Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kopieren windows netwerk share naar ubuntu 9.04 homedirectory  (gelezen 1144 keer)

Destroyertje

  • Gast
Hey,

Ik zal eerst even de oude situatie vertellen. 2 pc's met Windows XP Professional. De afbeeldingen map op pc1 gedeeld en met een simpel scriptje op pc2 binnengehaald waarbij alleen de nieuwe of aangepast bestanden werden gekopieerd. Heel simpel allemaal.

De nieuwe situatie is dat er 1 pc is met Windows XP Professional en 1 Ubuntu 9.04 x86. De share bestaat nog steeds op pc1 (xp) en ik kan de share ook bereiken via pc2 (ubuntu) (standaardinstellingen Ubuntu/Samba). Nu wil ik graag weer een scriptje om de afbeeldingen van pc1 naar pc2 te kopieren. Het mag ook anders zolang het maar erg gemakkelijk is want diegene die achter de Ubuntu zit heeft er nu niet heel veel verstand van. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

alvast bedankt,
Destroyertje

Offline tim_vb

  • Lid
Re: kopieren windows netwerk share naar ubuntu 9.04 homedirectory
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/29, 23:24:35 »
Met het rsync comando moet het lukken hiermee Ga je enkel nieuwe en of gewijzigde bestanden overbrengen

Groetjes tim
« Laatst bewerkt op: 2009/06/29, 23:28:43 door tim_vb »

Destroyertje

  • Gast
Re: kopieren windows netwerk share naar ubuntu 9.04 homedirectory
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/30, 10:06:50 »
Het gaat om de map afbeeldingen. Het meeste is nu gekopieerd via een externe harde schijf dus het lijkt mij dat alleen de nieuwe of gewijzigde gekopieerd hoeven te worden. Nadeel is ook dat de afbeeldingen op de windows pc worden gezet en om ze te kopieren moet het via de Ubuntu pc gaan.

Ik heb zelf al wat geprobeerd met freesshd op windows pc en grsync en Unison. Unison werkte wel even maar dat ging via een socket en dat is ook weer niet zo handig. Dus ik krijg het niet echt voor elkaar :/

Offline vanadium

  • Lid
Re: kopieren windows netwerk share naar ubuntu 9.04 homedirectory
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/30, 12:27:52 »
Er zijn veel mogelijkheden

* Als je een ssh daemon op de Windows machine installeert, kan het met rsync door te verbinden met de server 9de windows machine0
* In andere gevallen moet je het bestandssysteem van de Windows machine eerst mounten op de Ubuntu machine. Dan gebruik je rsync alsof het het kopiƫren van lokale bestanden betrof. In Ubuntu kan je zowat alles mounten als een lokaal bestandssysteem. Via ssh als in optie 1, maar ook een ftp server of een samba server (het standaard "windows" systeem om te sharen). Bij deze laatste optie hoef je op de Windows machine geen extra server software te installeren: je moet enkel de betreffende map "delen".

Samengevat: probeer eerst eens een gedeelde map van je Win machine lokaal te mounten op je Ubuntu systeem. Als dat niet lukt, kan je nog ftp of ssh proberen.

Het algemeen commando om te synchroniseren is

rsync -av [bron] [bestemming]

Als je wil dat bestanden die gewist werden in de bron ook gewist worden ter bestemming, dan voeg je de optie --delete toe.

Als er FAT bestandssystemen in betrokken zijn, dan moet je mogelijk de optie --modify-window=1 gebruiken. FAT stokeert tijdsaanduidingen niet nauwkeurig genoeg, en deze optie maakt de bestandsvergelijking op basis van de tijdsaanduiding wat toleranter.