Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Global Jam  (gelezen 7466 keer)

Ubuntu Global Jam
« Gepost op: 2011/03/09, 11:31:07 »
Het gaat slecht met onze gemeenschap qua activiteit. De teams schreeuwen om gemotiveerde leden. Ik vroeg aan Ronnie van Crommenacker waarom het Artwork Team leden nodig heeft, hij antwoorden als volgt: “Er is veel te doen binnen het aspect van artwork, de look van iets bepaald ook wat voor gevoel mensen bij een programma, service of gemeenschap krijgen”.

De oplossing is bedacht door de internationale gemeenschap, Ubuntu Global Jam. Ubuntu Global Jam is een evenement in het weekend van 1-3 April 2011
voor de Ubuntu gemeenschap om samen Ubuntu te verbeteren. Iedereen kan iets doen voor Ubuntu. Ubuntu Global Jam is ook een zoektocht voor een lid van de gemeenschap om zijn of haar mogelijkheden te bekijken voor het bijdragen aan Ubuntu maar niet niet iedereen is voor elke taak geschikt.

Hannie Dumoleyn van het vertaalteam zei hier het volgende over: “Je moest eens weten hoeveel mensen er enthousiast beginnen en na korte tijd afhaken, veelal omdat men zich verkijkt op eigen kunnen”
Op een evenement als Ubuntu Global Jam wordt ook praktisch aan de slag gegaan. Leider van het artwork team, Ronnie van Crommenacker zei dat bijvoorbeeld het verbeteren van het nieuwe forum thema heel geschikt is voor een “Jam”.

Men gaat tijdens een "Jam" met de volgende onderwerpen bezig:
   *Bugs, vinden, sorteren en repareren van fouten in Ubuntu
   *Testen, het testen van de nieuwe versie van Ubuntu en het raporteren van jouw bevindingen
   *Upgrade, het upgraden van Ubuntu 10.04(lucid lynx) naar Ubuntu 10.10(maverick meerkat)
   *Documentatie, het schrijven van handleidingen over het gebruik van Ubuntu en hoe men toe moet treden tot de gemeenschap
   *Vertalen, het vertalen van Ubuntu om het beschikbaar te maken in de lokale taal.
   *Artwork, het creëren van een goede en werkbare digitale omgeving voor de gemeenschap
   *Packaging, het werken aan Ubuntu pakketten en het verbeteren van die pakketen
   *Andere bezigheden, andere soorten bijdragen zoals het bekend maken van Ubuntu. U kunt ook helpen met het uitvoeren van papercuts.

Het is de bedoeling dat het evenement IRL op verschillende plekken in Nederland wordt gehouden. Iedereen kan meedoen via IRC maar het voorkeur ligt bij het echt bijeenkomen.
Wat heb je nodig voor een geslaagde “Jam”?
   *Een behoorlijke internetverbinding; dus internet verbinding voor meerdere mensen
   *Een aantal computers, kunnen ook zelf meegenomen worden
   *Mensen die willen bijdragen aan Ubuntu
   *Goede plek om bezig te zijn, bijvoorbeeld in een universiteit, school of dorpshuis

Een Jam hoeft niet al de onderwerpen te bevatten die hiervoor genoemd zijn, je kan het aantal ook beperken.

Voor vragen kun je mij mailen dooitzedejong@gmail.com of op het irc kanaal van Ubuntu-NL Mwanzo, #ubuntu-nl-mwanzo

Met Vriendelijke Groet,
Dooitze de Jong
« Laatst bewerkt op: 2011/03/11, 09:22:10 door Dooitze de Jong »

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/11, 08:58:17 »
Dit heb ik gisteren voorgesteld tijdens de meeting

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/11, 11:00:35 »
Ik wil wel meedoen, lijkt me leuk. :)

Er waren al plannen om iets in de region Nijmegen te doen hoorde ik van Ronnie. Ik heb een sponsor benaderd om te kijken of die een ruimte in Nijmegen beschikbaar wil stellen voor de Jam.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/11, 11:18:10 »
Ik wil wel meedoen, lijkt me leuk. :)

Er waren al plannen om iets in de region Nijmegen te doen hoorde ik van Ronnie. Ik heb een sponsor benaderd om te kijken of die een ruimte in Nijmegen beschikbaar wil stellen voor de Jam.

