Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme  (gelezen 1794 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Gepost op: 2014/11/26, 14:13:04 »
Gisteren voor een kennis op haar oude Eee-pc, een netbook, Linux Mint 17xfce geïnstalleerd, ik zag dat de 3.16-kernel al beschikbaar is in Mint en vervolgens geïnstalleerd.
Wat is de reden van m'n post?
Ik moet het even kwijt, man man man, wat is dit toch een geweldige besturing, de Eee PC werkt als een speer, Windows XP is werkelijk door een volwaardige besturing vervangen,spectaculair wat Mint 17 kan op zo'n eenvoudig pc tje. 
Met moeite, ik moet afscheid nemen van de Acer, en nu maar hopen dat de eigenaar net zo enthousiast is als ik!!
« Laatst bewerkt op: 2014/11/26, 14:16:53 door RikRik »

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/26, 14:22:23 »
Lol ik was net van plan om die versie maar eens naast mijn Xubuntu te installeren, om eens een vergelijk te kunnen maken.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/26, 14:44:39 »
Afscheid nemen van de Asus, zul je bedoelen ;) Asus maakt(e) EEE PC's.

Maar leuk verhaal! :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/26, 15:12:49 »
Leuk om te lezen, en helemaal mee eens!

Er zit tegenwoordig wel een lastig iets in: als je in Xfce een snelkoppeling op het bureaublad zet voor het starten van een toepassing, en je wil die toepassing starten via die snelkoppeling, dan begint Xfce te mekkeren. Namelijk dat het onveilig is en dat je de snelkoppeling eerst als uitvoerbaar moet aanmerken. Vage ontwerpfout....  :evil:

Enfin, als je 't eenmaal weet, dan is er mee te leven.  :)

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/26, 15:56:09 »
Dat doet Xubuntu ook volgens mij.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/26, 16:22:14 »
Afscheid nemen van de Asus, zul je bedoelen ;) Asus maakt(e) EEE PC's.

Maar leuk verhaal! :)

Je hebt gelijk, de verwaring is begrijpelijk, ik had namelijk Mint 17 xfce ook geïnstalleerd op een Acer aspire One, ook een netbook,type: D150.
De Eee-pc is inderdaad van het merk Asus, type 1005HA.
Ik ben vooral zo enthousiast dat de Asus zo goed werkt omdat de eigenaar zich geen nieuwe PC kan veroorloven.  :D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #6 Gepost op: 2014/11/26, 18:03:14 »
Afscheid nemen van de Asus, zul je bedoelen ;) Asus maakt(e) EEE PC's.

Maar leuk verhaal! :)

Je hebt gelijk, de verwaring is begrijpelijk, ik had namelijk Mint 17 xfce ook geïnstalleerd op een Acer aspire One, ook een netbook,type: D150.
De Eee-pc is inderdaad van het merk Asus, type 1005HA.
Ik ben vooral zo enthousiast dat de Asus zo goed werkt omdat de eigenaar zich geen nieuwe PC kan veroorloven.  :D

Tja dan is het helemaal prachtig als je daar die persoon daar mee kunt helpen.
Ik heb dat een maand geleden ook bij mijn 80 jarige buurvrouw mee gemaakt, die had nog XP op haar laptop staan en was niet meer vooruit te branden en zij wist ook niets van de gevaren af dat zij eigenlijk niet meer op het internet er mee mocht.

Dus heb ik XP totaal verwijderd en er Xubuntu op geïnstalleerd en dat werkt als de brandweer zo snel op dat ding.
Zij dus ook weer dolblij en ik ook dat het allemaal zo goed  op die Laptop draaide.  =D =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #7 Gepost op: 2014/11/27, 12:26:33 »
Tja dan is het helemaal prachtig als je daar die persoon daar mee kunt helpen.
Ik heb dat een maand geleden ook bij mijn 80 jarige buurvrouw mee gemaakt, die had nog XP op haar laptop staan en was niet meer vooruit te branden en zij wist ook niets van de gevaren af dat zij eigenlijk niet meer op het internet er mee mocht.


