Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren  (gelezen 1906 keer)

Offline HWE64

  • Lid
W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Gepost op: 2016/07/23, 21:11:06 »
Op mijn huidige laptop staat W10. Deze wil ik over een paar weken verwijderen zodat de hele HD schoon is en daarna wil ik met een boottable cd Xubuntu 16.04 LTS gaan installeren.  Kan ik W10 nog op een usb opslaan? Hoe maak ik de HD helemaal schoon en hoe kan ik het beste te werk gaan.
S.v.b. niet te technisch want ik ben pas een beginneling op een Linux distro (weet heel veel dingen niet).  Iedere suggestie is welkom.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/23, 21:31:02 »
@ HWE64,

Windows 10 op een USB-stick zetten ?? .... zoek eens op in Google...
Ik ben niet zeker of dit mogelijk zal zijn.

Voorafgaand aan de installatie van Xubuntu 16.04 LTS, een backup nemen van alle belangrijke bestanden, documenten, foto's ...en op een externe Hdd zetten.

(Persoonlijk, bewaar ik al mijn 'belangrijke' documenten én foto's altijd op een externe Hdd en ook op USB-stick (32 of 64GB)

Xubuntu 16.04 (64-bit?) installeren is simpel: DVD in de lezer leggen en ervan opstarten;
Kies voor: de gehele schijf gebruiken voor installatie (dan is alles van Windows en ook andere rotzooi ineens geheel weg);
De installatie gewoon doorlopen, af en toe wat klikken en zeker af en toe de muis bewegen zodat de schermbeveiliger geen roet in het eten gooit;
(Zie ook eens op de website van Pjotr. https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu
https://sites.google.com/site/computertip/tips-xubuntu)

Na de installatie eerst inloggen met paswoord, onmiddellijk energiebeheer instellen (afb.1) en de schermbeveiliger uitschakelen (afb. 2);

Updatebeheer zijn werk laten doen ( na installatie en heropstarten --eerst de instellingen doen van energiebeheer en schermbeveiliger en na 10' dan updatebeheer).
Bijkomend programma's, vanuit Ubuntu Software, installeren --> vooral Synapticpakketbeheer(!).
Firefox perfect instellen, email-programma instellen, controleren of alles Nederlandstalig ingesteld staat ook kijken bij de instellingen van LibreOffice (controleer in synaptic: MySpell, Aspell, Firefox en Thunderbird als deze Nederlandstalig zijn).

De 'knop Windows' volledig omschakelen en denken in Xubuntu.
Grondig verkennen van de geïnstalleerde distributie, veel lezen , en vooral genieten van jou geïnstalleerd 'Linux-gestuurd besturingssysteem'!
Succes.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 21:54:33 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/23, 22:12:06 »
Dank voor de uitgebreide info. Dus als ik het goed begrijp zorgt Xubuntu er voor dat de Hdd schoon wordt. Ik vond het al vreemd dat ik in Xubuntu een usb stick niet formatteren kon. Gaat dit d.m.v. verwijderen? Dit heb ik gemerkt op de dektop met dual boot.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/23, 22:56:24 »
@ HWE64,

Heel juist opgemerkt. Alles is "schoon"!

Een USB-stick formatteren kan in gelijk welk 'Linux-gestuurd besturingssysteem' met Gparted.
https://sites.google.com/site/computertip/tips2

Je denkt nog teveel in 'Windows'!

Je moet je ook eens goed gaan inlezen --je moet daar echt de tijd (moeite voor doen) voor nemen -- rap, rap, ....dat is 'Windows' --> niet meer doen!
Informeren is de eerste stap, begrijpen is de tweede, verstaan en uitvoeren is de derde, en tevreden zijn dat je dit zelf tot een goed einde hebt gebracht is de ultieme genotsbeleving. M.a.w.: de mouwen opstropen en zelf proberen te doen. Als het mis gaat dan kan je snel weer herinstalleren --zo wordt je daar bedreven in --- :)
Lees maar eens de website van Pjotr goed door, van achter naar voor en van voor naar achteren!

Als je een nieuwe machine voor de eerste maal in gebruik neemt zal je toch wel eerst de handleiding doornemen ofwel de uitleg vragen hoe je er moet mee werken??
 
Dit is hier, voor het leren werken (als beginneling) met een 'onbekend' 'Linux-gestuurd besturingssysteem', ook van toepassing.
Informeren, begrijpen én toepassen... :)

Verdere hulp nodig? Vraag het of ga eerst even het web afstruinen naar nog meer info ...geraak je er dan nog niet uit ...dan kunnen "wij, leden van het forum" jou, misschien verder helpen en meedenken, vinden van een oplossing.

groet,
spievensterke.
 
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 23:31:24 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/23, 23:55:42 »
Spievensterke, zal m'n best doen.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/24, 09:02:49 »
Hoi Henk,

Als je Windows 10 wilt bewaren lijkt het me vooral een kwestie van je licentie key van Windows ergens opslaan. Hij staat op een sticker ergens op of in je computerkast. Noteer dat nummer zorgvuldig en maak liefst ook een foto van die sticker en bewaar alles  heel goed.

Bij Microsoft kan je altijd wel een installatieschijf als ISO bestand downloaden en met die key kan je Windows 10 weer installeren.

