Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?  (gelezen 4379 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Gepost op: 2013/02/21, 12:13:49 »
Al heel lang maakt het gelukkig geen fluit uit, welke processor je kiest voor Linux (indien het überhaupt ooit al iets heeft uitgemaakt). Intel of AMD, het werkt allebei prima in Linux.

Hooguit is Intel de sympathiekere keuze, omdat die een Platinum lid is van de Linux Foundation (die o.a. het salaris betaalt van de leider van de kernelploeg: Linus Torvalds), terwijl AMD slechts een Gold lid is:
http://www.linuxfoundation.org/about/members

Maar er is slecht nieuws over AMD en Linux:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTIxNzI

Meer daarover:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTIyMDQ

Het bedrijf zegt wel dat het doorgaat met Linuxondersteuning, maar hoe goed zal die nog zijn, met zo'n aderlating? http://www.theregister.co.uk/2012/11/07/amd_closes_german_osrc_lab/
Kerncitaat: "In fact, with the closure of OSRC, AMD has reportedly let go nearly all of its developers who have made recent code contributions to the Linux kernel, leaving the future of AMD processors as a first-class platform for Linux uncertain."

Ondersteuning voor belangrijke functies van AMD-processoren in Linux, zou dus weleens kunnen verslechteren. Intel lijkt daarom een veiligere en betere keuze te zijn: http://software.intel.com/en-us/oss

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/21, 14:45:18 »
gelukkig hebben we de community nog! mijn linksys netwerkkaart werkt ook dankzij een community-driver en hij werkt tot nog toe perfect...

Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/21, 23:10:27 »
Lijkt mij een beetje dom nu met de opkomst van Andriod ???
Maar ja er is niets mooiers als je eigen kist timmeren :laugh:
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/21, 23:14:28 »
@plankgas: Maar AMD zit nog helemaal niet in de Android-business. Intel wel (mijn smartphone met Android 4 heeft de nieuwste generatie Intel x86 Medfield-processor).

Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/22, 10:40:05 »
Vreemde wending, steeds meer mensen gaan Linux gebruiken en juist op dat moment gaan ze bezuinigen ??
Dat grapje kan ze in de komende toekomst gaan opbreken, er zal wel een chef rondlopen met een nogal korte termijn visie....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/22, 10:50:21 »
Een visie die je wel meer aantreft bij managers in bedrijven: we hoeven alleen maar Microsoft te ondersteunen, dan hebben we 95% van de markt!

Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/22, 10:58:50 »
Naah ik denk niet eens dat je het in die richting moet zoeken.
De pc markt ligt al een tijdje op zijn gat en dus is de omzet veel minder.
De baas wil toch zijn salaris verhogen ieder jaar en dus flikker je gewoon wat werknemers eruit zodat je zonder in de min te komen het eigen salaris kan verhogen.
Dat zie ik overal om mij heen......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/22, 10:59:36 »
Een visie die je wel meer aantreft bij managers in bedrijven: we hoeven alleen maar Microsoft te ondersteunen, dan hebben we 95% van de markt!

95%? In welk jaar leef jij???
Daarbij heeft AMD ook nog een groot Mac-team aangezien een hoop Macs ATI-kaarten hebben.

Offline midas

  • Lid
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/23, 15:49:36 »
Geldt dit onheil met terugwerkende kracht of alleen bij toekomstige AMD-processoren? Oftewel, heb je of krijg je er last van als je nu met hardware draait met AMD-chips er in?
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/23, 16:04:05 »
Geldt dit onheil met terugwerkende kracht of alleen bij toekomstige AMD-processoren? Oftewel, heb je of krijg je er last van als je nu met hardware draait met AMD-chips er in?
Vermoedelijk grotendeels toekomstig (microcode). Het is afwachten hoe het met de functies van nieuwe kernels zal gaan. Overigens zou ik me niet al te bezorgd maken; hopelijk valt het mee. Maar wanneer je een nieuwe computer wil gaan kopen, dan lijkt Intel een betere keuze.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/24, 11:02:53 »
De verontrustende berichten in de vakliteratuur over AMD en Linux, die ik in mijn beginbericht heb aangehaald, dateren alweer van enkele maanden geleden. Het is m.i. de moeite waard om deze ontwikkelingen te blijven volgen.

Concreet: zijn er sindsdien tekenen waar te nemen dat de kwaliteit van de Linuxondersteuning voor AMD, aan het afnemen is? Bijvoorbeeld functies die minder goed of zelfs helemaal niet meer worden bijgehouden door AMD? Te denken valt aan AMD cpufreq, powernow-k8, fam15h_power, en AMD microcode.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/25, 12:19:12 door Ron »

Offline Dave

  • Lid
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/24, 13:26:07 »
Er zijn verschillende redenen waarom Mensen met Linux bezig zijn.
soms omdat het gratis is en daardoor de interesse, soms omdat het gratis is en als hobby voor op een afgedankt pctje of om andere redenen en men er helemaal voor gaat.
Het 2e komt het vaakst voor en 1 van de 2 redenen dat ik geen "officieel" steunpunt meer ben.

amd net zo.
soms onbewust omdat het iets voordeliger uit de bus komt, andere keer een aanbieding of... doelbewust een amd en om meerdere redenen.
Om het maar bij het simpelste te houden hier, nadat de meeste merken van de markt verdwenen bleef alleen amd nog (moeizaam)overeind tegen het (toenmalige)bondgenootschap Microsoft en Intel.
Dankzij steun van meerdere grote bedrijven die de bui wel zagen hangen bleef amd nog meedraaien.
Zonder die concurrentie waren we nu niet veel verder geweest dan een 32bit Pentium 3 voor een veelvoud van de prijs.
De nieuwe ontwikkelingen kosten ontzettend veel geld immers.
Wanneer dan ook nog de jongste Linux gemeenschap zich tegen amd uit gaat spreken?
Ja dan kan ik er maar 1 woord voor bedenken.



