Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP: Uitstel van executie?  (gelezen 8073 keer)

« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 12:56:26 door Old man »
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Uitstel van executie
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/30, 12:38:07 »
Citaat
Microsoft laat echter weten wel tot juli 2015 te blijven beschermen tegen kwaadaardige software.

Hoe gaan ze dat dan doen ? XP was al een bedje ziek van meet af aan i.v.m. het internet, en nu zouden ze zonder verdienmodel XP blijven op handen dragen .....  :o  De beste bescherming is nog tot nader order gewoon te switchen naar Xubuntu (als eerste) en mocht de hardware het aankunnen Ubuntu 14.04 LTS.

Persoonlijk vind ik het raar dat de tech-base van Microsoft hier niets van mededeling geeft, misschien een vals bericht(je) ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Uitstel van executie
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/30, 12:41:52 »
Dit werkt dus niet
Citaat
Na 8 april 2014 zullen er geen nieuwe updates meer worden uitgebracht voor het verouderde systeem. Microsoft laat echter weten wel tot juli 2015 te blijven beschermen tegen kwaadaardige software.
Alleen de antivirus en malware database blijft updates krijgen, de gaten en andere fouten die (nog steeds) in XP zitten worden niet meer verholpen en blijven gevaarlijk en worden zelfs gevaarlijker.
Al met al geen reden om met XP te blijven werken, eerder een reden om er voor te zorgen, dat de PC zo snel mogelijk (liever gisteren dan vandaag) een ander besturingssysteem krijgt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Uitstel van executie
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/30, 12:46:32 »
Niet echt nieuws. Eerder hadden Avira enzo ook al gezegd hun antivirus nog tot 2015 of 2016 te blijven bijwerken voor XP vanwege lopende licenties. Tja, het blijft alleen maar een pleister op de wonde...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Uitstel van executie
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/30, 12:47:46 »
Alleen de antivirus en malware database blijft updates krijgen, de gaten en andere fouten die (nog steeds) in XP zitten worden niet meer verholpen en blijven gevaarlijk en worden zelfs gevaarlijker.
Precies. Bepaald geen uitstel van executie dus.... Deze mededeling van Microsoft valt onder de categorie "doekje voor het bloeden".  =D

Communicatief zeer onhandig van Microsoft, want Microsofts hoofdboodschap is (en terecht): stap voor 8 april over op een besturingssysteem dat nog wel veiligheidsupdates krijgt.

Re: Uitstel van executie
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/30, 12:51:05 »
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/end-support-help

Ik lees daar niets over wat de starterspost insinueert !!

Xubuntu erop zetten is nog steeds de beste uitweg na het XP-avontuur.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/30, 12:56:54 »
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/end-support-help

Ik lees daar niets over wat de starterspost insinueert !!
Klopt. Microsoft zendt nu twee boodschappen uit, die elkaar slechts *schijnbaar* tegenspreken:
1. XP sterft, stap op tijd over, want we geven er na 8 april geen veiligheidsupdates meer voor;
2. We gaan na 8 april nog wel een tijdje door met het bijwerken van antivirusdefinities voor Microsoft Security Essentials voor XP.

De onprofessionele sukkels op Softonic.com zijn blijkbaar te stupide om het verschil tussen mededeling 1 en mededeling 2 te begrijpen. Ze suggereren immers dat je helemaal geen veiligheidsupdates voor je systeem nodig zou hebben, maar uitsluitend een bijgewerkte virusscanner.... :o :o :o

En zo creëren ze nodeloze verwarring bij hun lezers.

Zelfs zonder dit soort mallotige verwarringzaaierij wordt het straks een slachting onder de resterende XP-gebruikers, maar met dit soort desinformatie wordt het alleen nog maar erger....
Citaat
Xubuntu erop zetten is nog steeds de beste uitweg na het XP-avontuur.
Prima keuze.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 13:12:19 door Pjotr »

Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/30, 13:59:11 »
Communicatief zeer onhandig van Microsoft, want Microsofts hoofdboodschap is (en terecht): stap voor 8 april over op een besturingssysteem op Windows 8 dat nog wel veiligheidsupdates krijgt.