Ik ken nog genoeg mensen, veel jonger dan 80, die hun bankzaken nog gewoon met windows xp doen. Toen ik in het ziekenhuis lag vanwege m 'n herseninfact, lag op de kamer in het ziekenhuis een man die binnen enkele minuten het voor elkaar kreeg om alle patiënt gegevens van de afdeling te bekijken, na een dag, had hij inzage van de patiënten van het hele ziekenhuis. En het mooie is, hij gebruikte Ubuntu op zijn laptop, het was een echte Linuxfan =D

Hij heeft de slechte beveiliging netjes gemeld aan de systeembeheerder, die daar helemaal niet blij mee was en dreigde zelfs de politie in te schakelen. Stank voor dank.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/27, 12:28:58 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #8 Gepost op: 2014/11/27, 12:42:14 »
Nog een vraagje, ik ken de site van Pjotr, maar voor mijn kennis ben ik opzoek naar een handleiding voor Linux Mint 17 Xfce, anders moet ik zelf maar een handleiding maken. Wat b.v. belangrijk is:
veilig gebruik van linux mint 17 xfce software manager, niet alle aangeboden software is bedoeld voor Xfce
Instellen van draadloos internet..
enz


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #9 Gepost op: 2014/11/27, 12:52:52 »
Nog een vraagje, ik ken de site van Pjotr, maar voor mijn kennis ben ik opzoek naar een handleiding voor Linux Mint 17 Xfce, anders moet ik zelf maar een handleiding maken.
Ken je ook deze pagina op m'n webstek? Speciaal voor Linux Mint 17 Xfce....
https://sites.google.com/site/computertip/8

Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #10 Gepost op: 2014/11/27, 12:54:37 »
En naast Pjotr's prachtige pagina kun je ook nog verwijzen naar @jvecht's prachtige boekje over Werken met Xubuntu: https://basiscursusscribus.wordpress.com/2014/09/18/werken-met-xubuntu/
De meeste info is 1-op-1 te gebruiken daar Xfce en de basis (Mint Xfce is gebaseerd op Xubuntu) voor 99,9% hetzelfde zijn.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #11 Gepost op: 2014/11/27, 13:04:00 »
En naast Pjotr's prachtige pagina kun je ook nog verwijzen naar @jvecht's prachtige boekje over Werken met Xubuntu: https://basiscursusscribus.wordpress.com/2014/09/18/werken-met-xubuntu/
De meeste info is 1-op-1 te gebruiken daar Xfce en de basis (Mint Xfce is gebaseerd op Xubuntu) voor 99,9% hetzelfde zijn.

Dank je wel, Vistaus. Een tweede boekje en dan over MInt 17 XFCE zit in de pen. Inmiddels heb ik de opzet van het boekje met hulp van onder andere het Scribus Forum behoorlijk verbeterd. Nou de tekst en de screenshots nog. Daar ben ik nu mee doende. Het is, als je het goed wilt doen, nog aardig wat werk. Maar wel erg dankbaar en ook gewoon leuk.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #12 Gepost op: 2014/11/27, 13:06:15 »
Nog een vraagje, ik ken de site van Pjotr, maar voor mijn kennis ben ik opzoek naar een handleiding voor Linux Mint 17 Xfce, anders moet ik zelf maar een handleiding maken.
Ken je ook deze pagina op m'n webstek? Speciaal voor Linux Mint 17 Xfce....
https://sites.google.com/site/computertip/8

Ik zelf ken die wel, maar mag ik daarvan een PDF file maken en die ook openbaar verspreiden?, er word dan niets aan de tekst veranderd en de url linken zijn dan aanklikbaar in die PDF.

Bij voorbaat vriendelijke dank.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #13 Gepost op: 2014/11/27, 13:08:30 »
@Pjotr, natuurlijk ken ik jouw site, perfecte tips!!
@Vistaus, bedankt voor je link naar de pdf over Xubuntu.

Ik zal de links in de webbrowser zetten van de Eee pc

Wat ik mis is een handleiding over het gebruik van de software manager.
Een beginner kan heel gemakkelijk de verkeerde software installeren, misschien is het handig om software manager te verwijderen op een beginners pc met Linux. Hebben jullie hier ideeën over?   

