Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: te weinig ruimte voor ubuntu updates  (gelezen 4767 keer)

Offline hugort

  • Lid
te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Gepost op: 2014/09/08, 14:23:27 »
Hallo Forum,
heb al eens topics gezien over het pobleem van een te kleine boot partitie. Ook ik heb dat probleem bij een ubuntu 14.04 lts instalatie. Ik krijg de melding dat ik ruimte moet vrijmaken om updates te kunnen instaleren. in de bijlage mijn schijfindeling. Hoe kan ik dit aanpassen zonder teveel problemen?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/08, 15:41:47 »
Wat heb  je allemaal op die partitie gezet?
Mijn partities zijn 20GB en niet eens half vol......
Alle data heb ik wel op een andere partitie staan, voor de veiligheid in geval van een crash.
Je kunt proberen, om in een terminal te typen: sudo apt-get autoremove

Succes
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/08, 17:18:22 »
Wat heb  je allemaal op die partitie gezet?
Mijn partities zijn 20GB en niet eens half vol......

Volgens de schermafdruk gaat dit om een partitie van 255 MB. ;)
Ik gebruik 14.04 niet, maar kan me niet voorstellen dat updates gedownload worden naar die partitie ......  ???

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/08, 23:03:58 »
Je zal eerst wat oude kernels moeten verwijderen voordat je een nieuwe kernel kan installeren.
Als het goed is kan dat met dit commando:
sudo apt-get autoremove

Haalt dit geen kernels weg, dan moet je hier even op het forum zoeken naar een andere manier.

Offline Anco

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/09, 00:05:22 »
Dat zei ik al, dat is bij de installatie niet goed gegaan. Je maakt geen 255 MB partitie voor een installatie.
Bij mij zit er bij op een 300mb schrijf het koppelpunt /boot/efi/
Volgens mij zet ubuntu die bij de partitie van windows op voor efi. (welke vaak maar 200 tot 300 mb groot zijn).
Linux user #485563

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/09, 01:26:07 »
Als je LVM gebruikt (en in nog wat andere situaties) is het heel normaal om een kleine /boot partitie te hebben. Je moet er dan alleen wel rekening mee houden dat je maar 2 kernels tegelijk geïnstalleerd kan hebben vanwege de beperkte ruimte.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/09, 10:56:52 »
sudo apt-get autoremove
Haalt dit geen kernels weg, dan moet je hier even op het forum zoeken naar een andere manier.
Dit commando laat de nieuwste en de voor-nieuwste kernel staan, en verwijderd de oudere, zodat er maar 2 kernels overblijven.
Volgens mij is dit sinds 12.04 al zo ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline vanadium

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/09, 14:09:26 »
Dit commando verwijdert geen oude kernels. Die moet je handmatig weghalen met behulp van synaptic of de commandolijn.

De situatie hier begrijp ik niet. 300 MB is veel te klein voor eender welke systeempartitie: mogelijk is dat een aparte boot partitie. Als de update bestaat uit een kernel, dan kan die inderdaad volgelopen zijn. Andere updates komen niet in /boot terecht.

Mogelijk zal het weghalen van alle oudere kernels hier de oplossing bieden.

Offline hugort

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/09, 14:41:43 »
Allemaal dank voor de reacties, maar ik weet nog geen oplossing. Het commando autoremove heb ik al eens toegepast. Toen is er een hoop vrijgemaakt maar meteen kondigde ubuntu aan dat er voor 320mb aan updates nodig zijn. en dat past allemaal niet. Of updates eigenlijk ergens anders terecht moeten komen na downloaden weet ik ook niet. De installatie schijnt iets van wubi te zijn. een installatie om ubuntu op een windows machine te zetten. Ik heb toen gekozen om heel XP eraf te donderen. Ik heb ook wat probleempjes met filesharing, toen was ook het advies in een blog om de installatie opnieuw te doen. Dit schrikt mij echter enorm af, omdat ik vrees een hoop instellingen opnieuw te moeten maken. Graag nog wat advies...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/09, 15:00:32 »
Kopieer en plak dit commando in een terminalvenster, voer daarna je wachtwoord in:
dpkg -l linux-*.*|awk '/^ii/{print $2}'|grep -v -e $(uname -r|cut -f1,2 -d"-")|grep -e [0-9]|grep -v kbuild|xargs sudo apt-get -y purge
Dit haalt de oude kernels weg.

Offline hugort

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/09, 18:27:01 »
Goed dan moet ik een herinstallatie maar eens overwegen. Ik zou wel wat aan een stappenplan hebben of handleiding. Als je tijdens de installatie voor keuzes komt te staan waar je niet zeker van bent wil je vaak door en kies je wat. Wellicht is dat de reden dat mijn partities zo onhandig ingedeeld zijn. maar ik heb tijdens het rondneuzen via een ander topic dit gevonden op de site van lid pjotr:  https://sites.google.com/site/computertip/reserve-9
hier wordt de partionering aangepast dmv een opstart schijf. is dat aan te raden?

