Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Venster positie opslaan  (gelezen 776 keer)

Venster positie opslaan
« Gepost op: 2021/07/03, 07:20:24 »
Ik vroeg mij af hoe ik bepaalde venster posities opsla, zodra ik iets open dat het op dezelfde locatie op mijn scherm komt te staan.
- gedit
- terminal
- nautilus (Files on PopOS)
Nu worden ze steeds op een nare positie in mijn scherm geopend en ik moet ze steeds weer ergens heen slepen.

Re: Venster positie opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/03, 07:29:46 »
KDE, die heeft deze mogelijkheid om de venster positie op te slaan.
Of andere Window Manager dit ook kunnen al dat niet met een aparte progje, ??
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

  • Lid
Re: Venster positie opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/03, 11:50:25 »
Terechte bezorgdheid. Helaas is dat niet eenvoudig mogelijk, en standaard heb je daar als gebruiker weinig controle over. Standaardplaatsing van de vensters wordt door de vensterbeheerder bepaald, de venstergrootte wordt door de toepassing bepaald. Sommige toepassingen onthouden de venstergrootte, andere niet...

De standaardopties voor het plaatsen van vensters zijn 1) "smart". Dat is de optie die actief is. Hier gaat de vensterbeheerder zelf zien hoe een nieuw venster te plaatsen in functie van welke vensters er al op het scherm staan. 2) "center" hierbij worden nieuwe vensters steeds in het centrum van het scherm geopend.

Er bestaan programmaatjes, devilspie en een alternatief, devilspie2, die toelaten vast te leggen waar een nieuw venster moet geplaatst worden. Dat vereist dan weer het opstellen van een configuratiebestand en is zeer rigide. De aangegeven positie is vast tot je het configuratiebestand zelf wijzigt. Ik gebruik dat zelf voor een beperkt aantal programmas, vooral om hen "verplicht" schermvullend te openen. Sinds kort moet ik dit zelfs voor Firefox doen, want die onthoudt dat in tegenstelling tot vroeger niet meer...

Re: Venster positie opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/03, 12:05:17 »
Dat is raar dat dat niet netjes geregeld is.
Zijn er geen config bestandjes voor nautilus die dit regelen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Venster positie opslaan
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/03, 12:15:56 »
Je wil dit enkel voor nautilus? Nautilus slaat inderdaad zijn laatste schermgrootte op onder org/gnome/nautilus/window-state/initial-size, maar niet de positie.

Re: Venster positie opslaan
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/03, 22:11:59 »
Eigenlijk Gedit (notities maken)

Re: Venster positie opslaan
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/04, 07:11:49 »
Als het om een Text Editor gaat ...
Geany, wel iets meer dan een Text Editor, kan dat ook.
Het opslaan van de venster positie etc etc.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline vanadium

  • Lid
Re: Venster positie opslaan
« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/04, 10:04:18 »
Ook gedit onthoudt de huidige venstergrootte, in de sleutel /org/gnome/gedit/state/window/.

Je kan eens naar devilspie2 kijken. Ik zet bijvoorbeeld een venster van het Zim wikiprogramma op een vaste positie met volgende regel in het configuratiebestand ~/.config/devilspie2/devilspie2.lua. In het tweede voorbeeld zie je dat ik ook elk venster van Firefox maximalizeer.

-- Zim

if (get_window_class() == "Zim" and get_window_name() == "Search") then
  set_window_geometry(1429, 529, 594, 548);
end

-- Firefox

if (string.match(get_window_name(), "Mozilla Firefox")) then
   maximize();
end

Met het bestand ~/.config/autostart zorg ik ervoor dat devilspie2 automatisch na het inloggen opgestart wordt.

[Desktop Entry]
Name=Devilspie2
GenericName=Devilspie2
Comment=Resizes specific windows on creation
Exec=sh -c "sleep 8 && devilspie2 &"
Terminal=false
Hidden=false
NoDisplay=true
Type=Application
X-GNOME-Autostart-enabled=true
Name[en_US]=devilspie2.desktop

Re: Venster positie opslaan
« Reactie #8 Gepost op: 2021/07/05, 08:13:15 »
Teveel dingen die ik moet doen voor iets simpels als linux lijkt mij, je kan linux aanpassen zeggen ze maar mij valt op dat een hoop gewoon weg niet kan want je komt dan in aanraking met andere programma's om dit te doen. Waar zijn al die bestandjes op je pc die je kan aanpassen om linux zo te maken zoals je wilt vraag ik mij dan af.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Venster positie opslaan
« Reactie #9 Gepost op: 2021/07/05, 08:56:57 »
 ~/.config/devilspie2/devilspie2.lua en ~/.config/autostart in dit geval  =D Je moet in je eigen zieltje kijken. Voor mij werkt dit, het is een éénmalige setup die vijf minuten duurt. Wil jij dat niet doen, dan doe je het niet. Je wordt het wellicht ook anders wel gewoon. Je weet dat je Super+pijl kan gebruiken om een venster zeer snel half links op het scherm of half rechts op het scherm te zetten? Je kan ook toetsenbordbindingen aanmaken om snel een venster tegen een rand te zetten, of in één van de vier hoeken. En dan heb je, speciaal in Pop!-OS, natuurlijk die window tiling functionaliteit.