Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD wordt niet herklend (bis)  (gelezen 2654 keer)

Offline livino

  • Lid
Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Gepost op: 2023/09/01, 17:26:22 »
Dag allen,

ongeveer een jaar geleden had ik het probleem dat mijn laptop mijn externe HD niet meer herkende (zie dit topic). Ik heb het toen 'opgelost' door mijn HD even op een windows-pc aan te sluiten en daar startte automatisch een 'reparatieprogramma'. Sindsdien ging het een jaar goed, al voelde de oplossing natuurlijk niet echt fantastisch.

Nu heb ik hetzelfde voor...

Blijkbaar wordft de schijf helemaal niet gezien want als ik dit ingeef

Citaat
lsblk | grep sdc

krijg ik dit als antwoord

Citaat
sdc      8:32   0   1,8T  0 disk
└─sdc1   8:33   0   1,8T  0 part


Als ik handmatig in de terminal probeer te mounten (sudo mount /dev/sdc1) krijg ik dezelfde melding als vorig jaar

Citaat
mount: /dev/sdc1: can't find in /etc/fstab

Ik ben er zeker van dat ik, bij het laatste gebruik in Windows, de boel op een correcte manier heb afgekoppeld. En of het ntfs dan wel ext2,3,4 is weet ik niet. Geen idee hoe ik dat moet zoeken, maar de schijf hangt al jaren aan een linux-pc.

Slijtage misschien?

Tips om dit op te lossen?

Lieven

Offline aartje

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/01, 19:18:01 »


Blijkbaar wordft de schijf helemaal niet gezien want als ik dit ingeef

Citaat
lsblk | grep sdc

krijg ik dit als antwoord

Citaat
sdc      8:32   0   1,8T  0 disk
└─sdc1   8:33   0   1,8T  0 part


Als ik handmatig in de terminal probeer te mounten (sudo mount /dev/sdc1) krijg ik dezelfde melding als vorig jaar

Citaat
mount: /dev/sdc1: can't find in /etc/fstab


Dus /dev/sdc1 staat niet in /etc/fstab en daarom weet mount niet waar hij die partitie aan moet knopen.
Controleer dus even of /dev/sdc1 in /etc/fstab staat.
Je zou het wel kunnen mounten door het commando "sudo mount /dev/sdc1 /mnt" en dan kijken in /mnt

Offline livino

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/01, 23:47:01 »
Je zou het wel kunnen mounten door het commando "sudo mount /dev/sdc1 /mnt" en dan kijken in /mnt

Dat levert dit op...
Citaat
$MFTMirr does not match $MFT (record 3).
Failed to mount '/dev/sdc1': Invoer-/uitvoerfout
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.

Controleer dus even of /dev/sdc1 in /etc/fstab staat.

Ik ben en blijf een 'eeuwige leek' en dit snap ik dus niet zonder extra uitleg. Hoe zoek ik dit uit?

In de bestandsbeheerder vind ik een map /dev, maar daarin staat geen map /sdc1. Op hetzelfde niveau als /dev bestaat een map /etc, waarin dan weer geen map /fstab staat.

Btw, bij het opstarten verschijnt het icoon van de harde schijf wel (MyBook), maar daarop klikken levert hoogstens een eeuwig draaiend cirkeltje op...

Lieven

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #3 Gepost op: 2023/09/02, 09:48:19 »
Zelfde probleem: inconsistent bestandssysteem("NTFS is either inconsistent,") maar mogelijk inderdaad erger: hardwareproblemen (die op hun beurt ook aanleiding kunnen geven tot een corrupt bestandssysteem, zelfs in de mate dat dit niet meer herstelbaar is).
Als niets anders lukt, herformatteren. Dan zeer goed opletten dat je de schijf altijd zorgvuldig afkoppelt. Keert het probleem terug, dan zal de schijf vervangen moeten worden.

Offline aartje

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #4 Gepost op: 2023/09/03, 14:44:11 »
Als je de partitie  zowel onder Windows als Ubuntu kon lezen, dan is het een
ntfs-partitie (ext2/3/4 is niet te benaderen onder Windows zonder kunst- en vliegwerk)

Wat je wel zou kunnen proberen is :

sudo ntfsfix /dev/sdc1

Dit is beschreven in https://askubuntu.com/questions/727218/cannot-mount-usb-stick-errors-out-with-mftmirr-does-not-match-mft

Eventueel moet je eerst ntfs-3g installeren als ntfsfix niet wordt gevonden.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/03, 14:54:45 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #5 Gepost op: 2023/09/03, 22:38:35 »
Als je de partitie  zowel onder Windows als Ubuntu kon lezen, dan is het een
ntfs-partitie (ext2/3/4 is niet te benaderen onder Windows zonder kunst- en vliegwerk)
Het is géén kunst en vliegwerk. Zorgvuldig harde schijf ontkoppelen, dan wel systeem geheel afsluiten, en er zullen geen problemen zijn. Nu en dan harde schijf controleren, want dat gebeurt nooit automatisch voor een externe harde schijf.

Citaat
Wat je wel zou kunnen proberen is :

sudo ntfsfix /dev/sdc1
Verkies Windows. Gebruik ntfs enkel als de harde schijf ook onder Windows moet gebruikt worden. Anders herformatteer je best naar een Linux bestandssysteem (ext4), btrfs).

Offline aartje

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #6 Gepost op: 2023/09/04, 10:15:39 »
Als je de partitie  zowel onder Windows als Ubuntu kon lezen, dan is het een
ntfs-partitie (ext2/3/4 is niet te benaderen onder Windows zonder kunst- en vliegwerk)
Het is géén kunst en vliegwerk. Zorgvuldig harde schijf ontkoppelen, dan wel systeem geheel afsluiten, en er zullen geen problemen zijn. Nu en dan harde schijf controleren, want dat gebeurt nooit automatisch voor een externe harde schijf.

