Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met booten dual boot  (gelezen 957 keer)

Offline Paulski

  • Lid
Probleem met booten dual boot
« Gepost op: 2011/05/18, 22:32:03 »
Ik heb een een week of twee terug een een verse installatie Windows 7 gedaan en daarna met Ubuntu een dual boot van de laptop gemaakt. Ik kon tot vorige week beide OS-en booten, maar momenteel kan ik alleen Ubuntu (11.04) booten. Bij Windows krijg ik de fout "kan geen bootmanager vinden".

Hoe kan ik het handigste de bootmanager van windows herstellen, zonder uiteraard het grub keuzemenu om zeep te helpen?

Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/18, 23:53:28 »
Heb je Ubuntu binnen Windows geïnstalleerd, een zo gehete Wubi installatie, of is het een echte dualboot waarbij je kan kiezen d.m.v. een Grub menu? In het laatste geval kan je eerst dit doen:
Open een terminal (onder Hulpmiddelen) en type:
sudo os-prober  en geef een Enter, nu moet je het wachtwoord intypen,. hier zie je niets van, geen sterretjes, balletjes o.i.d., gewoon blind typen en geef een ENTER.Als dit klaar is type je:
sudo update-grub  en geef een ENTER, waarschijnlijk hoef je het wachtwoord niet in te typen, je blijft voor een bepaalde tijd root Als dit klaar is, start je de computer opnieuw op. Kan je nu wel via Grub in Windows komen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Paulski

  • Lid
Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/19, 12:05:02 »
het is een echte dual boot, na uitvoering van deze operaties is windows uit het grub menu verdwenen.

het probleem zit hem dan toch in het windows stukje na de grub :(

Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/19, 16:24:21 »
Ik denk dat de MBR hersteld moet worden. Alleen weet ik niet of dit de GRUB om zeep helpt.
Hoe dit moet: installatie cd van windows erin, windows installatie herstellen en dan moet je op een gegeven moment in de command prompt fixmbr

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/240604-herstellen-van-MBR
Daar staat het uitgebreider, misschien dat het helpt, maar misschien dat het de GRUB om zeep helpt, dat weet ik niet, daar zou iemand anders antwoord op moeten geven, dus ik zou het niet uitvoeren totdat je daar antwoord op hebt van iemand anders.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/19, 17:00:41 »
Ik denk dat de MBR hersteld moet worden. Alleen weet ik niet of dit de GRUB om zeep helpt.
Hoe dit moet: installatie cd van windows erin, windows installatie herstellen en dan moet je op een gegeven moment in de command prompt fixmbr

Zelfs ik kan je wel vertellen dat je op deze manier geen GRUB-menu meer te zien zult krijgen. GRUB herstellen doe je .

Edit: alleen denk ik dat dit het probleem bij Paulski niet oplost.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/19, 17:02:28 door Mikkel »

Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/19, 17:19:00 »
Misschien eerst MBR herstellen en dan de GRUB herstellen. Het is nogal omslachtig maar het zou moeten werken denk ik.
Wat heb je op windows gedaan voordat hij niet meer bootte?
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/19, 20:15:02 »
Inderdaad eerst Windows in het MBR terugzetten http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering daarna kijken of Windows weer opstart. Dan weer Grub installeren http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrubHerstel en kijken of Windows nu wel herkent wordt in Grub. Even een werkje , maar je weet dan zeker of Windows goed functioneert.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Paulski

  • Lid
Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/19, 20:15:38 »
Ik heb niets vreemds gedaan voordat ik windows afsloot, misschien is er nog een update geinstalleerd die iets in de mbr gedaan heeft  :|

Ik zat ook al in die oplossingsrichting te denken: eerst mbr windows herstellen daarna grub opnieuw installeren. Evt zelfs ubuntu opnieuw installeren (met behoud van /home), behoud ik iig windows installatie, die het meeste tijd kost om te herstellen

Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/19, 21:30:06 »
Het kan zijn dat je bij een update een nieuwe kernel mee hebt gekregen, hierdoor kan je Grub gewijzigd worden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Paulski

  • Lid
Re: Probleem met booten dual boot
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/19, 22:52:41 »
Dank, het werkt weer

Voor toekomstige referentie:
1. herstel MBR met installatie cd windows
als windows weer default opstart:
2. met live cd ubuntu de grub herstellen

als je het weet is het zo simpel :)