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #14 Gepost op: 2014/11/27, 13:18:20 »
Goed om te weten van de Software Manager, RikRik! Daar zal ik dan aandacht aan besteden. Zou Synaptic dan een alternatief kunnen zijn?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #15 Gepost op: 2014/11/27, 13:32:11 »
Ik denk dat synaptic voor een beginner nog moeilijker is dan het softwarecentrum?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #16 Gepost op: 2014/11/27, 14:44:11 »
Ik denk dat synaptic voor een beginner nog moeilijker is dan het softwarecentrum?

Volkomen mee eens!!

Offline PKing

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #17 Gepost op: 2014/11/27, 14:58:24 »
Het softwarecentrum/manager is toch niet zo moeilijk, en je kunt daar eenvoudig in zien wat je geinstalleerde software is.

En wat kun je dan echt fout installeren?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #18 Gepost op: 2014/11/27, 15:05:10 »
Nog een vraagje, ik ken de site van Pjotr, maar voor mijn kennis ben ik opzoek naar een handleiding voor Linux Mint 17 Xfce, anders moet ik zelf maar een handleiding maken.
Ken je ook deze pagina op m'n webstek? Speciaal voor Linux Mint 17 Xfce....
https://sites.google.com/site/computertip/8

Ik zelf ken die wel, maar mag ik daarvan een PDF file maken en die ook openbaar verspreiden?, er word dan niets aan de tekst veranderd en de url linken zijn dan aanklikbaar in die PDF.

Bij voorbaat vriendelijke dank.
Geen probleem, graag zelfs!  :)

Licentie (Creative Commons): https://sites.google.com/site/computertip/licentie

Offline Henkp

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #19 Gepost op: 2014/11/27, 15:15:11 »
Ik zelf ken die wel, maar mag ik daarvan een PDF file maken en die ook openbaar verspreiden?, er word dan niets aan de tekst veranderd en de url linken zijn dan aanklikbaar in die PDF.

Bij voorbaat vriendelijke dank.
Geen probleem, graag zelfs!  :)

Licentie (Creative Commons): https://sites.google.com/site/computertip/licentie
[/quote]

Heel fijn, ik heb al wat huiswerk verricht, bekijk de onderstaande hyperlink,

http://www.polie.nl/Linux_Mint_17_of_171_Xfce.pdf

http://www.polie.nl/Xubuntu.pdf

Zo nu kan ik het dus volop gaan verspreiden. zoals op Faceboek, 6 stuks op Wordpress.com Twitter, polie.nl, SlideSchare, en nog vele andere.

Hartelijk bedankt.  =D =D =D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #20 Gepost op: 2014/11/28, 11:08:07 »
Het softwarecentrum/manager is toch niet zo moeilijk, en je kunt daar eenvoudig in zien wat je geinstalleerde software is.

En wat kun je dan echt fout installeren?

Een Xfce desktop is  een grafische  schil, heel anders dan een KDE of Gnome omgeving, toch laat softwarecentrum/manager alle beschikbare software zien, ongeacht welke versie je gebruikt.
Het is niet verstandig om in Xfce een KDE of  bepaalde Gnome software te installeren. Een beginner kan zo maar via  softwarecentrum/manager zijn pc op de hobbel krijgen, of vertragen,  puur en alleen omdat hij of zij er op vertrouwd dat alle aangeboden software geschikt is, in dit geval dus voor Xfce.

Maar ik merk wel, een oplossing is er niet... ik maak zelf wel een korte handleiding....  'Wil je software installeren, overleg dan ff '   ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #21 Gepost op: 2014/11/29, 12:41:02 »
handleiding voor Linux Mint 17 Xfce
Ik heb ook een webportaal gemaakt, dat speciaal is toegespitst op Linux Mint 17 Xfce:
https://sites.google.com/site/linuxtipsportal/mint-17-xfce

Dat webportaal biedt een "venster" op de handleidingen op Computertip, die (al dan niet specifiek) over Linux Mint 17 Xfce gaan.   :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Mint 17 Xfce enthousiasme
« Reactie #22 Gepost op: 2014/11/29, 13:22:42 »
Je bent geweldig Pjotr! Bedankt, het ziet er overzichtelijk uit, hier kan een beginner heel veel kennis uit halen.
De laptop is vandaag via de post aangekomen , mij kennis stuurde een berichtje, ze is dol blij met haar netbook met Linux Mint Xfce......gelukkig, net zo enthousiast als ik  :D