;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/30, 14:13:44 »
Zou het zo kunnen zijn, dat de oorspronkelijke mededeling van MS (in het Engels) wel klopt, maar dat het vertaald is door een digibeet?
:lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/30, 14:17:41 »
2. We gaan na 8 april nog wel een tijdje door met het bijwerken van antivirusdefinities voor Microsoft Security Essentials voor XP.
3. We gaan na 8 april ook nog een tijdje door met het bijwerken van de Malicious Software Removal Tool (MSRT)
 
With MSRT, Microsoft will have a weapon at the ready in case widespread malware infections strike XP machines after April 8,
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/30, 14:49:50 »
3. We gaan na 8 april ook nog een tijdje door met het bijwerken van de Malicious Software Removal Tool (MSRT)
Jahhhhh..... die ook. Het puntje op de i.

En dus zijn veiligheidsupdates *voor het systeem* ineens overbodig of zo?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 14:51:45 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/30, 19:42:54 »
Ik heb ook maar eens krachtig gereageerd op Softonic.com zelf. Kreeg gelijk reactie van de schrijfster, wat een heel charmante vrouw bleek te zijn.... Dus wel een beetje spijt van de krachtige toon van mijn bericht.  :P

Maar ja, leuke meid of niet, dit soort desinformatie moet worden bestreden. Om het aantal slachtoffers van internetcriminelen na 8 april, zo klein mogelijk te houden. Als ik de schrijfster van het artikel ooit in het analoge leven mocht tegenkomen, dan bied ik haar wel een drankje aan als goedmaker.....

Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/30, 20:06:04 »
Ik heb ook maar eens krachtig gereageerd op Softonic.com zelf. Kreeg gelijk reactie van de schrijfster, wat een heel charmante vrouw bleek te zijn.... Dus wel een beetje spijt van de krachtige toon van mijn bericht.  :P

Maar ja, leuke meid of niet, dit soort desinformatie moet worden bestreden. Om het aantal slachtoffers van internetcriminelen na 8 april, zo klein mogelijk te houden. Als ik de schrijfster van het artikel ooit in het analoge leven mocht tegenkomen, dan bied ik haar wel een drankje aan als goedmaker.....

Is het niet beter een mooie installatie van Xubuntu als goedmaker + een Pjotr's know how om deze te vervolledigen  (lol) ?

Het is jammer dat men zo fout tekeer gaat ivm een verloren besturingssysteem als XP ; zelfs nu de dag van vandaag (april hoef je niet af te wachten)

We hebben veel werk hier op het forum en dergelijke, maar ik zet mijn schouder eronder: zojuist een Xubuntu gedaan en ze zijn er erg blij mee.

EDIT: even een bevestiging gegeven over dat artikel en Pjotr's tegenargumenten. Ik blijf het gevaarlijk vinden dat men zó dom kan dingen zeggen over iets dat al lang had moeten vervangen worden.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 20:14:59 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/30, 23:17:52 »
Ah, maar jullie zijn trollen, zo lees ik bij Softonic.

Maar serieus: niemand weet zeker dat er vele, nog onbekende veiligheidsgaten ontdekt en opgespaard zijn door kwaadwilligen - toch?

Anders gezegd: we hebben het over vermoede gevaren, niet over zekerheden, lijkt mij.

Wie het risico wil vermijden doet er verstandig aan om tijdig over te stappen, helemaal mee eens, maar is de stelligheid van hen die pleiten voor een overstap soms niet wat erg groot?

Hmmm, ik kan de reacties op deze vraag wel een beetje voorspellen.  ;)
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/30, 23:37:57 »
Ah, maar jullie zijn trollen, zo lees ik bij Softonic.

Maar serieus: niemand weet zeker dat er vele, nog onbekende veiligheidsgaten ontdekt en opgespaard zijn door kwaadwilligen - toch?

Anders gezegd: we hebben het over vermoede gevaren, niet over zekerheden, lijkt mij.

Wie het risico wil vermijden doet er verstandig aan om tijdig over te stappen, helemaal mee eens, maar is de stelligheid van hen die pleiten voor een overstap soms niet wat erg groot?

