Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem boot live cd  (gelezen 2331 keer)

Probleem boot live cd
« Gepost op: 2007/09/26, 22:54:01 »
Ik wil graag ubuntu 7.04 naast windows vista draaien, want ik heb een hekel aan Vista. Ik heb de iso gedownload en op een cd gebrand. Helaas ziet mijn laptop bij het opstarten de cd niet en start hij telkens gewoon Vista. Ik heb de iso al gecontroleerd via Winmdsum, ik heb het al via een usb stick geprobeerd en nog een keer heel traag op een cd gebrand. Ik heb een :

Asus F3M blabla.
Mobile AMD sempron Processor 3400+ 1,8 ghz.
Windows Vista Home

Ik heb ook overwogen om een alternate cd te gebruiken, maar aangezien daar geen handleidingen van te vinden zijn voor een dualboot met vista durf ik dat niet aan, want ik heb er zeer weinig verstand van. Heeft er misschien iemand een ideetje?

Alvast bedankt!

Offline Mario

  • Lid
Probleem boot live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/26, 23:32:29 »
trachten in biossetup van je PC te komen (bepaalde toetsencombinatie indrukken wordt meestal vermeld bij opstarten)
bijvoorbeeld bij award is het meestal 'DEL' indrukken bij opstarten
Daarna zoek je de optie 'first bootdevice' deze moet op cdrom staan
daarna biossetup opslaan

succes
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Probleem boot live cd
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/26, 23:41:25 »
Ook dat heb ik gedaan, via DEL kwam ik in de bios maar ik vond niks dat iets te maken heeft met booten of opstarten (was in NL). Ook heb ik inmiddels nieuwe bios geinstalleerd omdat ik las daar dat soms problemen mee waren, maar ook dat werkt helaas niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probleem boot live cd
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/26, 23:52:35 »
Citaat van: SlechteNaam
Ook dat heb ik gedaan, via DEL kwam ik in de bios maar ik vond niks dat iets te maken heeft met booten of opstarten (was in NL). Ook heb ik inmiddels nieuwe bios geinstalleerd omdat ik las daar dat soms problemen mee waren, maar ook dat werkt helaas niet.
Dat staat in *ieder* BIOS, hoor. Boot priority, opstartvolgorde, etc. Gewoon goed zoeken.

Probleem boot live cd
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/27, 00:31:20 »
Ik heb heel goed gezocht, alles geprobeerd wat het zou kunnen zijn, maar ik vind niks geen optie betreffende booten, opstarten etc etc etc. Is mijn laptop nu veel geld waard?

Offline Mario

  • Lid
Probleem boot live cd
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/27, 00:45:44 »
is het een award?
dan zou je dit moeten kiezen 'Advanced BIOS features' (selecteren mbhv van pijltoetsen en daarna enter)
in dit menu zou 'First Boot Device' vermeld moeten worden deze plaats je op CDROM(veranderen met + of -
daarna F10 indrukken en Y indrukken
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Probleem boot live cd
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/27, 00:49:54 »
Award? Sorry, ben niet erg bekend met deze begrippen. Maar, die bios features vind ik niet eens. Alleen veilige modus shit, resolutie settings en nog wa dingen die er niks mee te maken hebben. Zijn er misschien wat toetsencombinaties die meer settings laten zien?

Offline Mario

  • Lid
Probleem boot live cd
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/27, 00:56:02 »
Normaal gezien indien een PC opstart (dus voordat een besturingsysteem geladen wordt)
is er de mogelijkheid om door een bepaalde toets of toetsen combinatie (wordt ergens op het scherm vermeld bij het opstarten) in het biosmenu te komen
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Probleem boot live cd
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/27, 09:55:31 »
Ja, dat klopt, met de DEL knop kom ik in het biosmenu, maar ik vind niks dat mij verder kan helpen, ik heb alles geprobeerd maar verder dan de computer in veilige modus, in lagere resolutie of met foutcontrole opstarten kom ik helaas niet.

Ik heb ubuntu ook geinstalleerd op mijn oude pc naast xp. Daar boot hij direct vanaf de live cd (helaas heb ik op die pc dan problemen met internet), dus het ligt in ieder geval zeker niet aan de cd.

Probleem boot live cd
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/27, 10:15:04 »
Ik heb inmiddels wat info gevonden over mijn moederbord en bios via everest:

Moederbord:  
   CPU Type   Mobile , 1800 MHz  
   Moederbordnaam   Onbekend  
   Moederbord Chipset   Onbekend  
   Systeemgeheugen   960 MB  
   BIOS Type   AMI (04/19/07)  

BIOS Eigenschappen:  
   Verkoper   American Megatrends Inc.  
   Versie   F3MAS.223  
   Uitgavedatum   04/19/2007  
   Capaciteit   512 KB  
   Opstartapparaten   Floppy Disk, Hard Disk, CD-ROM, ATAPI ZIP, LS-120  
   Specificaties   Flash BIOS, Shadow BIOS, Selectable Boot, EDD, BBS  
   Ondersteunde Standaarden   DMI, APM, ACPI, ESCD, PnP  
   Uitbreidingsmogelijkheden   ISA, PCI, PCMCIA, USB  

Vreemd dat ie aangeeft dat ie wel 'selectable boot' heeft, maar dat dat er echt niet in staat.

Qurmo

  • Gast
Probleem boot live cd
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/27, 11:09:23 »
kan je bij opstart apparaten niet iets gaan veranderen?

Offline Mario

  • Lid
Probleem boot live cd
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/27, 22:22:21 »
zou je eens een afbeelding kunnen posten van je"bios scherm" vermoed dat het eerder de veilige modus van vista is die je voor je krijgt geschoteld.
Het opstartscherm van de pc geeft kort de toetsenbordcombinatie weer om toegang te krijgen tot het BIOS. Meestal is dit de Delete-toets, maar ook toetsen als Escape, F10 of CTRL-ALT behoren tot de mogelijkheden. De benodigde combinatie wordt tijdens het opstarten normaal gesproken kort op het scherm getoond. Als het lang duurt voordat de monitor is opgewarmd, kan het zijn dat u die boodschap de eerste keer misloopt. Snel nog een keer opstarten is dan de boodschap.
De mogelijkheid bestaat ook dat de PC-bouwer een aantal mogelijkheden van het bios uitgeschakeld heeft doch dit denk ik niet omdat het kunnen switchen van bootdevices belangrijk is om het systeem te kunnen herinstalleren
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

JimZ

  • Gast
Probleem boot live cd
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/27, 23:04:59 »
Bij zo ongeveer elke huidige pc of laptop kun je door tijdens de "post" op de juiste knop te drukken het apparaat waarvan je wilt opstarten gewoon uit een lijstje selecteren.

Daar hoef je dus tegenwoordig geen BIOS-instelling voor te veranderen.

Volgens de ASUS website moet je bij jouw F3M daarvoor na het inschakelen op "Esc" drukken (zal vast ook wel in je gebruiksaanwijzing staan).

En vervolgens dus de DVD-drive kiezen.

Gr,
Jim

Probleem boot live cd
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/30, 12:06:48 »
Ik ga het straks proberen, alvast bedankt voor iedereen z'n hulp en moeite

Probleem boot live cd
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/01, 21:40:48 »
Ja, via ESC tijdens opstarten lukte het te booten vanaf de live cd. Het is dus opgelost, nogmaals bedankt!

JimZ

  • Gast
Probleem boot live cd
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/01, 22:10:51 »
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Jim