Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 22.04 - zwart scherm na installatie NVidia Drivers  (gelezen 2238 keer)

Offline livino

  • Lid
Ubuntu 22.04 - zwart scherm na installatie NVidia Drivers
« Gepost op: 2023/08/01, 20:19:10 »
Hallo allen,

omdat ik een extra monitor heb gekocht voor mijn thuiswerk, wilde ik deze ook graag gebruiken op mijn privélaptop, waarop ik Ubuntu 22.04 heb draaien. Bleek dat mijn pc het scherm niet herkent.

Google is not always your friend, want via een zoekrobot ontdekte ik de mogelijkheid om de geïnstalleerde drivers (X) te vervangen (?) door een driver van Nvidia (510, als ik het goed heb, maar ben niet zeker). Dus paste ik dit aan via de instellingen en nadien moest ik de pc heropstarten.

Resultaat: een zwart scherm en geen optie om wat dan ook in beweging te krijgen...

Ik kan nog wel in het boot-scherm (door esc te drukken tijdens het opstarten, maar daar vind ik niet meteen een optie om die installatie ongedaan te maken of de terminal te openen.

Ook hier reikt internet me tal van tips aan, maar:

- ofwel gaat het om een andere versie van Linux (Fedora, Ubuntu 20.04...)
- ofwel zijn de beschreven problemen niet helemaal dezelfde als de mijne (mijn scherm is zwart zonder meer, in sommige posts is er nog sprake van een 'knipperende cursor')
- ofwel werken de oplossingen niet (ctrl+alt+f5 om een tty te starten --> wat het ook betekent, het werkt niet) of kan ik ze niet toepassen ('kopieer in de terminal'...)
- ofwel zijn de oplossingen geschreven voor mensen die meer Linux-kennis hebben dan ook en kan ik ze niet eens testen omdat ik niet zou weten hoe ik deze of gene toepassing moet openen en het niet beschreven wordt

Het enige wat hij doet, is dus dat zwarte scherm en de optie om in het boot-menu en zo te gaan.
Het enige wat ik zou moeten doen, denk ik, is die installatie van Nvidia ongedaan maken, maar ik vind niet de weg hoe dat moet, vanuit dat zwarte scherm.

Wie zou me kunnen helpen?

Lieven

Re: Ubuntu 22.04 - zwart scherm na installatie NVidia Drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2023/08/02, 13:50:16 »
ontkoppel u scherm eens van u laptop weer?Vermoed dan wel dat je weer je bureaublad ziet staan op u laptopscherm klopt dat?
Indien beide gelukt is kan je nu deze ink eens volgen om de nvidia drivers te verwijderen  https://linuxhint.com/clean-install-nvidia-drivers-ubuntu-22-04-lts/

Let wel op dat je de juiste verwijderd die u zelf hebt geinstaleerd?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 22.04 - zwart scherm na installatie NVidia Drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2023/08/02, 18:23:55 »
Bedankt voor je reactie.

Dat is één van de eerste dingen die ik heb geprobeerd een voor de zekerheid nu nog eens, maar dat heeft geen effect.

ontkoppel u scherm eens van u laptop weer?Vermoed dan wel dat je weer je bureaublad ziet staan op u laptopscherm klopt dat?
Indien beide gelukt is kan je nu deze ink eens volgen om de nvidia drivers te verwijderen  https://linuxhint.com/clean-install-nvidia-drivers-ubuntu-22-04-lts/

Let wel op dat je de juiste verwijderd die u zelf hebt geinstaleerd?

Re: Ubuntu 22.04 - zwart scherm na installatie NVidia Drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2023/08/03, 10:10:38 »
Resultaat: een zwart scherm en geen optie om wat dan ook in beweging te krijgen...

Hallo, start je laptop vanaf een live-usb en probeer zo om weer terug te keren naar de nouveau-drivers. Ben er niet zeker van of dat gaat lukken, maar je kunt het altijd proberen.


Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 22.04 - zwart scherm na installatie NVidia Drivers
« Reactie #5 Gepost op: 2023/08/03, 19:56:49 »
Bedankt voor de reacties.

Ik kan hem wel opstarten van de livedisk en kan zelfs de documenten van de harde schijf recupereren, dus ben ze nu naar een externe HD aan het kopiëren.

Het eigenlijke probleem is daarmee niet opgelost (want de driver staat in de livedisk op de standaarddriver ingesteld (x.org), maar hoe dan ook heb ik nu een optie extra om evt de boel gewoon opnieuw te installeren. Het draadje op het forum van Linux Mint helpt me jammer genoeg niet echt verder.

Lieven

Re: Ubuntu 22.04 - zwart scherm na installatie NVidia Drivers
« Reactie #6 Gepost op: 2023/08/03, 23:39:12 »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline livino

  • Lid
Re: Ubuntu 22.04 - zwart scherm na installatie NVidia Drivers
« Reactie #7 Gepost op: 2023/08/03, 23:42:37 »
Bedankt voor de tip. Ik heb het opgelost met een nieuwe installatie. Misschien is het schieten met een kanon op een mug, maar het was in mijn geval wel de snelste oplossing.

Lieven

@ livino,

Hier lijkt het opgelost:

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=399327&sid=896f8690d5b83d2b80e3366788b91be0

Succes.
spievensterke.