Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Desktop Ubuntu 10.04 LTS  (gelezen 2350 keer)

Offline jusgje

  • Lid
Installatie Desktop Ubuntu 10.04 LTS
« Gepost op: 2010/04/24, 09:51:45 »
Goed dat er al een artikel over het installeren van Ubuntu 10.04 LTS is: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieDesktopLucid
Goed werk documentatieteam. :)

Ik heb 2 opmerkingen:
- Sinds wanneer is het controleren van fouten in de cd optioneel? Volgens mij is dit wel belangrijk. Kan dit niet wat meer aandacht krijgen, en stap 1 worden?
- Van mij mag het regeltje "optioneel: Klik eventueel op Geavanceerde instellingen " inclusief schermafbeelding weggehaald worden. Ik denk dat dit alleen maar verwarring schept. Beginnende gebruikers hoeven hier toch niet op te klikken, en geavanceerde gebruikers weten het knopje wel te vinden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Installatie Desktop Ubuntu 10.04 LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/24, 11:38:29 »
Bedankt voor de opmerkingen.

 - CD controle is een belangrijk voorbereiding en moet worden gedaan. Ik heb het woordje "eventueel" gewist.

 - Eens. Het scherm met "Geavanceerde instellingen" heb ik gewist en vervangen door de tekst:

   (!) optioneel: Klik op Geavanceerd als de computer meerdere schijven heeft en niet opstart van de 1e schijf. Kies een andere schijf voor het opstartprogramma (grub2).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jusgje

  • Lid
Re: Installatie Desktop Ubuntu 10.04 LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/25, 18:54:09 »
Ok, bedankt voor je snelle reactie en aanpassing!

Ik heb nog iets:
Bij de voorbereiding staat: "Controleer eerst de CD op fouten. Druk op de spatiebalk  tijdens het opstarten voor het volgende menu: "

En pas bij stap 1 staat: "Leg de Ubuntu cd/dvd in de speler en herstart uw computer. Nu zou het startscherm van Ubuntu moeten verschijnen, waarin u de taal kunt selecteren om Ubuntu uit te proberen of te installeren.
      (!) Indien uw computer niet van de cd opstart moet u uw cd-rom-station vóór de harde schijf instellen in de opstartvolgorde van uw computer. Deze kan u veranderen in het BIOS.
"

De stap bij de voorbereiding kan men niet uitvoeren zonder eerst stap 1 gelezen te hebben. Dit zou natuurlijk niet zo moeten zijn. Het lijkt mij zinvol om de volgorde te veranderen. Dat wil ik best ook zelf doen.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Installatie Desktop Ubuntu 10.04 LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/25, 20:58:58 »
De computer moet (via BIOS instellingen) opstarten van de cd om op deze manier de cd te controleren. Daar heb je een goed punt en als je dit wilt verbeteren: graag. :)

Wel is de cd controle eenmalig (per cd) voldoende en niet een verplichte stap 1 van 7 zoals de installatieprocedure de stappen nummert. Wat mij betreft blijft het onderdeel van "voorbereiding" of moet het een een apart onderdeel worden vóór stap 1?

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieDesktopLucid
Klik links bovenin op Documentatie