaliteit mag je verwachten van een gratis host...?

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/05, 21:32:55 »
Je hebt inderdaad je pakketsysteem gebroken, en dat kan moeilijk op te lossen zijn.

Je kan eerst eens proberen met enkele toverspreuken: http://sourcedigit.com/21301-fix-broken-packages-ubuntu-terminal-list-broken-packages-ubuntu/

Mogelijk is de kortste klap een herinstallatie vanaf dezelfde installatieCD. Als je kiest voor "iets anders" en zelf je koppelpunten aangeeft, en aangeeft niet te herformatteren, dan worden je systeembestanden herinstalleert, maar blijven je data en configuratie bestaan.

Alvast iets vreemd vanaf die website met 'toverspreuken'

Ik geef in

sudo dpkg --remove -force --force-remove-reinstreq stack-client
en krijg een foutmelding

dpkg: fout: tegenstrijdige acties -f (--field) en -r (--remove)
terwijl ik volgens mij nergens "--field" heb ingetypt...

Bon, we zoeken verder ;-)

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/05, 21:41:19 »
Je hebt inderdaad je pakketsysteem gebroken, en dat kan moeilijk op te lossen zijn.

Je kan eerst eens proberen met enkele toverspreuken: http://sourcedigit.com/21301-fix-broken-packages-ubuntu-terminal-list-broken-packages-ubuntu/

Mogelijk is de kortste klap een herinstallatie vanaf dezelfde installatieCD. Als je kiest voor "iets anders" en zelf je koppelpunten aangeeft, en aangeeft niet te herformatteren, dan worden je systeembestanden herinstalleert, maar blijven je data en configuratie bestaan.

En zelfs de eerste toverspreuk van de lijst van twaalf werkt niet, bijgevolg de rest ook niet.



Wordt dan toch de installatie-cd.

Bedankt voor de tips. Mocht er nog iemand anders ideeën hebben...

Lieven

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/05, 21:56:35 »
Die "wget" heb ik 'gewoon' gekopieerd uit wat er op de Stack-website staat bij de installatiehandleiding... Dus dat zou daar niet mogen staan? Want in dat geval heeft Stack/Transip idd een probleem.
Sorry maar Stack/Transip heeft geen probleem, je hebt de handleiding niet gevolgd zoals bedoelt is. De inhoud van bestand /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list veroorzaakt je fout. Zolang dit bestand niet goed is helpen de tips om “gebroken pakketten te repareren” ook niet.

Het is de bedoeling dat je de opdrachtregels wget -O enz. ieder apart als opdracht in een terminalvenster uitvoert. Dan komen deze opdrachten (bij mij) niet in dat bestand.
De genoemde opdrachtregel met echo enz. zou het bestand moeten herstellen. Als dat bij jou geen succes geeft is er mogelijk meer fout gegaan.
Om de boel weer op gang te krijgen (maar dan zonder Stack software) kan je proberen het bestand (/etc/apt/sources.list.d/stack-client.list) te wissen gevolgd door de opdracht sudo apt update
Welke kwaliteit mag je verwachten van een gratis host...?
Transip is een hoster van hoge kwaliteit (is ook mijn ervaring)! Ze zijn ook nog eens fan is van open source. Het is helemaal geen gratis host, je krijgt alleen de eerste 1TB gratis. ^-^

Als alternatief kan je ook de ownCloud descktop sync client gebruiken uit Ubuntu software, Transip gebruikt voor Stack een eigen versie van ownCloud.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/06, 06:19:43 »
@livino,
Ga eens bij instellingen naar Software & Updates (of hoe dat ook in ubuntu mag heten)
Tabblad > Overige Programmatuur en haal het vinkje weg bij TransIp.
Probeer nu nog eens te updaten.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/06, 13:35:16 »
Ik heb dit ook eens gehad.
Ik heb toen in terminal een update laten uitvoeren (upgrade kan ook nog wel eens werken), en deze gaf precies aan wat er niet goed was en welk aanvullend commando nodig was om het weer goed te krijgen.

Na ingeven van dit commando begon de pc inderdaad alles verder te verwerken en installeren, en daarna was het helemaal goed.
(let op, internet noodzakelijk waarbij kabel aan te raden!)
sudo apt-get update
En in het uiterste geval (als update niet lukt)
sudo apt-get upgrade
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/06, 14:44:42 »
Die basis pakketbeheercommando's zullen perfect werken als je pakketsysteem in orde is  =D

De toverspreuksite die ik aangaf, blijkt niet erg betrouwbaar te zijn. -force is alvast geen geldige optie voor dpkg.

