Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: video capture onder linux/ubuntu  (gelezen 13435 keer)

Offline arrie62d

  • Lid
video capture onder linux/ubuntu
« Gepost op: 2010/12/14, 12:09:41 »
Ik wil een videosignaal van een videocamera (composite) capturen onder Ubuntu. Hoe doe ik dat.

Meest ideale zou zijn gewoon een USB-videograbber stick te gebruiken, (heb er zelf eentje van ENViVO/Aldi) maar daar vind ik geen Linux/ubuntu drivers voor.

Ideeen iemand?

(Ik wil een kerkdienst opnemen, en het resulterende video-bestand naar een audio/video DIVX bestand en een audio-only MP3 converteren en dan uploaden naar onze website)

Offline RikRik

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/14, 14:34:17 »
Hallo arrie62d,
Een eenvoudige methode, zoals ik het ook toepas, is: de videocamera aansluiten op een dvd-recorder, de gebrande dvd  bewerken cq omzetten met een programma in Ubuntu. Het bespaart je het geklooi met eventuele niet werkende hardware zoals met jouw USB-videograbber.

Mvgr,
Ririk

Offline arrie62d

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/14, 15:23:16 »
Hallo Ririk,

Dat zou een mogelijkheid zijn, maar wel een beetje omslachtig. Ik wil dat het hele proces automatisch verloopt; zonder "menselijk" ingrijpen.
Voor audio is dat geen probleem: opnemen in OGG formaat, converteren naar MP3, tags toevoegen en ftpen naar website.
Voor video wil ik dat ook graag zo doen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/14, 17:55:33 »
Hallo Arrie62d,

ik heb een Videograbber gevonden die ook met Linux zou moeten werken, maar het blijft met Ubuntu vaak een gok, tja, fabrikanten houden meestal geen rekening met Linux gebruikers.
http://www.nierle.com/nl/artikel/5040/Digitus_Video_Grabber_Hoge_Resolutie_USB_2.0.html

Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/14, 23:14:43 »
Dit kan met kdenlive :)
Kun je zo uit de pakketbronnen installeren ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/14, 23:28:05 »
Dit kan met kdenlive :)
Kun je zo uit de pakketbronnen installeren ;)

Volgens mij heeft Arrie62d geen software-  maar een hardware probleem. Via een rw-dvd is volgens mij de goedkoopste en meest eenvoudige oplossing. Hoewel, een videocamera met een SD-kaartje is natuurlijk nog eenvoudiger   ^-^

Mvgr,
Rikrik

Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/14, 23:48:39 »
In dat geval heb ik het verkeerd begrepen. Excuses ;)

Offline arrie62d

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/15, 10:41:07 »
Hallo Arrie62d,

ik heb een Videograbber gevonden die ook met Linux zou moeten werken, maar het blijft met Ubuntu vaak een gok, tja, fabrikanten houden meestal geen rekening met Linux gebruikers.
http://www.nierle.com/nl/artikel/5040/Digitus_Video_Grabber_Hoge_Resolutie_USB_2.0.html
Ik heb de link even bekeken. Er staat inderdaad Linux bij, maar als ik dan op de website van Digitus zelf kijk, is alles weer windows wat de klok slaat.

Offline RikRik

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/15, 21:56:49 »
Ik heb de link even bekeken. Er staat inderdaad Linux bij, maar als ik dan op de website van Digitus zelf kijk, is alles weer windows wat de klok slaat.

Jammer, de video-grabber van Digitus zal waarschijnlijk niet goed werken met Ubuntu >:(
Ik ben dagen lang aan het klooien geweest om een Pinnacle USB PCTV 150e, waar je ook een video camera kan aansluiten, aan de praat te krijgen in Ubuntu maar ik heb uiteindelijk de moed opgegeven.  Volgens onderstaande site is het een fluitje van een cent:

 http://www.hiscorebob.lu/workshops/241

Iemand een idee waarom dit bij mij niet werkt?

