Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op een pentium 1  (gelezen 1076 keer)

Offline jhessels

  • Lid
Ubuntu installeren op een pentium 1
« Gepost op: 2013/03/21, 20:11:08 »
Wie kan mij helpen?
Kan je een Ubuntuinstallatie installeren op een Pentium1 desktopcomputer?
Moet men dan een bepaalde versie nemen?
Welke dan wel?
Dank voor de hulp.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/21, 20:16:45 »
Mogelijk weinig geheugen ?
Probeer dan Lubuntu of lichter, Bohdi Linux, daar maak je de meeste kans van slagen mee.
Er zijn nog lichtere distributies, mogelijk heeft iemand nog een idee (Puppy/DSL) ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/21, 20:46:20 »
Bodhi Linux werkt prima op een Pentium 1.

Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/21, 21:18:14 »
Bodhi Linux werkt prima op een Pentium 1.
Op een pentium I? Wat draait daar zoal nog op? Geen SSE en MMX zelfs optioneel. Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n oude bak nog voor iets nuttigs kunt inzetten (ze slurpen ook nog eens stroom).

Ubuntu is niet bedoeld voor dit soort oude hardware. Neem Damn Small Linux, of Knoppix.

Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/21, 21:32:22 »
Ik heb hier Bodhi draaien op een Pentium 1 en het draait goed. En dat weet jij ook want jij hebt die laptop gezien op de install party in Beekbergen (en sindsdien staat er de nieuwe versie van Bodhi op die nog iets vloeiender draait).

Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/21, 21:36:13 »
Ik heb hier Bodhi draaien op een Pentium 1 en het draait goed. En dat weet jij ook want jij hebt die laptop gezien op de install party in Beekbergen (en sindsdien staat er de nieuwe versie van Bodhi op die nog iets vloeiender draait).
Ik heb hem zien draaien ja, maar heb niet geprobeerd te internetten, of zo. Wat is de kloksnelheid? Kun je er bijv. nog redelijk vloeiend mee surfen?

Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/22, 00:09:30 »
Ik heb hier Bodhi draaien op een Pentium 1 en het draait goed. En dat weet jij ook want jij hebt die laptop gezien op de install party in Beekbergen (en sindsdien staat er de nieuwe versie van Bodhi op die nog iets vloeiender draait).
Ik heb hem zien draaien ja, maar heb niet geprobeerd te internetten, of zo. Wat is de kloksnelheid? Kun je er bijv. nog redelijk vloeiend mee surfen?

Ik weet niet wat de kloksnelheid is maar je kunt er vloeiend mee surfen. Flash werkt sowieso niet op een P1 dus de meeste websites werken keurig vloeiend. Je kunt ook gerust een paar apps te gelijk open hebben zonder haperingen of lag. Het is niet instant zoals met een Core i5 maar de meeste apps openen tussen de 3 en 5 seconden (alleen web browsers doen er bij een *koude* start iets langer over om op te starten, ong. 12 seconden, bij warme start ook tussen de 3 en 5) dus voor huis-, tuin- en keukengebruik zeker wel te doen.

Opstarten valt ook mee. Hij doet er vanaf de BIOS tot aan het inlogscherm nog geen 1 minuut over en na het inlogscherm nog 10 seconden (ik heb geen automatisch aanmelden).

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/22, 07:00:28 »
Ik heb hier Bodhi draaien op een Pentium 1 en het draait goed. En dat weet jij ook want jij hebt die laptop gezien op de install party in Beekbergen (en sindsdien staat er de nieuwe versie van Bodhi op die nog iets vloeiender draait).

Probeer AntiX dus eens. :)
Ik heb hem zien draaien ja, maar heb niet geprobeerd te internetten, of zo. Wat is de kloksnelheid? Kun je er bijv. nog redelijk vloeiend mee surfen?

Ik weet niet wat de kloksnelheid is maar je kunt er vloeiend mee surfen. Flash werkt sowieso niet op een P1 dus de meeste websites werken keurig vloeiend. Je kunt ook gerust een paar apps te gelijk open hebben zonder haperingen of lag. Het is niet instant zoals met een Core i5 maar de meeste apps openen tussen de 3 en 5 seconden (alleen web browsers doen er bij een *koude* start iets langer over om op te starten, ong. 12 seconden, bij warme start ook tussen de 3 en 5) dus voor huis-, tuin- en keukengebruik zeker wel te doen.

Opstarten valt ook mee. Hij doet er vanaf de BIOS tot aan het inlogscherm nog geen 1 minuut over en na het inlogscherm nog 10 seconden (ik heb geen automatisch aanmelden).
Dat apparaat van jou was -zover ik kon zien- geen P1, en ik dacht dat -ie op ongeveer 300 Mhz draaide.

Anyway, ik heb twee soortgelijke apparaatjes, en daar draai ik AntiX op. Snel? Nee. Maar het is een manier om de boel werkende te houden. Laptops hadden in die tijd vaak nog geen Ethernet poort, dus ik kan zelfs draadloos internetten (PCMCIA). Ook hier weer: Niet snel, maar het kan.

Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/22, 11:07:03 »
Dat was dus wel een P1.

Offline Lagavulin

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op een pentium 1
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/23, 22:23:27 »