Die foutieve PPA heb je ondertussen terug verwijderd, neem ik aan.

Probeer eens sudo dpkg --remove stack-client
Dan:
sudo apt install -f

Lukt dit niet, maak dan het eerste commando tot sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq stack-client en probeer opnieuw het tweede.

Het kan daarna ook nuttig zijn eens je configuratiebestanden op te frissen:[code]
sudo apt-get clean
cd /var/lib/apt
sudo mv /var/lib/apt/lists /var/lib/apt/lists.old
sudo mkdir -p /var/lib/apt/lists/partial
sudo apt-get clean
sudo apt-get update

Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/06, 20:13:25 »
@livino,
? ? ?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline livino

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/08, 21:50:28 »
@livino,
? ? ?

Ik ga eea tijdens het weekend nader bekijken. Ik heb daar deze dagen geen tijd voor. I'll keep you updated ;-)

Lieven

Offline livino

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/08, 21:57:16 »
@livino,
? ? ?

Ik ga eea tijdens het weekend nader bekijken. Ik heb daar deze dagen geen tijd voor. I'll keep you updated ;-)

Lieven

Daarbij heb ik me idd al afgevraagd of ik de commando's op de website van TransIp in één keer moest kopiëren, dan wel per commando. en waar eindigt het ene en begint het volgende commando?

Bv.

echo 'deb http://mirror.transip.net/stack/software/deb/Ubuntu_16.04/ ./' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list
Zijn dit twee commando's, waarvan het ene begint met "echo" en het tweede met 'sudo'? Of is het één commando dat je in z'n geheel moet kopiëren en uitvoeren? De helpdesk van TransIP kon me niet helpen...

Lieven

Offline rico70

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/08, 22:06:34 »
Dat is 1 commando. Kopieren en in de terminal plakken

Offline livino

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2018/03/09, 19:18:24 »
Ik heb dit ook eens gehad.
Ik heb toen in terminal een update laten uitvoeren (upgrade kan ook nog wel eens werken), en deze gaf precies aan wat er niet goed was en welk aanvullend commando nodig was om het weer goed te krijgen.

Na ingeven van dit commando begon de pc inderdaad alles verder te verwerken en installeren, en daarna was het helemaal goed.
(let op, internet noodzakelijk waarbij kabel aan te raden!)
sudo apt-get update
En in het uiterste geval (als update niet lukt)
sudo apt-get upgrade

Lkut jammer genoeg niet. De 'wget' zit in dd weg.

E: Type 'wget' op regel 1 in bronlijst /etc/apt/sources.list.d/stack-client.list is onbekend
E: De lijst van bronnen kon niet gelezen worden.

Die basis pakketbeheercommando's zullen perfect werken als je pakketsysteem in orde is  =D

De toverspreuksite die ik aangaf, blijkt niet erg betrouwbaar te zijn. -force is alvast geen geldige optie voor dpkg.

Die foutieve PPA heb je ondertussen terug verwijderd, neem ik aan.

Probeer eens sudo dpkg --remove stack-client
Dan:
sudo apt install -f

Lukt dit niet, maak dan het eerste commando tot sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq stack-client en probeer opnieuw het tweede.

Het kan daarna ook nuttig zijn eens je configuratiebestanden op te frissen:[code]
sudo apt-get clean
cd /var/lib/apt
sudo mv /var/lib/apt/lists /var/lib/apt/lists.old
sudo mkdir -p /var/lib/apt/lists/partial
sudo apt-get clean
sudo apt-get update

En daar krijg ik dan te horen dat stack helemaal niet geïnstalleerd is...

dpkg: waarschuwing: verzoek om stack-client te verwijderen wordt genegeerd omdat het niet geïnstalleerd is

Lieven

Offline koos4401

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/09, 19:59:58 »
Even tussendoor: als -f een geldige optie is, is de volledige tekst voor dezelfde optie: --force ( twee koppeltekens)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline livino

  • Lid
Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/10, 13:48:14 »
Ik heb net een clean install achter de rug, dus voor mij is dit probleem momenteel opgelost.

Nu toch maar wat verder Stack bestuderen...

Lieven

Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2018/03/10, 14:24:42 »
Voor Stack synchronisatie kan je ook owncloud-client gebruiken en die zit in het software pakket.
Of in de terminal:
sudo apt-get install owncloud-clientEr komen dan wel nog wat andere pakketjes mee maar die heb je ook nodig.

Succes!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Onvolledige installatie van software veroorzaakt problemen
« Reactie #20 Gepost op: 2018/03/10, 14:39:22 »
Owncloud-client werkt inderdaad perfect en makkelijk installeren.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"