Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?  (gelezen 1049 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de achtergrond (of bv. raamkleur) van Nautilus bestandsbeheerder anders is als ik deze ben opgestart als super user (sudo)?
Het gebeurt immers dat ik mijn eigen bestandsbeheer duidelijk moet onderscheiden van een bestandsbeheer-venster dat ik als super user heb geopend. Met zo'n sudo nautilus kan ik bv. in de mappen van de andere 2 gebruikers op mijn computer kijken, maar ik wil niet daar per ongeluk zaken wijzigen of andersom.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline peer

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/19, 09:29:19 »
ik weet niet of dit kan.
Ik heb voor mijn rootacties een tweede filemanager geïnstalleerd (tuxcmd, starten met sudo tuxcmd).
het is direct duidelijk of ik in mijn normale filemanager ben of in mijn root filemanager

nahjo

  • Gast
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/19, 09:39:24 »
In Xubuntu heb ik dat wel met Thunar.

Je start nautilus met pkexec nautilus?  En niet met sudo nautilus toch?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/19, 09:50:34 »
Lang geleden heb ik daar eens (voor Ubuntu, dus niet Xubuntu) een uitleg voor gelezen en dat zelfs gebruikt op mijn toenmalige computer, maar da's al een jaar of 4-5 geleden (of langer) en ik kan het niet meer terugvinden.
Nu er meerdere gebruikers zijn van mijn computer (met elk hun eigen documenten, video's etc.) wil ik als root al eens bestanden verplaatsen; maar ik wil dat dat wél voor mij duidelijk in een andere kleur gebeurt.
En ik wil het dus (liefst) in nautilus, niet door een andere bestandsbeheerder te moeten installeren.
Eventueel wil ik het wel doen in Krusader, aangezien ik dat soms gebruik. Maar ook dan wil ik dat Krusader duidelijk een andere kleur heeft als ik in een andere home-map werk.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Jenske

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/19, 09:59:02 »
@maasnet, de vraag was vooral gesteld naar de kleur, niet zozeer naar hoe ik als root nautilus kan draaien: ik doe dat immers door in een terminal "sudo nautilus" te typen. Dan start nautilus op, maar ... dus in dezelfde kleuren als een "gewone" nautilus-sessie en daar zit 'em het probleem.

Ik wil tussen al mijn schermen duidelijk kunnen zien wanneer ik op een bestandsbeheerder werk die als sudo is ingelogd. Zonder kleurverschillen is dat erg moeilijk om in de gaten te houden.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/19, 10:50:09 »
Het dringt blijkbaar maar moeilijk door dat het een risico is grafische programma's te draaien met "sudo". Er wordt al jaren en jaren op gewezen dat dit niet de goede praktijk is. Het kan goed lopen, maar evengoed kunnen er kleine of grotere problemen optreden, tot het niet meer kunnen opstarten toe. Zie https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html voor wat achtergrond.

De correcte manier om te bekomen wat je wil houdt in dat je op oudere systemen nautilus opstart met "gksudo", en op nieuwere systemen met "pkexec". Wil je dat een programma dat draait als beheerder, er anders uitziet, stel dan voor de root account een ander thema in.

Als je enkel wil "kijken" in mappen van andere gebruikers zonder iets te wijzigen, dan zijn daar veiliger en gemakkelijker oplossingen voor. Op Ubuntu 19.10 moet je niets doen: iedereen kan standaard alles in kijken. Is dat niet het geval, dan kan je je lid maken van de groepen van de andere gebruikers.

Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/19, 11:15:43 »
Je mag van mij gerust sudo nautilus als commando gebruiken maar dan loop je dus de kans zoals Vanadium terecht opmerkt dat je vroeg of laat een onbruikbaar systeem hebt wat lastig te repareren is.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

nahjo

  • Gast
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/19, 11:24:22 »
Krijg je met pkexec nautilus niet een waarschuwing in de window?

 

(dit is dus met pkexec thunar in Xubuntu)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/19, 11:45:58 »
(Niet van toepassing)
« Laatst bewerkt op: 2020/04/20, 18:42:10 door vanadium »

Offline rico70

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/19, 11:57:46 »
Of het in Nautilus nog steeds kan weet ik niet maar Caja kan het wel.
Edit -> background and emblems

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/19, 12:49:50 »
Of het in Nautilus nog steeds kan weet ik niet maar Caja kan het wel.
Edit -> background and emblems
???
Mogelijk heb je de vraag niet goed begrepen.