Goed bezig Thomas!
Ik heb Chaukar net gesproken en hij wil ook komen, Rachid is ook van de partij. Dus dan zijn we al met 4'en.

Zodra de ruimte, en dag/tijd bepaald is maak ik een event aan op loco.ubuntu.com waar iedereen voor kan inschrijven.

Heb je zin om mee te doen in Nijmegen, meld het in deze draad.

Wil je ergens anders een Jam organiseren, dan is deze draad de mogelijkheid om groepjes te vormen
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/11, 13:41:10 »
Nog een voorstel...
« Laatst bewerkt op: 2011/03/11, 14:51:35 door Dooitze de Jong »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/11, 16:00:22 »
misschien is er rond amsterdam/zaandam een kerngroep te maken voor een vertaalspurt of iets anders. een ruime woonkamer is voldoende toch? Drie dagen achter elkaar liever niet.

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/11, 17:37:55 »
Omdat de eerstvolgende vergadering van het vertaalteam pas op 1 april is, zal ik via de mailinglijst contact opnemen met mijn medevertalers om te vragen of er animo is voor een vertaalspurt. Natty staat eraan te komen, maar we moeten eigenlijk wachten tot de freeze. De meest belangrijke pakketten zijn overigens al vertaald.
Verder zou, als ik het goed begrepen heb, de Jam ook nuttig kunnen zijn om nieuwe enthousiaste mensen aan te trekken. Ook daarover kunnen we via de lijst discussiëren.
Ubuntu Dutch Translators

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/17, 11:20:38 »
Ik heb nog geen antwoord van de benaderde sponsor voor ruimte, als ik maandag nog niets heb gehoord ga ik er achteraan bellen. Als iemand anders ideeën heeft voor een ruimte in Nijmegen, gooi het in de groep. ;)

Ik ga moenenspace, een hackersspace in Nijmegen, benaderen om te kijken of daarmee misschien iets te regelen valt.
http://www.moenenspace.nl/blog/?page_id=2

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/17, 15:32:56 »
Ok, moenenspace gaat kijken of er ruimte is op zaterdag en/of zondag. Er zijn wel kosten aan verbonden, 55,- euro voor een dag.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Global Jam - Nijmegen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/18, 15:58:49 »
Oke, ik kan in Nijmegen een kantoorruimte met internet regelen voor gratish. Het moet wel buiten kantooruren zijn en ik moet erbij zijn.

Nu is de vraag of we het perse in dat weekend van 2 april willen doen. Zelf kan ik dat weekend en het weekend erna namelijk niet.

edit: vrijdag 1 april en 8 april kan ik wel, maar vrijdagavond lijkt me niet zo handig he...
« Laatst bewerkt op: 2011/03/18, 16:02:28 door Rachid »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/18, 16:59:36 »
Een gratis kantoorruimte is natuurlijk top! :)

Dan denk ik ook dat we de 'Jam' in Nijmegen beter naar een ander weekeinde kunnen verplaatsen, of wellicht zelfs een jaartje uitstellen, en volgend jaar wat eerder beginnen met plannen zodat iedereen die interesse heeft dan rekening kan houden met zijn of haar agenda.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Global Jam - Nijmegen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/18, 18:01:05 »
De vraag is dan natuurlijk of ik die ruimte na een jaar nog steeds kan regelen ;). Uitstellen vind ik wel prima, maar een jaar is wel lang. Nu ben ik enthousiast geworden en wil ik het doen ook!

We zouden het bijvoorbeeld in het weekend van 16 april kunnen doen. Volgens mij komen Ronnie, jij en ik sowieso. Dan hebben we ten minste een mooie basis. We hebben dan nog een kleine maand om het te promoten. Iedereen die er extra bijkomt is mooi meegenomen.
Laat maar horen wat jullie van dit idee vinden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/18, 19:00:07 »
Het is jammer dat het niet tijdens de Jam zelf kan, maar ik vind het geen vereiste. Het gaat erom dat we met een groepje lol hebben, bijdragen aan ubuntu, en elkaar beter leren kennen. Dit kan dus natuurlijk ook na de Jam.

