Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Firewall in Linux 13 Mint Mate  (gelezen 2413 keer)

[OPGELOST]Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Gepost op: 2013/04/02, 01:37:06 »
De vraag is waarom in Linux 13 Mint Mate de firewall ingeschakeld is volgens een controle in het Terminalvenster(sudo ufw status verbose), maar niet volgens het Firewallmenuutje in het Configuratiecentrum.  ???
« Laatst bewerkt op: 2013/04/03, 00:33:19 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/02, 02:03:38 »
Waarschijnlijk een bug in de toch wat van minder solide uitgevoerde Mint-instellingen. Voor de zekerheid, is de firewall die Mint beschouwt als standaard echt ufw? Zo ja, dan kun je een bug indienen bij LInut Mint. https://bugs.launchpad.net/linuxmint

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/02, 09:50:56 »
Waarschijnlijk een bug in de toch wat van minder solide uitgevoerde Mint-instellingen. Voor de zekerheid, is de firewall die Mint beschouwt als standaard echt ufw? Zo ja, dan kun je een bug indienen bij LInut Mint. https://bugs.launchpad.net/linuxmint

Citaat
Waarschijnlijk een bug in de toch wat van minder solide uitgevoerde Mint-instellingen. .

Ah zo.........ik dacht van doen te hebben met een oerdegelijke besturing. Dank voor de waarschuwing.

Citaat
Voor de zekerheid, is de firewall die Mint beschouwt als standaard echt ufw?

Goede vraag.........in het configuratiecentrum wordt de firewall aangeduid als Gufw 12.04.1. Wellicht maakt dat verschil?
Linux Mint 19 Xfce

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/02, 10:50:09 »
Mint is een DEGELIJK STABIELE besturingssysteem.
De woorden van Cumulus007 moet je maar met een korrel zout nemen. Ik werk al met Mint sinds deze zowat bestaat geloof ik, en ik heb nog nooit zo'n stabiel besturingssysteem gezien en meer gewerkt!
Cumulus007 werkt volgens mij zelf niet met Mint, dus kan hij dit ook niet echt zeggen zo.

Jongens, wat zijn we weer lekker bezig zo.

Configuratiecentrum? Bedoel je daarmee Systeeminstellingen? Daar vind je die niet, je vind het onder Menu en dan Firewallinstellingen.
Deze kan je gewoon aan en uit zetten als je dat wilt.
Is bij Ubuntu ook zo. Niets mis mee.

Citaat
Mint is een DEGELIJK STABIELE besturingssysteem.
De woorden van Cumulus007 moet je maar met een korrel zout nemen.

Een beetje verwarrend zo.......maar wel een geruststelling! ;)

Citaat
Configuratiecentrum? Bedoel je daarmee Systeeminstellingen? Daar vind je die niet, je vind het onder Menu en dan Firewallinstellingen.

Is bij Ubuntu ook zo. Niets mis mee.

Jawel hoor........via menu.........Configuratiecentrum.........en daarin staat dan ook onder Systeem de Firewallinstelling. Maar dat maakt niet uit. In beide gevallen bereikt men Rome.

Citaat
Deze kan je gewoon aan en uit zetten als je dat wilt.

Maar.......ik niet; ook niet als ik het ontgrendel, inschakel , het wachtwoord ingeef en dan weer sluit. Na opnieuw openen van het Firewallschermpje staat het wederom op UIT. Bij controle vanuit de terminal staat het dan wel aan. Overigens gebruik ik het niet voor "geavanceerde" instellingen.
Linux Mint 19 Xfce


Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/02, 10:57:21 »
Beetje offtopic maar een OS hoeft niet bij iedereen stabiel te zijn. Zowel femke als Cumulus zitten er dus naast want je kunt zoiets niet als een feit brengen.

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/02, 13:08:56 »

Citaat
En zo verwarrend is het niet hoorJe leest in mijn bericht waar de firewall staat en je zet hem aan. De link van joop905 geeft nog wat extra informatie.
Configuratiecentrum heb ik niet en ik gebruik toch echt Mint 13 (icm cinnamon) en het heet systeeminstellingen, maar daar zie ik de firewall niet in staan.
Kan je dat eens laten zien dan via een screenshot, ben nieuwsgierig.