Offline hugort

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/09, 19:01:08 »
Ik heb 3GB geheugen op die machine. Het lijkt erop dat ik nu slechts 2 partities heb. Geen swap. Want de handleiding van Pjotr over Gparted heeft het over een commando Swapoff. die optie zie ik nergens. Bij beide partities is geen naastliggende ruimte vrij waardoor ik niets kan wijzigen op 16mb na. Dus hoe kan ik het beste opnieuw gaan indelen. en hoe kan ik het eenvoudigst mijn instellingen veilig stellen. Ik had me voorgesteld dat ik een nieuwe installatie kon doen en dan een backup erop terugzetten..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/09, 20:44:42 »
Je gebruikt nu LVM, dat is een iets ingewikkeldere maar flexibelere manier van indelen dan wanneer je alleen losse partities zou gebruiken. Hier is niets mis mee, alleen je moet er wel rekening mee houden dat een aantal dingen net iets anders werken.

Een nieuwe installatie doen lijkt mij niet nodig. Wat wel belangrijk is, is dat je bij iedere update van de kernel de oudste eerst weghaalt. De kernels komen in de kleine /boot partitie terecht, vandaar. Kijk een paar posts hierboven voor het commando om oude kernels te verwijderen.

De rest van je "partities" en ruimte zit binnen LVM: https://wiki.ubuntu.com/Lvm

Is dit allemaal te ingewikkeld, kies dan bij een nieuwe installatie NIET voor LVM, versleuteling of andere geavanceerde opties.
Nederlandstalige handleiding: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HerInstalleren
« Laatst bewerkt op: 2014/09/09, 20:46:51 door Johan van Dijk »

Offline hugort

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/09, 21:26:26 »
Ja nu begint er iets te dagen.. LVM kan voor mij wel eens handig zijn als ik schijven ga toevoegen/vervangen bij deze computer. voor nu lijkt het me handig dat ik je commando gebruik om oude kernels weg te halen. Maar volgens mij is het ook handig om die kleine partitie iets groter te maken om wat minder vaak onderhoud te moeten plegen.
Nu kan ik hiermee aan de slag, ik moet dan wel uitzoeken welke kernels ik moet behouden heb ik begrepen...
verder begin ik me nu ook af te vragen of het probleem wat ik heb met filesharing tussen windows en linux computers via deze HD ook met het gebruik van LVM te maken heeft...

Offline hugort

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/10, 16:31:46 »
Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties. Met de opdrachtregel van Johan van Dijk is het gelukt ruimte te creëren en de updates te installeren.  Super! en ik heb er weer veel van geleerd, partities, LVM, Kernel, paketten....

Offline wolfke

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/24, 21:21:38 »
ik had juist hetzelfde probleem als hugort.
Vroeger is me hier verteld dat 500MB zeker groot genoeg was voor mijn aparte /boot-partitie  (12.04).
Gisteren kreeg ik de melding dat ik nog 5MB vrij had en geen updates meer kon doen :-[
ik heb ook ht commando van Johan van Dijk uitgeoverd.
Dit gaf meerdere 100-den lijnen en het resultaat is dat ik nu amper 57MB gebruik van mijn bootpartitie.

Dus.. is het schijnbaar toch niet nodig om een grotere boot-partitie te maken want die geraakt toch vol met overbodige data.
en.. dat commando moet ik regelmatig uitvoeren.
juist?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/25, 09:05:04 »
Alleen als je via de updates een nieuwe kernel hebt binnengekregen moet je dat commando draaien, en dan ook nog eens nadat je je computer opnieuw hebt opgestart.

Offline hugort

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/16, 11:33:48 »
Alleen als je via de updates een nieuwe kernel hebt binnengekregen moet je dat commando draaien, en dan ook nog eens nadat je je computer opnieuw hebt opgestart.
Hoe kan je zien wanneer een update een nieuwe kernel bevat?  Ik klik altijd maar op de 'groene A'  in de starter en vertrouw erop dat upates nodig en goed zijn.

Offline jan11000

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/16, 17:03:17 »
Alleen als je via de updates een nieuwe kernel hebt binnengekregen moet je dat commando draaien, en dan ook nog eens nadat je je computer opnieuw hebt opgestart.
Hoe kan je zien wanneer een update een nieuwe kernel bevat?  Ik klik altijd maar op de 'groene A'  in de starter en vertrouw erop dat upates nodig en goed zijn.
Je kunt natuurlijk altijd kijken of je boot partitie niet te vol wordt, na updaten.

Zelf heb ik op 1 pc met encryptie geinstalleerd, dan heb je ook een kleine boot partitie, en ja die loopt ook vol.
Dan met synaptic de oude kernels verwijderen, de laatste 2 heb ik laten staan.
Zoeken op ,
linux-headers
en verwijderen, dus niet alle.
Deinstalleren en verwijderen, om ruimte te maken.

Offline linuchsan

  • Lid
Re: te weinig ruimte voor ubuntu updates
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/18, 21:21:05 »
@van Dijk
Ubuntu is slim genoeg om apt-get autoremove --purge te doen.  Ik vind het zelf fijn, wanneer ik de laatste voor de update bewaar, mogen er complicaties zijn met de kernel update.  apt-get autoremove doet dit automatisch ;-)