Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen draadloos internet / netwerk manager slaat vast'  (gelezen 1568 keer)

Offline schep

  • Lid
geen draadloos internet / netwerk manager slaat vast'
« Gepost op: 2008/04/18, 18:38:04 »
Ik heb gisteren voor het heerst Ubuntu 7.10 geïnstalleerd en loop tegen verschillende problemen aan, waar ik al ongeveer een werkdag mee bezig ben om ze op te lossen.

De twee belangrijskte problemen zijn dat het niet lukt (zo lijkt het) om software te installeren, het andere is dat het me niet lukt een draadloze verbinding met internet te maken. Voor de duidelijkheid heb ik ze per onderwerp op de verschillende forum's gedeeld. Mocht je vermoeden dat het iets met elkaar te maken heeft, het software / update probleem is te vinden onder de titel:

'update / software installatie werkt niet'

Na wat gehannes heb ik op mijn nieuwe laptop een dual Boot VISTA / Ubuntu 7.10 staan en ben helemaal nieuw betreffende bijde systemen. (mijn desktop pc is XP)

In beide systemen krijg ik geen verbinding met WLAN internet. Hoewel ik vermoed dat dat verschillende redenen heeft, beschrijf ik toch maar beide verhalen op.

Via mijn XP desktop heb ik geen probleem thuis draadloos te verbinden.

Via Vista zie ik gewoonweg mijn Sitecom verbinding niet Ik zie wel anderen, die echter te zwak zijn om langer dan 5 seconden verbinding te hebben. Ik heb via een VPN al wel op de universiteit een WLAN verbinding via Vista kunnen maken. Ook heb ik al mijn Router Firmware en via vista mijn wireless card drivers geupdate.

Ubuntu geeft wel mijn WLAN verbinding en nog een andere beveiligde en een onbeveiligde verbinding aan. Zodra ik wil verbinden (sleutel in moet voeren) lukt dat echter niet. Ik dacht eerst dat het wellicht aan de beveiligingsinstellingen lag, maar als ik de beveiliging uitzet, lukt het Ubuntu nog steeds niet om te verbinden. (hoewel mij dan niet meer om een sleutel gevraagd wordt)

De verbinding met de andere onbeveiligde verbinding loopt zozo, het signaal is wisselend, en meestal zwak. Ik ben echter wel eens met die verbinding op de website van NOS.nl gekomen.

Na enkele keren (5+) wisselen tussen 'roaming' en 'manual configuration' en de verschillende beschikbare internetverbindingen, lijkt de verbindingstoepassing vast te slaan. Ik kan niet meer tussen de verschillende beschikbare netwerken wisselen en ik kan dan ook niet meer bij mijn netwerksettings komen. (systeem, beheer, netwerk) Het venster wordt geopend, maar reageert dan niet en blijft leeg.

* Ik heb zelf al gekeken of mijn wireless modem (intel 3945 ABG) voor Linus geschikt is, maar de website die één van de gebruikers in een ander topic linkte geeft voor mijn model groen licht.

* Ik heb ook al het 'ipconfig/release' trucje gedaan. Dat levert in zoverre iets op dat de korte verbindingen met het 'andere' onbeveiligde netwerk dan mogelijk is. Tot die tijd, had ik nog geen verbinding. Een succesvolle manuele verbinding met mijn 'eigen' wireless netwerk is nog niet gelukt.

* Ik heb nog niet de modemdrivers via Ubuntu geupdate, omdat ik niet goed weet hoe dat moet. (Device Manager geeft niet zoals bij windows een optie drivers up te daten)

* via een kabel kan ik wel internet gebruiken.

* ifconfig levert het volgende op
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:16:D4:DF:C2:0F  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:18

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:1B:77:50:DB:61  
          UP BROADCAST MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:0 errors:0 dropped:695 overruns:0 frame:0
          TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:0 (0.0 b)  TX bytes:0 (0.0 b)
          Interrupt:19 Base address:0xa000 Memory:94100000-94100fff

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:256 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:256 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:20720 (20.2 KB)  TX bytes:20720 (20.2 KB)
Ik hoop dat er een manier bestaat om dit probleem op te lossen. Ubuntu zonder andere software en draadloos internet valt toch een beetje tegen.

KwastjeModus

  • Gast
geen draadloos internet / netwerk manager slaat vast'
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/18, 19:25:45 »
Heb je via Ndiswrapper de driver van je wireless geïnstalleerd/geconfigureerd?

Computer even met kabel aan Internet hangen. Alle updates van Ubuntu binnenhalen. Via Synaptic (Systeem > Beheer > synaptic pakketbeheer) zoeken maar ndiswrapper en die dan installeren. met de driver die bij de kaart geleverd is zou je dan mogelijk een verbinding kunnen maken.

Een andere mogelijkheid is dat je via Madwifi een configuratie moet maken voor je draadloze kaartje. Ligt eraan wat voor kaart je hebt. (Is het bijvoorbeeld de Atheros 5007) In dat geval kun je via Madwifi een juiste verbinding maken.

Ik heb er zelf ook even mee zitten te knoeien. Ik heb inmiddels Vista van mijn laptop gegooid, die bleef moeilijk doen. Ik zit nu dit bericht naar volle tevredenheid draadloos in te kloppen nadat ik madwifi 'gedaan' had. (http://madwifi.org/)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want er is niets zo vervelend als dat zulke spullen niet goed werken.

Offline schep

  • Lid
geen draadloos internet / netwerk manager slaat vast'
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/20, 11:25:09 »
ndiswrapper brengt niet veel: hij geeft aan dat die driver al is geinstalleerd.

Het lijkt echter aan iets anders te liggen. Ik heb mijn laptop naar een vriend gebracht en daar kreeg ik verbinding, zowel met Vista als met Ubuntu.

Ik heb al de nieuwste Firmware van de Router, die ik twee weken geleden gekocht heb. Zou de router incompatibel met Ubuntu en Vista kunnen zijn?

Het is een Sitecom WL-153 - MIMO XR

bedankt.

Offline Petervdw

  • Lid
geen draadloos internet / netwerk manager slaat vast'
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/20, 12:21:43 »
Aan schep
Net even de handleiding van je router doorgelezen, niks mis mee.
Het makkelijkst is om je computers even aan een kabel te houden, dan kun je rustig alle updates binnenhalen. Dan komt de vraag: wat heb je voor draadloze kaartjes aan de kant van je computers? De router is zonder meer aan te passen aan om het even Vista of Ubuntu. Meestal komen de problemen van de draadloze kaartjes/adapters. Als je dat weet, dan pas hoef je een keus voor een driver te maken, dan wel Ndiswrapper of Madwifi of zo.
Vr.groet, peter

Nog eens doorgelezen. Die intel 3945 ABG is het pci-kaartje in je laptop? Die moet inderdaad zonder meer verbinden met je router. Heb je geen Ndiswrapper of madwifi voor nodig. Ik denk dat er iets mis is met de instellingen van je router.