Hmmm, ik kan de reacties op deze vraag wel een beetje voorspellen.  ;)
Nou, dan zal ik als Grote Boze Trol maar eens aftrappen, niet?   =D

Ik ben bepaald niet de enige die dit verwacht:
http://www.computerworld.com/s/article/9241585/XP_s_retirement_will_be_hacker_heaven

Kerncitaat:
"Because Microsoft will stop patching XP, hackers will hold zero-days they uncover between now and April, then sell them to criminals or loose them themselves on unprotected PCs after the deadline.

"When someone discovers a very reliable, remotely executable XP vulnerability, and publishes it today, Microsoft will patch it in a few weeks," said Fossen. "But if they sit on a vulnerability, the price for it could very well double."


En het ligt ook voor de hand. Wat zou jij zelf doen als je een misdadiger was, en je had een interessant gat ontdekt in XP?

Nu lanceren, drie weken incasseren en daarna weer op zoek moeten naar een nieuw gat? Of twee maanden wachten en jarenlang profiteren?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 23:46:57 door Pjotr »

Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/30, 23:53:52 »
Dat mechanisme snap ik, maar we weten niet hoe veel lekken er daadwerkelijk gevonden zijn door die lieden, terwijl de teneur die ik bespeur bij sommigen is dat het een absolute zekerheid is dat er talloze lekken zijn, die na april benut gaan worden.

Meer concreet: hoe veel veiligheidslekken werden er gemiddeld in een jaar ontdekt in XP? Dat lijk mij de enige concrete grond (omgerekend naar de periode dat bekend is dat XP geen veiligheidsupdates meer krijgt) voor een schatting van het gevaar .

Nogmaals: ik ben aanhanger van het voorzorgprincipe (‘better safe than sorry’), ik reageer alleen op de stelligheid van sommigen.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/30, 23:56:17 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/31, 00:10:20 »
Dat mechanisme snap ik, maar we weten niet hoe veel lekken er daadwerkelijk gevonden zijn door die lieden, terwijl de teneur die ik bespeur bij sommigen is dat het een absolute zekerheid is dat er talloze lekken zijn, die na april benut gaan worden.
Niets is geheel zeker..... Zelfs niet dat je een kogel in je kop krijgt, als je een geladen pistool op je hoofd richt en de trekker overhaalt.  =D
Citaat
Meer concreet: hoe veel veiligheidslekken werden er gemiddeld in een jaar ontdekt in XP? Dat lijk mij de enige concrete grond (omgerekend naar de periode dat bekend is dat XP geen veiligheidsupdates meer krijgt) voor een schatting van het gevaar .
An sich terecht opgemerkt, maar ik vind dat zelf niet de moeite waard om uit te zoeken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/31, 10:04:35 »
Voor zover ik weet, zaten er bij iedere maandelijkse update ook veiligheids-updates.
Deze waren zowel voor XP zelf, maar ook voor de programma's die er (standaard) inzitten.
Nu denken dat er niet meer zijn, lijkt mij dan ook een beetje kortzichtig (tenzij mijn informatie niet klopt).
Daarbij, één gat kan voldoende zijn, voor een hoop ellende.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/31, 10:58:15 »
Ikzelf vond er een Engelstalige artikel over, die meer info geeft Microsoft extends security support for Windows XP. Echter wordt er in één van de reacties onder andere (X)(L)Ubuntu aangeraden.

XP was toch al niet geschikt, om mee te internetbankieren. Ook al omdat er Windows XP gebruikers waren, die zonder wachtwoord dagelijks inlogde als Administrator. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/31, 11:14:10 »
Ikzelf vond er een Engelstalige artikel over, die meer info geeft Microsoft extends security support for Windows XP. 
Wederom een misleidende titel van (in dit geval) het Engelstalige artikel, en wederom geschreven door een charmante dame.

Maar in haar artikel staat tenminste nog wel deze cruciale alinea:
However, the company (Microsoft) warned that the effectiveness of anti-malware solutions on out-of-support operating systems is limited.

Dat is zo ongeveer het understatement van het jaar, denk ik....  =D

Enfin, het geeft maar aan hoeveel verwarring Microsoft nu zelf aan het zaaien is. Waarschijnlijk voornamelijk om geen slechte naam te krijgen bij de XP-gebruikers, en ongetwijfeld ook om Linux de wind uit de zeilen te nemen.... Erg dom, erg kwalijk.