Je hebt mijn boekje over Xubuntu al bekeken? Doen hoor, het is voor jou als Xubuntu-gebruiker gemaakt. Zie onderaan voor de link.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/24, 10:38:41 »
Hallo Just, ik heb al een schermknipsel gemaakt van de key. Deze staat bij een geinstalleerde aangekochte pc niet meer op de kast. De fabrikant of computerzaak krijgt van MS een licentie en dan kan hij zo alle computers van software voorzien wel met een ander nummer. OEM heet volgens mij zo'n licentie. De appart gekochte licentie heet anders.
Het boekje van jou heb ik allang geprint en het ligt als het ware onder het hoofdkussen. De schakelaar helemaal omzetten wil ik niet omdat ik voor bepaalde doelen W10 nog nodig heb en daarom blijf ik op de desktop dual boot draaien. Sommige dingen werkt bij mij veel beter o.a. met een eenvoudige scanner (HP scanjet G2410) een dokument scannen.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/24, 11:58:43 »
Hoi Henk,

Als je Windows 10 wilt bewaren lijkt het me vooral een kwestie van je licentie key van Windows ergens opslaan. Hij staat op een sticker ergens op of in je computerkast. Noteer dat nummer zorgvuldig en maak liefst ook een foto van die sticker en bewaar alles  heel goed.

Bij Microsoft kan je altijd wel een installatieschijf als ISO bestand downloaden en met die key kan je Windows 10 weer installeren.

Je hebt mijn boekje over Xubuntu al bekeken? Doen hoor, het is voor jou als Xubuntu-gebruiker gemaakt. Zie onderaan voor de link.

groet,

Just
Is niet helemaal waar.
Als je Windows10 al een keer hebt geïnstalleerd is je registratienummer met nog wat gegevens over je moederbord e.d. bekend bij Microsoft.
Dus als je W10 opnieuw installeert op dezelfde computer hoef je geen key meer in te voeren.


OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/24, 12:10:00 »
Het boekje van jou heb ik allang geprint en het ligt als het ware onder het hoofdkussen.

Leuk! Dat boekje is echt een topper gebleken. Wie had dat ooit gedacht? Ik wilde als steunpunt gewoon wat bij een installatie mee kunnen geven. Plezier ermee!
Citaat
De schakelaar helemaal omzetten wil ik niet omdat ik voor bepaalde doelen W10 nog nodig heb en daarom blijf ik op de desktop dual boot draaien. Sommige dingen werkt bij mij veel beter o.a. met een eenvoudige scanner (HP scanjet G2410) een dokument scannen.
gr. Henk

Heb ik natuurlijk ook, maar dan laadt ik via Virtualbox een Windows ova-bestand.  Pjotr heeft dat ooit perfect beschreven met het oog op o.a. TomTom gebruikers.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/24, 12:13:59 »
Maasnet, maar daarvoor heb ik toch wel het serie nummer of sleutelnummer nodig? Met het programma Speccy van Piraform kan ik het serienr zien. Een getal van 5x5 getallen gecombineerd met hoofdletters. Zij kunnen toch zomaar niet in mijn computer kijken?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/24, 12:19:36 »
Just,
Ik zit ook nog met een meter van Microlive en een fietscomputer van Teasi. Ik kan dit later nog wel bekijken maar ik moet eerst Xubuntu meer onder de knie zien te krijgen. We redden dat wel maar het duurt iets langer.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/24, 12:20:43 »
Nee is niet (meer) nodig.
Lees anders dit maar eens https://www.windowscorner.nl/windows10/installatie/windows-10-opnieuw-installeren-zonder-productcode.php
Deze week nog ondervonden bij iemand met W10 waar ik Windows 10 opnieuw heb geïnstalleerd samen met Ubuntu 16.04.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/24, 14:06:50 »
Nee is niet (meer) nodig.
Maar voor de zekerheid op papier bewaren is altijd goed, een extra zekerheid........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/24, 19:41:28 »
Nee is niet (meer) nodig.
Maar voor de zekerheid op papier bewaren is altijd goed, een extra zekerheid........

Uiteraard.

Je moet altijd een bewijs hebben dat je versie legaal is.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline HWE64

  • Lid
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/24, 21:33:46 »
Dank allen voor de info. Heb de gegevens al opgeslagen op externe schijf en op de dekstop.
Aankomende week ga ik de nieuwe Xubuntu 16.04 met Xubuntu desktop downloaden en dan volgens voorschrift (Pjotr) met Xfburn op cd zetten. Ik heb al gekeken want Xfburn is al geinstalleerd bij mij in NL dus, da's een meevaller. Verder ga ik het advies van Spievensterke opvolgen en nog eens alles van Pjotr goed doornemen en dan verder aan de slag.
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/07/24, 21:35:32 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/27, 20:41:13 »
Van je W10 kun je een clone maken. Dat kan bijvoorbeeld met clonezilla. Zelf gebruik ik daarvoor Acronis maar dat is niet gratis. Kost iets van 30 euro.  Je kunt ook even naar een computerzaak gaan en een extra harddisk kopen, meestal wordt dan gelijk een clone gemaakt door de winkel naar de nieuwe HDD. Heb je een HDD met W10 en een met Ubuntu. Altijd handig en het hoeft niet duur te zijn. Dat hangt af van de HDD.

Offline HWE64

  • Lid
Re: W10 verwijderen en Xubuntu 16.04 installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/28, 22:33:01 »
Ik heb via de Windowssite een tool gedownload en op een USB stick gezet. Hiemee kan ik W10 downloaden en dan kan ik de sleutel invoeren zodat ik W10 weer kan installeren als dat nodig mocht zijn. Dus dat is opgelost.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)