Citaat
Wat je wel zou kunnen proberen is :

sudo ntfsfix /dev/sdc1
Verkies Windows. Gebruik ntfs enkel als de harde schijf ook onder Windows moet gebruikt worden. Anders herformatteer je best naar een Linux bestandssysteem (ext4), btrfs).
Goed lezen valt ook niet mee. Er was niet duidelijk of het een ntfs- of ext2/3/4-geformatteerde partitie was.
Als je een ext2/3/4 partitie op een windows-systeem wil benaderen (lezen/schrijven) dan kan dat niet zonder
kunst- en vliegwerk, je moet er onder windows software voor installeren.
Je kan ntfsfix toch even proberen, een kleine moeite, en als het niet lukt de partitie opnieuw formatteren.
« Laatst bewerkt op: 2023/09/04, 10:17:45 door aartje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #7 Gepost op: 2023/09/04, 13:09:28 »
Als je de partitie  zowel onder Windows als Ubuntu kon lezen, dan is het een
ntfs-partitie (ext2/3/4 is niet te benaderen onder Windows zonder kunst- en vliegwerk)
Inderdaad verkeerd gelezen  ^-^ Dat is inderdaad wel juist voor ext2/3/4.

Met ntfsfix lukt het mogelijk wel, maar verkies toch de controle te doen op een Windows systeem. Alleen Microsoft kent alle details van dat bestandssysteem, en enkel daar is de reparatie geheel grondig.

Offline aartje

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #8 Gepost op: 2023/09/04, 13:20:41 »

Met ntfsfix lukt het mogelijk wel, maar verkies toch de controle te doen op een Windows systeem. Alleen Microsoft kent alle details van dat bestandssysteem, en enkel daar is de reparatie geheel grondig.
Daar ben ik het mee eens, maar als die windows niet meteen voorhanden is voldoet ntsfix misschien al.
Maar netjes afkoppelen is het beste natuurlijk, maar soms gaat er iets niet helemaal goed, netspanninguitval, per ongeluk
op de boot/start-knop gedrukt of zo. Ik zou die disk niet helemaal meer vertrouwen en hem eerst eens grondig
checken met gsmartcontrol (non-destructive)
« Laatst bewerkt op: 2023/09/04, 13:22:40 door aartje »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #9 Gepost op: 2023/09/04, 14:18:26 »
Check eerst met bijvoorbeeld schijven, gparted of sudo fdisk -l
of de disk wel gezien word. Dit hoeft niet /dev/sdc te zijn maar bijvoorbeeld /dev/sde, f, g ~

Een reparatie op een ext2, 3, 4 partitie doe je met
sudo fsck /dev/sdXY (X schijf, Y partitie)

Windows Dirty Flag reset op een ntfs partitie doe je met
sudo ntfsfix --clear-dirty /dev/sdXYofsudo ntfsfix -d /dev/sdXY
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline livino

  • Lid
Re: Externe HD wordt niet herklend (bis)
« Reactie #10 Gepost op: 2023/09/05, 20:19:15 »
Bedankt voor de tips. Heb een aantal dingen uitgeprobeerd maar het beestje lijkt een beetje dood en overleden :-/ . Heb hem vanochtend met mijn windows-laptop van het werk geprobeerd en ook daar wordt hij niet meer herkend. In het slechtste geval hoop ik dan maar de bestanden te kunnen recupereren via een computerwinkel.

Ik heb nog een back up externe HD en die wordt wel probleemloos herkend...

Als je de partitie  zowel onder Windows als Ubuntu kon lezen, dan is het een
ntfs-partitie (ext2/3/4 is niet te benaderen onder Windows zonder kunst- en vliegwerk)

Wat je wel zou kunnen proberen is :

sudo ntfsfix /dev/sdc1

Dit is beschreven in https://askubuntu.com/questions/727218/cannot-mount-usb-stick-errors-out-with-mftmirr-does-not-match-mft

Eventueel moet je eerst ntfs-3g installeren als ntfsfix niet wordt gevonden.

Dat geeft beurtelings niks, niks en niet veel, bij wijze van spreken, ongeveer dit:

Citaat
sudo ntfsfix /dev/sdc1

geeft

Citaat
Failed to determine whether /dev/sdc1 is mounted: No such file or directory
Mounting volume... Failed to access '/dev/sdc1': No such file or directory
Error opening '/dev/sdc1': No such file or directory
FAILED
Attempting to correct errors... Failed to access '/dev/sdc1': No such file or directory
Error opening '/dev/sdc1': No such file or directory
FAILED
Failed to startup volume: No such file or directory
Failed to access '/dev/sdc1': No such file or directory
Error opening '/dev/sdc1': No such file or directory
Volume is corrupt. You should run chkdsk.

(Woorden als 'failed' en 'corrupt' geven niet bepaald hoop... En voor chkdsk vind ikj het ubuntu-alternatief fsck, hetgeen vooral niet-gevonden schijven oplevert...)

Die ntfs-3g zit al in het systeem, zo blijkt, maar er wordt ook gesproken van ntfsprogs, wat weer een vreemd antwoord geeft, iets dat lijkt op 'ik zou dit wel moeten kunnen installeren maar het lukt me niet':

Citaat
Pakket ntfsprogs is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt, verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron

Als ik het commando lsblk gebruik, of ik open de toepassing schijven, vindt hij probleemloos de twee interne harde schijven en de andere, minder oude externe harde schijf.

Maar die oudste externe hd lijkt dus helemaal onvindbaar. Misschien bestaan daar nog commando's voor?

Lieven