Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromium OS op een Toshiba laptop  (gelezen 2423 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Chromium OS op een Toshiba laptop
« Gepost op: 2015/08/19, 19:05:17 »
Ik las de afgelopen perioden met regelmaat berichten berichten over de groei van de verkopen van Chromebooks. Ik zag ook met wat regelmaat berichten van ervaren schrijvers, die hun geliefde Macbook inruilen voor een Chromebook.

Zelfs al neem ik dat allemaal met een stevige korrel zout, dan nog was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Nou heb ik geen budget voor een echte Chromebook (sponsors welkom natuurlijk :D). Maar er bestaat zoiets als Chromium OS en dat is juist bedoeld om met het verschijnsel Chromebook kennis te maken.

Met een geschikte laptop en een 125 GB SSD kaart beschikbaar haalde ik dus een image op bij http://arnoldthebat.co.uk/wordpress/chromium-os/, zette het op een USB stick met het door Arnold netjes gegeven dd commando in de terminal en de Toshiba startte meteen op in  Chromium OS. Inloggen met mijn Gmail  adres en wachtwoord en ik zal heel vlot in het systeem.

Ik moet zeggen, het bevalt me tot nu toe erg goed. Erg vlot en soepel syseem. Je bent wel gebonden aan de Chromium omgeving en apps. Het is dus geen vervanging voor mijn Xubuntu bak, maar wel een uitstekend simpel ding voor wat minder heftig werk en surfen.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/02, 09:49:58 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jan11000

  • Lid
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/19, 19:20:16 »
http://distrowatch.com/table.php?distribution=chromixium
Dit is ubuntu in een andere jasje wat op chromium lijkt, en je kunt alles installeren wat je wilt.
Bekijk eens reviews of het goed is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/19, 20:02:02 »
http://distrowatch.com/table.php?distribution=chromixium
Dit is ubuntu in een andere jasje wat op chromium lijkt, en je kunt alles installeren wat je wilt.
Bekijk eens reviews of het goed is.

Jan, lees mijn bericht nou nog eens? Ik ben niet geïnteresseerd in Chromixium. Ik heb er wel van gehoord. Ik heb het prima naar mijn zin met mijn Xubuntu bakken, zoals ik al schreef.

Ik wil gewoon weten wat een Chromebook is en wat het kan vanwege de positieve berichten. Meer niet. Wat ik zo begrijp missen er nog wat dingen in Chromium, die wel voor elkaar zullen zijn in Chrome OS. Ik ga trouwens nog wel even door met mijn "Chromium"book.  Het bevalt me heel prima.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/19, 20:51:47 »
Wat betreft dat dd commando in de terminal om de image op een USB stick te zetten: die laatste slash ( / ) hoort daar niet. Laat die weg en gebruik dus dit commando:

dd if=ChromeOS.img of=/dev/sdX bs=4M
ChromeOS.img te vervangen door de naam van het gedownloade bestand en /dev/sdX idem ditto. Het cijfer voor de partitie weglaten!

Flash? Dat is wel wat werk, maar goed te doen. Kijk hier: http://benjaminpeters.co.uk/installing-flash-on-chromium-os/
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/19, 22:45:11 »
Mijn provider Ziggo ligt er de tweede avond opnieuw uit. Weer een DDOS aanval op hun DNS servers. Maar, zo blijkt, in mijn Chromiumbook zit de overstap naar de Google naamservers al voorgebakken.



Ik ben bang dat ik dit Chromiumbook echt leuk ga vinden!!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/20, 10:56:08 »
Normaal doe ik niks met Google Drive. Maar nu ik bezig ben met dat ChromiumBook ben ik maar eens gaan kijken in mijn Drive en daar staan nog aardig wat foto's in. Goh!

Verder heb ik grive maar eens geïnstalleerd om de synchronisatie met mijn Xubuntu bak te realiseren. Dat wil nog niet echt lukken. Ik kan wel  prima bij Drive via de browser, maar grive synced niks. Daar moet nog op gestudeerd worden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/20, 11:05:44 »
Je kan in de router van Ziggo ook de dns veranderen naar die van Google, dus dan heb je geen last als Ziggo weer eens een ddos-aanval te verduren krijgt.