Waarom gaat hij bij jouw niet aan dan? Je moet wel dat schuifje verstellen.

Citaat
En zo verwarrend is het niet hoor.

De verwarring is voor mij gelegen in de mededeling dat een vorig antwoord van een ander met een korrel zout genomen moet worden.


Citaat
Waarom gaat hij bij jouw niet aan dan?

Dat is dus het topiconderwerp.

Een screenshot van het configuratiescherm houd je nog tegoed. Moet nu als een speer weg! ;)




« Laatst bewerkt op: 2013/04/02, 20:11:43 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/02, 14:25:59 »
Mint is een DEGELIJK STABIELE besturingssysteem.
De woorden van Cumulus007 moet je maar met een korrel zout nemen. Ik werk al met Mint sinds deze zowat bestaat geloof ik, en ik heb nog nooit zo'n stabiel besturingssysteem gezien en meer gewerkt!
Cumulus007 werkt volgens mij zelf niet met Mint, dus kan hij dit ook niet echt zeggen zo. Hoewel hij niet bedoeld (hoop ik) dat Mint onstabiel is.
Minder solide maakt nog geen onstabiel systeem.

Configuratiecentrum? Bedoel je daarmee Systeeminstellingen? Daar vind je die niet, je vind het onder Menu en dan Firewallinstellingen.
Deze kan je gewoon aan en uit zetten als je dat wilt.
Is bij Ubuntu ook zo. Niets mis mee.


Ik kijk met een technisch oog naar programmatuur. Bij Mint vallen mij een aantal zwakke punten op bij hun eigen GUI-onderdelen, bijvoorbeeld het instellingenpaneel. Ze zijn op punten minder goed doordacht dan die van GNOME. Minder structuur, ontwerpfoutjes, geen rekening houdend met allerlei ontwerprichtlijnen (https://developer.gnome.org/hig-book/stable/). Maar dat is mijn algehele indruk van Mint, dat het gewoon niet af is. De laatste keer dat ik het gebruikte (een jaar geleden) kwam ik zoveel bugs en schoonheidsfoutjes tegen, dat ik Ubuntu er terug op heb gezet. Misschien is de situatie intussen sterk verbeterd, maar dat betwijfel ik gezien ze het ambitieuze idee hebben gekregen om hun eigen werkomgeving te bouwen.

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/02, 18:38:44 »
Mint kent geen bugs, enkel features.
 ;)

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/02, 20:04:30 »
Femke, ziehier het beloofde schermplaatje. Na op menu geklikt te hebben verschijnt het uitklapscherm (hier een fragment ervan). Vanaf onderkant is de vijfde optie het openen van het configuratiecentrum. Als dat dan eenmaal geopend is heb je een overzicht van alle configuratiemogelijkheden, waaronder de firewall. 



En dan nog dit:
Citaat
En aan de TS wil ik vragen of hij zijn antwoorden niet in vet gedrukt wil zetten.

Mij lijken antwoorden, gegeven met hulp van en onder citaten, in vet aangezette letters de overzichtelijkheid te bevorderen. Temeer, aangezien in dit forum geen duidelijk optische grens is tussen citaat en overige tekst.
Maar goed............ik wil uiteraard niet al in dit stadium uit het forum verwijderd worden, dus............excuus!
Overigens is hier een groot verschil met  vetgedrukte hoofdletters, die dan inderdaad als "schreeuwen" uitgelegd worden; daar ben ik ook geen voorstander van.
Linux Mint 19 Xfce

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/02, 20:16:26 »
Ik zie hier wel degelijk citaat-vakken wanneer je een citaat plaatst dus duidelijk genoeg naar mijn mening.