In Terminal met de opdracht  : cat /proc/asound/cards
zie ik wel: 0 [PAL ]: USB-Audio - PCTV USB2 PAL Pinnacle Systems GmbH PCTV USB2 PAL at usb-0000:00:1c.3-5, high speed

Maar TVtime laat alleen m 'n webcam zien maar geen Pinnacle




Pieter2

  • Gast
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/16, 00:26:55 »
Om te beginnen is usb niet ideaal, Firewire wel ;)

Het zou dan ook het mooiste zijn als je kamera een Firewire aansluiting heeft, een Firewire kaartje voor je computer kost ong. €15,00. Anders is een Pinnacle of Hauppage video capture kaart een goede oplossing.

Of een kamera kopen die met SD kaartjes werkt, dan kan je met iedere kaart lezer  je filmpjes overzetten


Offline arrie62d

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/16, 16:20:01 »
Om te beginnen is usb niet ideaal, Firewire wel ;)

Het zou dan ook het mooiste zijn als je kamera een Firewire aansluiting heeft, een Firewire kaartje voor je computer kost ong. €15,00. Anders is een Pinnacle of Hauppage video capture kaart een goede oplossing.

Of een kamera kopen die met SD kaartjes werkt, dan kan je met iedere kaart lezer  je filmpjes overzetten
Helaas staat de PC zo'n 25 meter bij de camera vandaan.
En ja, ik heb overwogen om een SD-kaart kamera te kopen; maar ik kon geen robot vinden om de SD-kaartjes in de computer te stoppen  ;)

Offline RikRik

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/16, 21:29:27 »
Om te beginnen is usb niet ideaal, Firewire wel ;)


Hoi Pieter2, kan je mij uitleggen waarom usb niet ideaal is bij b.v. mij maar wel bij een ander Ubuntu gebruiker.

Offline arrie62d

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/22, 15:48:02 »
Ik heb nu een werkend capture device. Via Amazon een EASYCAP DC60 USB video stick gekocht. Daarna de driver van http://sourceforge.net/projects/easycapdc60/reviews/ geinstalleerd, en hopla het werkt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/24, 20:30:11 »
Ik heb nu een werkend capture device. Via Amazon een EASYCAP DC60 USB video stick gekocht. Daarna de driver van http://sourceforge.net/projects/easycapdc60/reviews/ geinstalleerd, en hopla het werkt.

Mooi dat het werkt Arie!! Gefeliciteerd met je aankoop  :)

Offline dropl

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/24, 23:56:27 »
Waarom doet iedereen alsof het moeilijk is om een usb video grabber met linux ondersteuning te vinden?
Er worden massa's chipsets ondersteund: http://linuxtv.org/wiki/index.php/Hardware_Device_Information
Ge wit dit oit noit nie

Offline arrie62d

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/27, 09:43:37 »
Waarom doet iedereen alsof het moeilijk is om een usb video grabber met linux ondersteuning te vinden?
Er worden massa's chipsets ondersteund: http://linuxtv.org/wiki/index.php/Hardware_Device_Information
Heb ik ook gezien. Het probleem is dat er een veelvoud aan videograbbers op de markt is, meestal 'Made in China', waar echt niet opstaat welke chipset er in zit. Zo had ik zelf (bij Kruidvat) een videograbber gekocht, die er exact hetzelfde uit ziet als de Easygrab DC60. Helaas kon ik geen enkele Linux driver ermee aan de praat krijgen. En heb'm dus maar terug gebracht.

Offline dropl

  • Lid
Re: video capture onder linux/ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/27, 13:27:27 »
Dat je niet kan zien welke chipset er in zit is dan weer wel een probleem ja.
Soms is het zo simpel als een usb id aan een driver toevoegen en het werkt wel.
Ik zorg altijd dit ik hardware terug kan brengen naar de winkel als het niet werkt en dat is eigenlijk nooit een probleem.
Dan kom je vanzelf wel een keer een apparaat tegen dat meteen werkt.
Ge wit dit oit noit nie