« Laatst bewerkt op: 2013/02/25, 12:20:44 door Ron »

Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/24, 14:15:44 »
@dave: Ja, AMD is lekker modern zeker. Intel zit al in de smartphone-business terwijl AMD nog helemaal niets gedaan heeft daarin. Dus zo modern zijn ze niet meer...

En lekker belangrijk wat Intel in het verleden heeft gedaan. Ze zijn nu goed en daar gaat het om.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/24, 14:45:36 »
Zoals Vistaus zegt. Dit draadje gaat over het heden en de toekomst. Wat van rechtstreeks belang is voor ons aankoopgedrag.

Terzake: ik zal eens kijken of ik signalen kan vinden van daadwerkelijke achteruitgang in de AMD-ondersteuning voor Linux. Er zijn misschien wel ergens statistieken te vinden over de code-bijdragen aan de kernelontwikkeling in de afgelopen maanden, uitgesplitst per bijdrager/bijdragend bedrijf....

--Toevoeging: blijkbaar is er daar een periodiek (jaarlijks?) rapport over, van de Linux Foundation. Het jongste rapport dateert van maart 2012. Daarin staat AMD op de 18e plaats, met 2.510 codebijdragen (1,0 %). En Intel op de vierde plaats, met 16.219 codebijdragen (6,2 %).
http://go.linuxfoundation.org/who-writes-linux-2012

Mogelijk krijgen we binnenkort weer een rapport van de Linux Foundation. Als de bange vermoedens kloppen, dan zou daarin al een daling te zien moeten zijn van de codebijdragen van AMD. Want ze hebben hun Duitse Linuxlab begin november 2012 gesloten....
« Laatst bewerkt op: 2013/02/24, 15:15:32 door Pjotr »

Offline Dave

  • Lid
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/24, 18:12:43 »
Citaat
Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
Ik kom dus op voor AMD
« Laatst bewerkt op: 2013/02/25, 12:23:19 door Ron »

Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/24, 19:07:50 »
Dat Intel een Platinum donateur is en AMD Gold vind ik vrij vanzelf sprekend. Het gaat slecht voor AMD en is een kleiner bedrijf dan Intel.

Het is zeker jammer als AMD geen drivers meer gaan maken voor Linux. AMD heeft prima processoren vooral voor de budget systemen.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/24, 20:35:45 »

http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20121107223140_AMD_Closes_Linux_Kernel_Development_Lab_to_Reduce_Costs.html

"AMD plans to lay off 15% of its workforce this quarter to reduce operating costs so to reach $1.3 billion break-even point in 2013."

Dat is dus 15% minder Linux-ondersteuning voor ons... Ben benieuwd of ze het hierbij laten of dat er nog meer ontslagen gaan vallen later dit jaar... of juist weer een ommekeer gaat maken als Steam en Ubuntu Phone/Tablet echt Ubuntu Desktop-gebruikers aantrekt.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/25, 12:24:18 door Ron »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/24, 20:55:35 »
http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20121107223140_AMD_Closes_Linux_Kernel_Development_Lab_to_Reduce_Costs.html

"AMD plans to lay off 15% of its workforce this quarter to reduce operating costs so to reach $1.3 billion break-even point in 2013."

Dat is dus 15% minder Linux-ondersteuning voor ons... Ben benieuwd of ze het hierbij laten of dat er nog meer ontslagen gaan vallen later dit jaar... of juist weer een ommekeer gaat maken als Steam en Ubuntu Phone/Tablet echt Ubuntu Desktop-gebruikers aantrekt.
Ik vrees dat het voor Linux nog erger uitpakt dan minus 15 %..... Namelijk dat AMD procentueel nog veel meer bezuinigt op de Linux-ondersteuning voor hun processoren. Omdat Linux blijkbaar minder winstgevend is voor ze.  :(
« Laatst bewerkt op: 2013/02/25, 12:25:10 door Ron »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/25, 12:29:00 »
Het hele onderwerp even opgeschoond, meer dan de helft was offtopic en/of op de man/vrouw spelen.
Graag bij het onderwerp blijven, anders moet hier een slotje op, en daar is het onderwerp m.i. te belangrijk voor.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wordt AMD een slechtere keuze voor Linux?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/25, 12:39:25 »
@Ron: bedankt.  :)

Zoals ik al eerder vermeldde: wat erg interessant gaat worden, is het volgende rapport van de Linux Foundation, over de codebijdragers aan de kernel. Volgende maand is het een jaar geleden dat het vorige rapport verscheen, dat betrekking had op 2011.

Aangezien AMD z'n Duitse Linuxlab begin november 2012 heeft gesloten, zou er over 2012 al een vermindering te zien *kunnen* zijn van de codebijdragen van AMD. Maar uiteraard hebben we volgend jaar pas een compleet inzicht, want dan pas is heel 2013 in beeld.... Dus het komende rapport zal hooguit een indicatie kunnen geven.

Enfin. Zodra ik hoor dat het nieuwe rapport van de Linux Foundation beschikbaar is, zal ik het in dit draadje posten. Het is immers één van de weinige middelen die we hebben, om een eventuele achteruitgang van Linuxondersteuning van AMD vast te stellen.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/25, 15:47:24 door Pjotr »