Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu dualboot installeren  (gelezen 917 keer)

dany

  • Gast
Ubuntu dualboot installeren
« Gepost op: 2009/02/15, 20:46:33 »
Ik probeer op mijn desktop Ubuntu te installeren naast Vista. Wanneer ik probeer om de schijf aan te passen loopt alles vast. Hoe kan ik hier aan verhelpen?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Ubuntu dualboot installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/15, 20:50:50 »
Ik probeer op mijn desktop Ubuntu te installeren naast Vista. Wanneer ik probeer om de schijf aan te passen loopt alles vast. Hoe kan ik hier aan verhelpen?

het verhaal wil dat het lastig kan zijn hieronder een engelstalige howto,wellicht is het bruikbaar

vista-with-linux

en deze geeft duidelijkheid vwb je vraag
Vista partitie indelen
« Laatst bewerkt op: 2009/02/15, 21:06:43 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline iceman564

  • Lid
Re: Ubuntu dualboot installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/15, 20:54:50 »
Is al weer een tijdje geleden maar bij mezelf als volgt gedaan:

je partitie verkleinen om ruimte vrij te maken voor een ububntu installatie zul je vanuit vista zelf moeten doen,anders gaat het niet goed.

ga in vista naar start , klik met je rechtermuisknop op "computer" , daarna op beheren.

je komt nu in "computerbeheer"

klik links op "schijfbeheer"



klik met rechter muisknop op je vista partitie

kies voor :



partitie verkleinen

U krijgt nu de mogelijkheden te zien voor het verkleinen van de partitie of het logische station. Wijzig de waarden naar behoefte en kies voor "Verkleinen".



Windows schijfbeheer gaat aan het werk en even later heeft de partitie de gewenste grootte, met behoud van eventueel aanwezige gegevens.

Toch is het aan te raden een goede back-up van uw gegevens te maken voordat u een partitie gaat wijzigen, mocht het onverhoopt mis gaan dan bent u in elk geval niet uw gegevens definitief kwijt.


Je houd na verkleining vanzelf "niet toegewezen ruimte" over .

Laat dat zo , en start je pc opnieuw op met de ubuntu cd in de cd-drive , ubuntu zal tijdens de installatie zelf aangeven dat hij de vrije ruimte wil gebruiken.