Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VPN-verbinding  (gelezen 3118 keer)

Offline koelieman

  • Lid
VPN-verbinding
« Gepost op: 2017/06/04, 20:14:57 »
Hoi forummers,

Allereerst mijn excuses als dit niet de juiste plaats voor mijn vraag is. Indien zo, zie ik hem wel verplaatst worden.
Nu mijn vraag: Heb ik als Linux-gebruiker een vpn-verbinding nodig?

Alvast dank en een groet, koelie.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN-verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/05, 21:43:02 »
Heb ik als Linux-gebruiker een vpn-verbinding nodig?
Wat internetverbinding betreft is er geen verschil in beveiliging tussen Linux en Windows
Jouw internetverbinding kan worden afgeluisterd en gemanipuleerd, en is eenvoudig te herleiden tot jouw fysieke locatie.
Bron: https://toolbox.bof.nl/adviezen/vpn/

Sommige VPN aanbieders, bijvoorbeeld PrivateInternetAccess, bieden een installatieprogramma speciaal voor Linux.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/05, 21:48:43 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koelieman

  • Lid
Re: VPN-verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/06, 06:20:34 »
Bedankt testcees.
Het is interessante info.

Grtz, koelie.

Offline dorusone

  • Lid
Re: VPN-verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/07, 11:37:02 »
Misschien mosterd na de maaltijd maar als je de internetbrowser Opera
gebruikt heb je (na dat ingesteld te hebben) gratis een VPN verbinding.
ik gebruik het nu een tijdje en Opera bevalt  goed, soms doet Google of
andere sites wel moeilijk als er gekonstateerd wordt dat je VPN browst
maar dat is niet geheel onlogisch.

Offline koelieman

  • Lid
Re: VPN-verbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/08, 08:21:20 »
OK dank je dorusone, ga ik ook uitproberen.
Grtz, koelie.

Offline dorusone

  • Lid
Re: VPN-verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/08, 10:41:35 »
Graag gedaan :) 

Re: VPN-verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/08, 11:15:48 »
Voor welk probleem zoek je een oplossing?  :)

Heb ik als Linux-gebruiker een vpn-verbinding nodig?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN-verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/08, 19:35:26 »
Voor welk probleem zoek je een oplossing?  :)


Het artikel https://toolbox.bof.nl/adviezen/vpn/ noemt een aantal voordelen:
  • Voor mij het belangrijkste: met een VPN verbinding kan je buitenshuis veilig gebruik maken van (openbare) WiFi-netwerken (ik gebruik VPN standaard op mijn mobiel en laptop).
    Dit kan je overigens ook (goedkoop) oplossen door zelf voor VPN provider te spelen via je internetaansluiting thuis (mits je daar handig in bent en je VPN-servertje aan laat staan).
  • Soms best handig: je kan de locatie van waaraf je surft verbergen of veranderen, bijvoorbeeld om op vakantie in het buitenland Nederlandse (voetbal) uitzendingen te kijken.
  • Ook leuk voor wat extra bescherming van je privacy: je kan voorkomen dat je bezoek aan een website gekoppeld wordt aan je eigen IP-adres.
    Een effect is dat ik heel af-en-toe geen toegang krijg tot dit forum omdat mijn (fictief) IP-adres op een banlijst staat maar dit is snel op te lossen door de VPN te herstarten om een ander IP-adres te verkrijgen (andersom als je een ban hebt…)
  • Voor sommigen van (groot) belang: je provider (of werkgever, school, de overheid, enz.) kan je internetgebruik niet inzien, blokkeren of loggen, je kan redelijk anoniem het internet op. Veel VPN providers loggen je gebruik ook niet maar dat blijft uiteraard een kwestie van vertrouwen. Voor nog meer privacy kan de VPN met Tor combineren. Maar…, als je helemaal niets te verbergen hebt en je je graag aan alle regeltjes conformeert is dit natuurlijk niet van toepassing
  • Nadeel: een abonnement bij een goede VPN provider kost euro's
En uiteraard kan je ook zonder VPN of Tor het internet op, het is gelukkig (nog) ieders eigen vrije keuze.  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline ajjp

  • Lid
Re: VPN-verbinding
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/08, 20:17:11 »
@testcees,
Je maakt duidelijk dat een VPN-verbinding voordelen kan bieden, maar de vraag was:
Citaat
Heb ik als Linux-gebruiker een vpn-verbinding nodig?
Het antwoord is kortweg: NEE, althans niet in je hoedanigheid van Linux-gebruiker.

Re: VPN-verbinding
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/08, 20:48:40 »
@ajjp: precies!
@testcees: de voordelen van VPN zijn mij bekend, maar niet de behoefte van TS.
Nu is het zoiets als: 'Heb ik een paraplu nodig?'  ;)

Aanvulling: je VPN provider weet wel alles van je....wat doet die met je gegevens? Wat is zijn verdienmodel  :|

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN-verbinding
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/08, 20:51:43 »
Het antwoord is kortweg: NEE, althans niet in je hoedanigheid van Linux-gebruiker.
Als je de vraag zo leest is het antwoord NEE, ook niet in als Windows gebruiker.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN-verbinding
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/08, 20:57:42 »
Aanvulling: je VPN provider weet wel alles van je....wat doet die met je gegevens? Wat is zijn verdienmodel  :|
Bij een goede betaalde VPN provider is het verdienmodel juist dat ze niets van je (willen) weten (lees: ook niets opslaan of loggen). Dat is uiteraard gebaseerd op vertrouwen maar als anders blijkt zullen veel klanten overstappen naar een andere betaalde VPN provider (=einde verdienmodel).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline ajjp

  • Lid
Re: VPN-verbinding
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/08, 22:06:38 »
Citaat
Bij een goede betaalde VPN provider is het verdienmodel juist dat ze niets van je (willen) weten (lees: ook niets opslaan of loggen).
Niets opslaan of loggen lijkt mij in te druisen tegen de wetgeving m.b.t. datacommunicatie in ongeveer alle landen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: VPN-verbinding
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/08, 23:06:10 »
Niets opslaan of loggen lijkt mij in te druisen tegen de wetgeving m.b.t. datacommunicatie in ongeveer alle landen.
Voor zover ik weet geldt de wettelijke bewaarplicht alleen voor telecomproviders, aanbieders van een elektronische communicatiedienst, en dat zijn in principe alleen partijen die zelf signalen over kabels sturen. Bij een VPN dienst is daar geen sprake van en dus geldt deze wet (nog) niet voor aanbieders van VPN diensten. Misschien druist dat voor je gevoel in tegen de geest van de wet maar zo is het (nu nog) wel. :P
Overigens kon ik mijn VPN abonnement afsluiten met een tijdelijk emailadres en betalen met Bitcoins, redelijk anoniem dus. ^-^
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koelieman

  • Lid
Re: VPN-verbinding
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/09, 12:15:53 »
@ allen
De vraag heeft niets te maken met enige twijfel over de provider, maar meer voor de gemoedsrust (lees bescherming tegen eventuele hackers).
Ik heb altijd gemeend dat Linux-gebruikers geen antivirus-programma nodig hadden en in die context vroeg ik me ook af of ik ook veilig ben in het surfen.
Ik doe nogal wat bankzaken en dus . . .
Maar er is een interessante discussie gaande hier; daar leren we van.
Groet, koelie.