Offline rico70

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/19, 13:57:55 »
Die heb ik prima begrepen.
Als je nautilus als root opstart en dan de achtergrond kleur veranderd in rood zie je iedere keer als je Nautilus als root opstart aan de rode kleur dattie met root rechten werkt

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/19, 14:41:42 »
Nu snap ik het. Neen, in nautilus 3 is dat niet mogelijk. Wel zou je, zoals ik voorheen aangaf, het thema van de rootgebruiker kunnen veranderen. Echter, de oplossing die ik hier aangaf, is veruit de eenvoudigste voor wie nautilus als root wil opstarten en daarbij wil dat het uiterlijk anders is.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/20, 17:01:52 »
De reden waarom ik die kleurverschillen wil is de volgende:
  • ik heb voor 2 huisgenoten aparte gebruikers aangemaakt ("joske" en "marieke", en natuurlijk ben ik er zelf (als root, naam: jenske) ook nog)
  • er zijn dus 3 mappen onder /home, nl. /joske, /marieke en /jenske. Elk van deze 3 mappen bevat /video's, /documenten enzovoort enzovoort.
  • ik krijg soms de vraag van joske of marieke om vlug even een scan te maken van een tekening en die dan ineens in hun map te plaatsen. Ik scan dus als jenske (root) en wil de scan dan plaatsen in de /documenten-map van joske dan wel marieke
  • zo heeft ieder mooi zijn eigen documenten in zijn eigen mappen (en mijn eigen documenten-map zit dan niet volgepropt met documenten die niet voor mij zijn)
  • ik los dat op door als root nautilus op te starten en vervolgens bestanden te verplaatsen van mijn documenten-map naar die van joske of marieke. Ik pas dan nadien de eigendomsrechten aan, zodat joske, resp. marieke aan die scans / documenten kunnen

MAAR (en daar zit het 'em): in Nautilus zie je wél dat je in een map documenten werkt, maar of die nu van joske is, van mij of van marieke is visueel helemaal niet zo duidelijk.

EN daarom wil ik graag dat ik bij het verplaatsen mooi een verschil zie tussen de documenten-map van joske (die ik groen wil), die van marieke (die ik geel wil) en die van mezelf (die mijn themakleuren mag dragen).

Ik wil dus dat in de bestandsbeheerder veel duidelijker wordt wanneer ik op een map zit van een ANDERE gebruiker dan ikzelf.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/20, 17:34:32 »
EN daarom wil ik graag dat ik bij het verplaatsen mooi een verschil zie tussen de documenten-map van joske (die ik groen wil), die van marieke (die ik geel wil) en die van mezelf (die mijn themakleuren mag dragen).

Ik wil dus dat in de bestandsbeheerder veel duidelijker wordt wanneer ik op een map zit van een ANDERE gebruiker dan ikzelf.
Dát is hélemaal iets anders dan je in je eerste post vroeg:
Citaat
Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de achtergrond (of bv. raamkleur) van Nautilus bestandsbeheerder anders is als ik deze ben opgestart als super user (sudo)?
Tja, zo is het moeilijk advies geven, natuurlijk.

Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/20, 17:35:49 »
Misschien is dit wel wat je zoekt Jenske.
http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/04/change-color-folder-icons-ubuntu-1804/

Dit moet je dan wel voor elke gebruiker apart instellen, denk ik zo.

Proberen maar.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/20, 17:37:25 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Nautilus andere kleur geven indien als super user (sudo) gestart: hoe?
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/20, 17:38:38 »
Ik wilde gewoon dat OFWEL ik als root een andere kleur kon bekomen in mijn mappen dan wel dat de mappen van de andere gebruikers op mijn pc even een andere kleur krijgen tijdens het werken met nautilus.

Sorry voor de eventuele verwarring.

(maar m'n vraag blijft wel behouden)


EN daarom wil ik graag dat ik bij het verplaatsen mooi een verschil zie tussen de documenten-map van joske (die ik groen wil), die van marieke (die ik geel wil) en die van mezelf (die mijn themakleuren mag dragen).

Ik wil dus dat in de bestandsbeheerder veel duidelijker wordt wanneer ik op een map zit van een ANDERE gebruiker dan ikzelf.
Dát is hélemaal iets anders dan je in je eerste post vroeg:
Citaat
Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de achtergrond (of bv. raamkleur) van Nautilus bestandsbeheerder anders is als ik deze ben opgestart als super user (sudo)?
Tja, zo is het moeilijk advies geven, natuurlijk.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM