Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: File server installatie.  (gelezen 3258 keer)

rpr

  • Gast
File server installatie.
« Gepost op: 2008/07/23, 11:04:02 »
Binnenkort moet ik onze fileserver (Dient alleen als fileserver) eens herinstalleren door slechte aanpak van de installatie.
Filesysteem kan niet groeien door geen lvm implementatie dit ter zijde. Graag zou ik jullie mening over een paar zaken willen weten.

1. Nu zou ik graag eens willen weten wat jullie aanraden voor partities. Nu gebruikte ik dit:
/boot 100Mb ext3
/root 16Gb waarvan 759 gebruikt dus eigelijk veel te veel als ext3
/fileshares JFS

Wat ik nu al zou doen is
/boot 100Mb ext3
De rest een LVM volume group
Dan Logical volume voor /root van 2Gb als xfs of ext3
Dan /fileshares een bepaalde grootte afhankelijk van de data die ik die dag backup.
Dan /var/log/ van 2 Gb
Dan nog een aparte partitie voor /mnt dit omdat ik regelmatig heb dat een backup script de root doet vol lopen doordat het mounten van een externe share niet lukt maar wel het kopieren begint naar de mnt/backup met resultaat dat de root dan volstaat waardoor er heel wat problemen zijn.

Auditing van samba shares[b/]
Momenteel is er geen enkele monitor van wie wat wijzigt/verwijderd/aanmaakt. Ik zou dit graag anders zien maar weet niet goed hier aan te beginnen. Iemand een tutorial. Ik heb zelf al dit gevonden: http://sourceforge.net/projects/smbdaudit/ maar weet niet of dit gaat werken en of er geen andere mogelijkheden zijn.

3 Zie ik nog zaken over het hoofd?
Logrotate installeren?
...

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

File server installatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/23, 11:17:25 »
Als het puur een file server is, vergelijk ik hem met een NAS server.

In dat geval kan je het jezelf makkelijk maken door FreeNAS te gebruiken.
http://www.freenas.org/

Dit is ook Linux echter dan BSD.
Een kompleet OS / Programma wat je eventueel zelfs op een flashkaart kan zetten en dan hiervan booten.
In de PC zelf allemaal harddisken hangen en dan is het een kwestie van instellen.
Alles gaat vrij makkelijk en automagisch en je eindigt met een stabiele NAS server.
Heb je ruimte tekort?
Gewoon weer een nieuwe HD erbij hangen, in het menu mounten en klaar.

De bediening gaat met een webbased gui over je netwerk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

rpr

  • Gast
File server installatie.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/23, 11:57:55 »
Citaat van: Gandyman
Als het puur een file server is, vergelijk ik hem met een NAS server.

In dat geval kan je het jezelf makkelijk maken door FreeNAS te gebruiken.
http://www.freenas.org/

Dit is ook Linux echter dan BSD.
Een kompleet OS / Programma wat je eventueel zelfs op een flashkaart kan zetten en dan hiervan booten.
In de PC zelf allemaal harddisken hangen en dan is het een kwestie van instellen.
Alles gaat vrij makkelijk en automagisch en je eindigt met een stabiele NAS server.
Heb je ruimte tekort?
Gewoon weer een nieuwe HD erbij hangen, in het menu mounten en klaar.

De bediening gaat met een webbased gui over je netwerk.
Zou een goede oplossing kunnen zijn maar na de toekomst kunnen er een paar zaken bij komen en vandaar dat ik liever de flexibiliteit heb van een server zelf te installeren.

File server installatie.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/11, 15:27:57 »
FreeNAS is idd een mooie oplossing nog wel in ontwikkeling. heb het zelf even een testronde gegeven, maar kwam op hetzelfde punt uit als jij rpr weinig ruimte voor uitbreiding. het kan allemaal wel met wat rommelen, maar ideaal is het niet.

Sja smbd audit. als je dat hele grafische gebeuren handig vind is het wel een oplossing. maar in de praktijk is mij vaak gebleken dat dit je uiteindelijk een stuk meer ergenis gaat opleveren dan de correcte shell commandos te leren. Je begint hiermee vervolgens nog een grafische frontend voor een ftpserver dan komt er nog 1 bij voor de apache server en uiteindelijk zit je toch gewoon te tailen vanuit /var/log of moet je gaan rommelen met webmin

Persoonlijk ga ik vooral als het om een fileserver gaat liever voor een ReiserFS dan ext3 FileSystem. sneller betere fout correctie en meer betrouwbaar dan ext3.