Microsoft vertroebelt zijn belangrijkste boodschap: dump XP voor 8 april. Dat gaat straks voor extra slachtoffers zorgen....

En het maakt ons ijzersterke verhaal naar de buitenwereld (geef Linux eens een kans op je ouwe XP-bakkie) weer zwakker. Want wat denkt de gemiddelde eenvoudige XP-gebruiker nu: ach, het valt wel mee, we kunnen er nog ruim een jaar mee vooruit.  >:(
« Laatst bewerkt op: 2014/01/31, 11:24:30 door Pjotr »

Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #20 Gepost op: 2014/01/31, 11:35:42 »
XP was toch al niet geschikt, om mee te internetbankieren. Ook al omdat er Windows XP gebruikers waren, die zonder wachtwoord dagelijks inlogde als Administrator. 


En omdat veel eenvoudige gebruikers hun software niet (willen) bijwerken, dus verouderde browser enzo...

FrSu

  • Gast
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #21 Gepost op: 2014/01/31, 13:25:01 »
Op het eee-tje van mijn vrouw staat een dualboot XP/Mint 16 XFCE. Het laatste wordt het meest gebruikt. Soms is XP even handig voor bepaalde progjes te gebruiken. Ik was daarom niet van plan XP eraf te gooien.

Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #22 Gepost op: 2014/01/31, 13:35:32 »
Op het eee-tje van mijn vrouw staat een dualboot XP/Mint 16 XFCE. Het laatste wordt het meest gebruikt. Soms is XP even handig voor bepaalde progjes te gebruiken. Ik was daarom niet van plan XP eraf te gooien.

Als je XP zonder internet gebruikt en je gebruikt het alleen af en toe voor een paar progjes die je écht vertrouwt, dan kan het op zich wel, naar mijn mening.

Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #23 Gepost op: 2014/01/31, 15:22:31 »
Nochtans geeft Microsoft me een vrij solide indruk op haar thuispagina (en nu sreen ik hem dagelijks) : 8/04/2014 moet je over zijn op een ander besturingssysteem, punt uit.

Maar zoals gebruikelijk schrijven vele websites en blogs gewoon belachelijke en ronduit gevaarlijke stellingen die NIET officieel meegedeeld worden door de mannen van Redmond.

Ik haal maar even aan: een tijdschrift schreef een vergelijking qua veiligheid tussen diverse besturingssystemen, en Kubuntu (!!!!) kwam daar als SLECHTSTE uit tov Microsoft en Apple ; Windows 7 bleek volgens hen het allerveiligste systeem vacant (toen) . Ik wil maar zeggen: ze lullen er maar op los ten voordele van Microsoft, dat hen voorziet van alle nieuwtjes, tweaks enzovoort. Maar ik denk moest Microsoft zelf toen toegeven dat Kubuntu erg veilig is/was, dat de zaak er toch anders uitziet.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: XP: Uitstel van executie?
« Reactie #24 Gepost op: 2014/01/31, 16:58:51 »
XP was toch al niet geschikt, om mee te internetbankieren. Ook al omdat er Windows XP gebruikers waren, die zonder wachtwoord dagelijks inlogde als Administrator.
Omdat sommigen het bewust of onbewust verkeerd gebruiken is XP niet geschikt? Okay. Zelf gebruik ik Windows regelmatig  voor internetbankieren maar dat terzijde.
En omdat veel eenvoudige gebruikers hun software niet (willen) bijwerken, dus verouderde browser enzo...
En van die ‘eenvoudige gebruikers’ wordt verwacht dat ze Windows XP (kunnen) vervangen door GNU/Linux? Ben benieuwd.
Het installeren van een ander besturingssysteem vereist aanzienlijke kennis van computers.
Jammer dat ‘eenvoudige gebruikers’ hun software niet bijwerken want na april 2014 worden nog XP security-updates voor niet-microsoft browsers verwacht (bijvoorbeeld Firefox of Chrome).
Nochtans geeft Microsoft me een vrij solide indruk op haar thuispagina
Citaat van de Microsoft site: 
Als je na het beëindigen van de ondersteuning Windows XP blijft gebruiken, zal je pc gewoon blijven werken, maar loop je wel kans dat deze kwetsbaarder wordt voor virussen en andere beveiligingsrisico's.
Klik links bovenin op Documentatie