De 16e is in mijn agenda nog vrij, dus wat mij betreft gaat de 16e door.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/18, 19:26:48 »
16 April vind ik prima. :)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/18, 19:53:32 »
Misschien een idee om dit topic af te splitsen vanaf hier. Want vanaf daar gaat het alleen om de discussie rond de regio Nijmegen.

Mooi, zaterdag 16 april wordt het dan! Ik wil dit na het weekend wel officieel aankondigen via de verschillende communicatiekanalen.
Ideeën die we zouden kunnen gaan doen:
 - Aan het forumthema werken (programmeren, ontwerpen, testen)
 - Vertalen
 - Documentatie verbeteren
 - BBQ-en
Meer ideeën zijn welkom, maar houd er aub wel rekening mee of ze uitvoerbaar zijn, en of iemand van ons daar verstand van heeft. Bijv. packaging heeft denk ik niemand van ons echt ervaring mee. Verder moet het natuurlijk ook leuk en gezellig blijven :).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline UndiFineD

  • Lid
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/19, 20:33:25 »
Wat prachtig, 16 april in Nijmegen en in Burgum
Ubuntu steunpunt Ureterp, Linux gebruiker sinds 1995

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/20, 09:46:51 »
waar/wie/hoe laat in bergum?

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/20, 14:12:59 »
Op 16 April vindt er ook een Jam plaats in bergum.
Om precies te zijn in het gebouw van de Volks Sterrenwacht Burgum
Menno van Coehoornweg 9
9251LV, Burgum

De opening is om 10.10

Waarschijnlijk zal er live worden gecommuniceerd met de Jam in Nijmegen, dit is op dit moment nog een plan.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/20, 15:24:05 »
Op 16 April vindt er ook een Jam plaats in bergum.
Om precies te zijn in het gebouw van de Volks Sterrenwacht Burgum
Menno van Coehoornweg 9
9251LV, Burgum

De opening is om 10.10

Waarschijnlijk zal er live worden gecommuniceerd met de Jam in Nijmegen, dit is op dit moment nog een plan.

is er koek en zopie?

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/20, 15:35:58 »
Daar moeten we het nog even over hebben...

Offline UndiFineD

  • Lid
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/20, 17:06:31 »
Ja er is altijd koffie, thee, frisdrank en snoepgoed.
Ubuntu steunpunt Ureterp, Linux gebruiker sinds 1995

Offline UndiFineD

  • Lid
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/21, 11:58:40 »
Nu hebben we in Burgum een beamer en de mogelijkheid om te streamen vanaf een cam naar het internet.
Het zou leuk zijn als dit ook vanuit Nijmegen mogelijk zou zijn.
Dan kunnen we de lokaties virtueel verbinden.

Wel is aan te raden om te streamen naar 1 online server die de streams verzameld en vandaar uit verder verdeeld.
Dan kan men ook vanuit de rest van de wereld toezien.
Ubuntu steunpunt Ureterp, Linux gebruiker sinds 1995

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/21, 14:42:14 »
Wij hebben ook een beamer. We moeten eens kijken hoe dat streamen werkt. We hebben genoeg bandbreedte, alleen zitten we wel achter een Firewall.

Verder heb ik ook wat aangemaakt op de wiki hierover: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Jams
Ook mooi voor in de toekomst.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/21, 18:13:40 »
Wij zitten dus ook achter een firewall, we moeten dus met Skype of Jabber werken willen we contact maken.

Streamen moet idd naar een online server, hoe en wat, geen idee. We zouden een VPS kunnen huren van http://leaseweb.com

Edit: Ik ga denk ik nog even met de web badges bezig

Re: Ubuntu Global Jam
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/21, 18:45:47 »
Zo'n video verbinding is op zich wel leuk, maar je moet wel uitkijken dat je dan niet de halve dag aan het klooien bent om de boel operationeel te krijgen.