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/03, 00:31:22 »
O.k............al doende meen ik te begrijpen dat om te kunnen zien of de Firewall daadwerkelijk ingeschakeld is, het paneeltje eerst ontgrendeld dient te worden. Pas nu zie ik dat onmiddellijk na het invoeren van het wachtwoord duidelijk is dat de Firewall op "Aan"staat. Eerder moest dit keer op keer keer handmatig gedaan worden. Toch een beetje lastig dat niet direct zichtbaar is dat de firewall ingeschakeld is. Voor verdere instellingen is het natuurlijk erg goed dat het eerst geopend moet worden.

Wat mij betreft ga ik dit topic op opgelost zetten. Allen hartelijk bedankt voor de moeite!
« Laatst bewerkt op: 2013/04/03, 00:33:49 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce

Re: [OPGELOST]Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/03, 00:34:12 »
O.k............al doende meen ik te begrijpen dat om te kunnen zien of de Firewall daadwerkelijk ingeschakeld is, het paneeltje eerst ontgrendeld dient te worden. Pas nu zie ik dat onmiddellijk na het invoeren van het wachtwoord duidelijk is dat de Firewall op "Aan"staat. Eerder moest dit keer op keer keer handmatig gedaan worden. Toch een beetje lastig dat niet direct zichtbaar is dat de firewall ingeschakeld is. Voor verdere instellingen is het natuurlijk erg goed dat het eerst geopend moet worden.

Wat mij betreft ga ik dit topic op opgelost zetten. Allen hartelijk bedankt voor de moeite!
Meld deze bug op Launchpad. Zie mijn eerste post voor de URL.

Re: [OPGELOST]Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/03, 09:40:50 »
Gufw heeft blijkbaar meerdere problemen; een melding op askubuntu b.v.

Persoonlijk werk ik met UFW enkel via de terminal. Met Ubuntu 11.10 had ik zo'n probleempje ook dat ufw actief was maar volgens Gufw helemaal niet. Gufw werkt echter wel makkelijk om ingegeven regels in ufw te verwijderen of op te stellen (dat doet hij nu wel goed) .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Firewall in Linux 13 Mint Mate
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/03, 12:36:25 »
O.k............al doende meen ik te begrijpen dat om te kunnen zien of de Firewall daadwerkelijk ingeschakeld is, het paneeltje eerst ontgrendeld dient te worden. Pas nu zie ik dat onmiddellijk na het invoeren van het wachtwoord duidelijk is dat de Firewall op "Aan"staat. Eerder moest dit keer op keer keer handmatig gedaan worden. Toch een beetje lastig dat niet direct zichtbaar is dat de firewall ingeschakeld is. Voor verdere instellingen is het natuurlijk erg goed dat het eerst geopend moet worden.

Wat mij betreft ga ik dit topic op opgelost zetten. Allen hartelijk bedankt voor de moeite!
Dus, als je mijn eerdere post goed had gelezen, dan had je dus ook het plaatje kunnen zien. Ook het unlock staat daar op, en ik dacht wel te denken dat je wel wist dat je dat eerst moest doen. Niet dus.
Zal voortaan alles maar goed omschrijven. ;)
Maar goed, het is dus geen bug.

Over dat confguratie gevalletje, ik heb Mint icm Cinnamon en dat heb ik dus niet. Jij hebt Mint met Mate en die heeft dat dus wel. Ach, zo leer ik ook wat.

Beste Femke,

In dat stadium lukte het dus alsmaar niet om dat zichtbaar te maken. Dat Unlock had ik al gedaan, zelfs voordat jij het plaatje plaatste. Was me al lang bekend, maar het werkte niet goed. Vandaar dat ik de vraag op het forum plaatste. Op dit moment kan ik zien dat de firewall aan staat direct nadat het wachtwoord ingevoerd is; het schuifje hoef ik niet meer aan te raken, tenzij ik de firewall uit wil zetten.  Bijna een etmaal geleden heb ik het topic als opgelost gemarkeerd. Ik wil het hier graag bij laten. Bedankt voor je moeite en fijne dagen verder!
« Laatst bewerkt op: 2013/04/03, 14:04:19 door Jijbuntu »
Linux Mint 19 Xfce