Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoeveel zijn er die problemen hebben met hun eidcardlezer?  (gelezen 1612 keer)

hoeveel zijn er die problemen hebben met hun eidcardlezer?
« Gepost op: 2023/10/26, 17:13:29 »
Ik zou graag willen weten wie er last heeft gehad met de eidcardlezer te installeren in mozilla firefox?Sinds de versie 22.04 of vroeger?

Als ik ff gebruik waar snap is ingebouwd mag ik eender welke manier gebruiken , het werkt niet ook is de plugin van de eid geinstalleert/toegevoegd in de browser?

Maar als ik snap verwijder en installeer .deb in firefox dan werkt de eidcardlezer wel, met de codes die hier ook te vinden is?

Ik stel de vraag omdat er iemand is die me niet geloofd.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Oesje

  • Lid
Re: hoeveel zijn er die problemen hebben met hun eidcardlezer?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/26, 18:27:15 »
De persoon die je niet gelooft heeft je al meerdere malen gezegd dat snap/snapd met firefox totaal niets te maken heeft .
https://snapcraft.io/install/firefox/ubuntu
Vertaling
https://snapcraft-io.translate.goog/install/firefox/ubuntu?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc
Snapcraft is het softwarepakket van canonical de ontwikkelaar van Ubuntu .
deb is een debian bestand dat moet uitgepakt worden .

Even verbeteren
Citaat
Als ik ff gebruik waar snap is ingebouwd

Als ik Firefox installeer via Snapcraft (Snap) !
« Laatst bewerkt op: 2023/10/26, 18:30:43 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: hoeveel zijn er die problemen hebben met hun eidcardlezer?
« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/26, 19:59:16 »
Dan zal ik u de vraag stellen?
Waarom werkt de eidkaartlezer niet ook al is er in firefox snap ingebakken?
Want dat is toch in elke versie zo dat ze met snap werken en niet alleen in firefox, en ik begrijp heel goed wat je bedoeld

en zeg me dan ook eens waarom de eidcardlezer wel werkt als je snap verwijderd en .deb installeert in firefox?

Je uitleg vraag ik niet @oesje

is de bedoeling om te weten hoeveel personen hier last mee hebben?
en als jij een oplossing hoe je eid kan doen werken met snap in ff mag je me dat zeggen?
En dat bosa hun medewerking niet verleend om er iets aan te veranderen dat de EID ook werkt met snap, is onze zaak niet wij willen dat de eidcardlezer werkt.
en ik denk niet dat dit teveel gevraagd is
En @oesje mijn excuses dat ik er zo weinig kennis van heb dan jou, jij bent hier al een ervaren rot in, en ik een beginneling dus ik zou het erg vnden dat je mijn excuses niet aanvaard.
« Laatst bewerkt op: 2023/10/26, 20:03:05 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Oesje

  • Lid
Re: hoeveel zijn er die problemen hebben met hun eidcardlezer?
« Reactie #3 Gepost op: 2023/10/26, 20:09:09 »
Citaat
Waarom werkt de eidkaartlezer niet ook al is er in firefox snap ingebakken?

Om de lezers duidelijker te maken waarover het gaat .
https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie

https://eid.belgium.be/nl/faq/waarom-het-gebruik-van-de-eid-niet-mogelijk-met-software-snap-enof-flatpak#7636
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: hoeveel zijn er die problemen hebben met hun eidcardlezer?
« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/26, 20:49:24 »
dat is nu eens de perfecte uitleg die ik nu voor het eerst zie, waarvoor mijn dank.

Maar wat ik bedoelde dat je geen andere browser moet gebruiken, als er een oplossing is en dat firefox van snap kan omgevormd worden naar.deb en waarom zouden we die mogelijkheid dan niet nemen @oesje?

In geval heb ik dat gedaan en firefox is nu deb en de kaartlezer werkt en verder mag van mij alles snap blijven.

het is niet dat ik in het water spring dat een ander dat ook hoeft te doen?


maar oesje bedankt voor de linken.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: hoeveel zijn er die problemen hebben met hun eidcardlezer?
« Reactie #5 Gepost op: 2023/10/27, 10:38:57 »
@ pinokkio,
@ Oesje,

Citaat
dat is nu eens de perfecte uitleg die ik nu voor het eerst zie, waarvoor mijn dank.

???

--> geprobeerd duidelijk te maken in volgende topic -- blijkbaar worden oudere berichten niet meer gelezen of uit het oog verloren ...
( als er zich een probleem voordoet, dan zoek je eerst op in de heel grote verzameling van topics die Ubuntu ter beschikking heeft en die mogelijks een oplossing bevat voor het probleem die je hebt)

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=110620.25

Ubuntu op zich -- niks mis mee ... maar om de eID Belgium te gebruiken (als Belg zijnde) is dat onmogelijk vanwege de Snap ( zie ook de faq - vragen bij eID Belgium).

Ter kennisgeving.
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2023/10/27, 10:45:07 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: hoeveel zijn er die problemen hebben met hun eidcardlezer?
« Reactie #6 Gepost op: 2023/10/27, 11:30:34 »
Voila @spievensterke. ja inderdaad ik wist dat want in die tijd heb jij me nog geholpen met dat probleem en me de oplossing aangereikt.
We zouden normaal allemaal moeten weten, dat snap die firefox zit problemen geeft en zover ik weet firefox enkel, van andere eventuele software of hardware problemen daar weet ik niets vanaf.
Maar ik denk dat @oesje me verkeerd begrepen heeft, ik heb niet gevraagd vanwaar dat probleem kwam, hier niet of op mijn site niet, heb enkel een oplossing aangeboden.
Dat is dat er een mogelijkheid bestaat (al 3 keren bewezen) om in firefox snap te veranderen in .deb waardoor de eidkaartlezer wel werkt.
Natuurlijk geef ik toe dat dit niet zo mogen in feite, eidkaartlezer inpluggen eid plugin installeren en klaar maar jammer genoeg is dit niet zo?
Wanneer bosa hun plugin/ad-don gaat aanpassen naar snap toe dat weet niemand zelfs en dit zo normaal download eid archive.snap moeten zijn?

Ik geef op mijn site een oplossing en krijg kritiek erover, omdat mijn oplossing geen vraag is?

maar hier houd het voor mij op, als er iemand is die het gedaan heeft met een andere oplossing wil ik dat eens proberen

vriendelijk dank
« Laatst bewerkt op: 2023/10/27, 11:32:42 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu