Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met opstarten Ubuntu  (gelezen 1274 keer)

Offline brontes

  • Lid
Probleem met opstarten Ubuntu
« Gepost op: 2010/08/18, 10:59:19 »
Hallo,

Vanochtend zet ik mijn laptop aan en ging het goed tot het beeld "freezde' hierdoor heb ik de laptop gerestart maar toen kreeg ik een vaag bericht.
mount: mounting /dev on /root/dev failed: No such file or directory
mount: mounting /sys on /root/ sys failed: No such file or directory
mount: mounting /proc on /root/ proc failed: No such file or directory
Target filesystem doesn't have /sbin/init.
No init found. Try passing init = bootarg.

Busybox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built in shell (ash)

Ik weet niet wat ik hier mee aan moet. Kunnen jullie mij hier mee helpen?

Alvast bedankt!

Brontes

Offline Bloom

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/18, 11:03:55 »
Dat ziet eruit als of je startvolume beschadigd is ofwel dat grub probeert de verkeerde partitie te starten.
Je zult met de live-cd van Ubuntu moeten starten om dit na te kijken en te herstellen.
Ik ben zelf trouwens een grote fan van de System Rescue CD voor dit soort doeleinden. De schijf start veel sneller op dan de Ubuntu live-cd en heeft veel meer hulpmiddelen aan boord om partitie- en schijfproblemen op te sporen en te verhelpen.

Offline brontes

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/18, 11:05:19 »
Dat ziet eruit als of je startvolume beschadigd is ofwel dat grub probeert de verkeerde partitie te starten.
Je zult met de live-cd van Ubuntu moeten starten om dit na te kijken en te herstellen.
Ik ben zelf trouwens een grote fan van de System Rescue CD voor dit soort doeleinden. De schijf start veel sneller op dan de Ubuntu live-cd en heeft veel meer hulpmiddelen aan boord om partitie- en schijfproblemen op te sporen en te verhelpen.

Klinkt misschien stom. Maar hoe start ik die CD? Heb hem gewoon in de disk drive gedaan maar krijg geen reactie.
Sorry, ik heb het hier over de Ubuntu CD. Zal die rescue ook snel proberen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 11:07:30 door brontes »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/18, 11:13:50 »
Je pc moet natuurlijk ingesteld staan om de booten vanaf de cd. Bij de meeste moderne pc's kun je tijdens het booten een bootmenu oproepen waarmee je kunt kiezen van welk toestel hij moet starten. Vaak is dat F9 of F12 of zoiets. Indien hij geen bootmenu heeft, moet je de bootvolgorde in de BIOS-instellingen aanpassen. Om in de BIOS setup te geraken moet je tijdens het starten van de pc een toets indrukken. Welke dat is hangt ook weer af van merk en type van je moederbord of computer. Vaak is dat zoiets als DEL of INS of F1 of F2. In dat instellingmenu navigeer je dan naar "boot devices" of zoiets en daar kun je dan de volgorde veranderen waarin toestellen afgelopen worden voor iets startbaars. Als je de cd-rom voor de harde schijf zet, gaat hij altijd eerst kijken of er een startbare cd inzit.

Ik krijg wel de indruk alsof je een novice bent en dan is het wellicht geen goed idee om zelf te gaan zitten peuteren aan de indeling van je harde schijf. Is er iemand met meer systeemkennis in de buurt die je kunt vragen om eens langs te komen?

Offline brontes

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/18, 11:16:41 »
Bedankt! Nee, helaas niemand in mijn directe omgeving kan mij hier mee helpen. Desondanks ga ik het toch zelf proberen. (:

Offline Bloom

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/18, 11:22:52 »
Kijk anders eens of er een Ubuntu Steunpunt in je buurt is. Anders kun je daar altijd om assistentie vragen. En je kunt natuurlijk ook hier nog meer vragen stellen. Veel succes met de herstelling in elk geval!

Offline brontes

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/18, 11:25:15 »
Ik heb de BOOT in de bios veranderd maar kom geloof ik nog niet in het boot menu. Krijg nog steeds hetzelfde scherm als in het begin. Wat doe ik fout? Heb de CD/DVD op de eerste plaats gezet zoals jij mij vertelt had.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/18, 11:34:07 »
Als de BIOS-instelling correct is en je computer effectief eerst van de cd probeert te starten, zou je Ubuntu of de SysRecCD moeten zien starten. Indien hij de cd negeert en weer van je harde schijf start, betekent dat gewoonlijk een van twee dingen (vooropgesteld dat het BIOS juist ingesteld is):
1. er is iets mis met de cd: beschadigde of niet correct gebrande schijf
2. er is is mis met je cd/dvd-drive
Probeer eens een andere bootbare cd die nog hebt liggen en kijk of die wel wil starten. Indien ook niet, is ofwel je cd/dvd-drive niet orde ofwel is de BIOS-instelling toch nog niet correct.

Overigens kan een stukgegane cd/dvd-drive wel degelijk aanleiding geven tot een elektrisch probleem op de I/O-bus van de computer waardoor ook de harde schijf niet meer correct gelezen kan worden. Dat zou dan kunnen verklaren waarom je nu ineens problemen krijgt daarmee. Als dat het geval is, zou het openen van de laptop en het loskoppelen van de cd/dvd-drive van stroom en data ervoor moeten zorgen dat je weer normaal kunt starten van de harde schijf. En in dat geval moet je natuurlijk de cd/dvd-drive vervangen, maar voor een laptop is dat meestal moeilijk tenzij het een erg recente is en je er nog garantie op hebt (dan mag je hem niet zelf openen!). Als de cd/dvd-drive niet goed of niet goedkoop genoeg omgewisseld kan worden, kun je hem eventueel vervangen door een externe usb cd/dvd-drive - zeker als je die sowieso niet veel nodig hebt. Ik koop zelf meestal notebooks zonder ingebouwde cd/dvd-drive omdat ze dan lichter zijn en meestal heb ik het toch slechts zeer zelden of helemaal niet nodig.

Offline brontes

  • Lid
Re: Probleem met opstarten Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/18, 11:43:02 »
Het is gelukt dankjewel!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 16:15:33 door brontes »