Dat had ik al gedaan op onze Ubee router, maar op de een of andere manier werkt dat niet. De DNS servers van Ziggo krijgen toch voorrang of zo. Op de PC' s zelf gaat dat wel goed, Windows, Linux en Chromium.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/20, 12:52:46 »
@jvecht, Grive wordt niet meer ondersteund. Wel overGrive.
https://www.thefanclub.co.za/how-to/ubuntu-google-drive-client-grive-and-grive-tools
Lees de gele en blauwe aankondiging.
« Laatst bewerkt op: 2015/08/20, 12:57:04 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/20, 13:07:13 »
Dank je wel, Pederoco!

Dat had ik niet verwacht. Grive zit in de repo van mijn toch wel behoorlijk recente Xubuntu 15.04. Ik lees op die site iets over een pakket overGrive. Dat zit wel niet in de repo, zo te zien, maar ik zal hem eens uitproberen op een proefbak.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/20, 13:14:41 »
Maar Grive zit ook niet standaard in Xubuntu 15.04.
Dus dit zal je zelf via een PPA hebben toegevoegd neem ik aan.
ppa:thefanclub/grive-tools
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/20, 13:17:02 »
Nee, echt niet hoor. Niks ppa. Hij zat er heus gewoon in.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/20, 13:21:05 »
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/15.04/release/xubuntu-15.04-desktop-amd64.manifest
Het staat toch echt niet bij de bibliotheken die standaard geïnstalleerd worden.
Vreemd !
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/20, 15:36:18 »
Hoi Pederoco,

Ziehier:

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/20, 15:44:23 »
Bij mij is grive niet geïnstalleerd, maar inderdaad wel standaard beschikbaar in softwarecentrum (Ubuntu 15.04). Voor het ogenblik geen enkel extra PPA actief.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/20, 15:48:37 »
Bij mij zit grive ook in Linux Mint 17.1 =D
ik heb hem werkend gehad maar weer er vanaf gegooid. Om dat ik niet teveel in de Clout wil hebben.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/21, 09:33:39 »
Terug naar het Chrom(ium)Book!

Op zoek naar alles wat zo'n ding moet kunnen probeerde ik ook Netflix maar eens. Dat lukte me niet. Ik begrijp dat, omdat Chromium een open source project is, er geen plaats is voor DRM toestanden zoals Netflix dat nodig heeft.

In ChromeOS zit de Widevine plugin, maar pogingen om die plugin over te zetten naar Chromium zijn nog niet gelukt naar ik begrijp. Kijk desgewenst eens hier: http://bit.ly/1gZPYLS om er wat meer van te weten te komen. De echte Chromebooks kunnen Netflix dus wel draaien.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/17, 12:58:52 »
http://distrowatch.com/table.php?distribution=chromixium
Dit is ubuntu in een andere jasje wat op chromium lijkt, en je kunt alles installeren wat je wilt.
Bekijk eens reviews of het goed is.


Lijkt er inderdaad sprekend op. Maketecheasier had er onlangs een mooi artikel over :)
https://www.maketecheasier.com/chromixium-os/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/17, 13:24:51 »
Hoi Vistaus,

Inderdaad een heel mooi artikel! Dank je wel.

Ik heb Chromium trouwens achter me gelaten. De hardwareherkenning liet op andere machines een zware steek vallen. Zodoende ben ik Chromixium gaan uitproberen. De ideeën achter Chromium op de basis van Ubuntu 14.04 LTS.

Chromixium heeft dan wel niet de heerlijke en elegante eenvoud van ChromiumOS, maar het is een uitstekende distro. Bovendien kan je de Chromium (de webbrowser) vervangen door Chrome (idem, browser) en dan heb je gelijk Netflix erbij.

Hier vindt je een artikel over mijn overstap naar Chromixium.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/17, 13:36:13 »
Hoi Vistaus,

Inderdaad een heel mooi artikel! Dank je wel.

Ik heb Chromium trouwens achter me gelaten. De hardwareherkenning liet op andere machines een zware steek vallen. Zodoende ben ik Chromixium gaan uitproberen. De ideeën achter Chromium op de basis van Ubuntu 14.04 LTS.

Chromixium heeft dan wel niet de heerlijke en elegante eenvoud van ChromiumOS, maar het is een uitstekende distro. Bovendien kan je de Chromium (de webbrowser) vervangen door Chrome (idem, browser) en dan heb je gelijk Netflix erbij.

Hier vindt je een artikel over mijn overstap naar Chromixium.
Het is een mooi artikel Jan.
Ik heb Chromixium ook draaien op een oude HP laptop en het werkt vlekkeloos. Chromium vervangen voor Chrome en enkele programma's zoals Thunderbird en Libreoffice geïnstalleerd.
Ik ben er zeer tevreden mee.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/17, 13:40:36 »
Hoi Mustangman,

Ja inderdaad. Goed dat je dat zegt. Thunderbird kunnen installeren is ook fijn. Dat heb ik ook gedaan. Libreoffice weer niet. Nog niet wellicht. Daar kwam Google docs voor in de plaats.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/17, 14:02:18 »
Hoi Mustangman,

Ja inderdaad. Goed dat je dat zegt. Thunderbird kunnen installeren is ook fijn. Dat heb ik ook gedaan. Libreoffice weer niet. Nog niet wellicht. Daar kwam Google docs voor in de plaats.
Ik ben niet zo kundig met Google Docs, want op een 1 of andere manier als ik een bestand wil openen dan opent Drive niet Google Docs, dus vandaar dat ik Libreoffice heb geïnstalleerd.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/17, 14:45:11 »
Hoi Mustangman,

Zo'n kei ben ik in deze materie ook niet. Wat Google Docs betreft ga ik gewoon naar docs.google.com (ook doodsimpel te doen in bijvoorbeeld Firefox) en na inloggen staan daar al mijn Google documenten.

Vandaar uit kan ik de boel ook naar mijn Google Cloudprinter sturen, waar ik ook ben. Die printer moet uiteraard aanstaan en ook moet er papier inzitten, maar op de computer waar dat ding aanhangt hoeft geen Chrome of Chromium aan te staan.

Dat is zo lekker handig, dat ik nu al mijn schrijfwerk in Google docs doe. Ideaal!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/17, 14:58:11 »
Ik houd het gewoon bij OneDrive en Office Online zoals ik al meer dan een jaar doe (ik heb niks met dat Google-gedoe, op YouTube na), ook als ik Chromixium OS geïnstalleerd heb, maar ieder zo zijn/haar voorkeur, ik respecteer een ieders keuze :)
Ja, ik ben hem nu aan het downloaden en ga hem een kans geven. Ik heb een tijdje een Chromebook gehad en op mijn afkeer jegens Google na, vond ik het heerlijk werken, dus ben zeer benieuwd of Chromixium net zo lekker werkt :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/17, 15:17:27 »
Ik heb een tijdje een Chromebook gehad en op mijn afkeer jegens Google na, vond ik het heerlijk werken, dus ben zeer benieuwd of Chromixium net zo lekker werkt :)

Precies! Dat heb je heel goed verwoord, Vistaus.

Succes!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Chromium OS op een Toshiba laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2015/11/17, 18:13:54 »
Dankje! :)

Zover mijn eerste bevindingen, na het installeren op mijn laptop:

Goed:
-Lijkt inderdaad sterk op ChromeOS en in de basis werkt het ook zo, prima :)
-Erg snel, wat je ook opent (minus websites)
-Makkelijk
-Cursor is behoorlijk vloeiend met het trackpad! Beter dan andere distro's!

Slecht:
-Als je buiten het paneel e.d. gaat kijken, in het menu, krijg je een waslijst aan instellingsprogramma's; een combi van Xfce en LXDE. Veeeeeel te uitgebreid en onoverzichtelijk. Nu hoef ik daar niet persé te kijken, maar het kan beter
-Websites laden ongelooflijk traag; op bijv. Ubuntu met Chromium laad alles gewoon snel
-Als je op de zoekknop linksonder klikt, duurt het een behoorlijk tijdje voor het appsmenu opent
-Vastgezette tabbladen in Chromium onthoudt ie niet na het sluiten van de browser
-Zwart scherm na het openklappen van mijn laptop; moet hem hard uitzetten en weer aanzetten

Weet nog niet hoe lang ik hem ga houden... Dit is een laptop gemaakt voor Linux (System76 Lemur) die standaard met Ubuntu 15.04 kwam, dus de hardware is geschikt voor alle Linuxen...
« Laatst bewerkt op: 2015/11/17, 18:15:31 door Vistaus »