Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu booten op g3 powerpc.  (gelezen 2692 keer)

valvagia

  • Gast
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Gepost op: 2008/02/29, 16:43:08 »
ik heb vandaag xubuntu 6.06 powerpc editie gedownload voor mijn g3 powerpc macintosh. (uit 1998!)
alleen dat stomme ding boot geen cd rom op een of andere manier.
heb al geprobeerd om een andere cd-rom speler erin te stouwen, een usb toetsenbord geprobeerd maar tevergeefs.

Offline tabasco

  • Lid
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/29, 16:49:24 »
Hoi,
Ben je er zeker van dat je cd-bootable is? (of defect)
Kun je de opstart boot-volgorde wijzigen?

En waarom een usb-toetsenbord voor dit probleem?!?
groet,

Offline drik

  • Lid
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/29, 17:03:34 »
bij mac kun je een opstartschijf selecteren
heb je os9 of x?

xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/29, 17:40:50 »
Zet mac uit
Druk op c, goed ingedrukt houden
Start Mac Op, C goed ingedruit houden
Normaalgezien start ie nu van cd.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

valvagia

  • Gast
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/01, 13:46:03 »
heb al met meerdere cd roms geprobeerd, het is een mac os 9.2.2 systeem.
en ja ik drukte telkens op C, en nee je kunt niet in het boot volgorde wijzigen in het bios want apple heeft geen bios

xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/01, 13:53:20 »
C goed ingedrukt houden graag. Werkt de cdromdrive nog wel? En met goed ingedrukt bedoel ik echt 1 minuut of zo, en een halve minuut voordat je je computer opzet. (Ja ik heb een Mac, voor het geval je het nog niet wist.)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

valvagia

  • Gast
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/02, 14:25:49 »
nope
ik heb iets op de C toets gezet zodat hij in gedrukt blijft maar ik denk dat er toch iets mis is als mac os 9.2 helemaal opstart. :(
en met de cdrom is niks mis want ik heb pas er nog een nieuwe in zitten waarmee ik ook meegewerkt heb.
kan ik 'm niet helemaal ressetten of zo

xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/03, 07:57:45 »
Delete+Option+Command+Shift?

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline drik

  • Lid
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/03, 17:31:26 »
als de cd er in zit geeft ie dan bij je menu bij opstartschijf de optie cd?

Seventh

  • Gast
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/04, 08:56:07 »
Welke G3 heb je? Een newworld (blue & white) of een oldworld (beige) G3?

Ik moest bij mijn B&W G3 eerst het PRAM flashen: houd Option + Command + P + R ingedrukt terwijl je de mac aanlegt totdat je het opstartgeluid 2x hoort. Daarna kon ik booten vanaf de cd door C ingedrukt te houden.

valvagia

  • Gast
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/04, 09:21:59 »
een van de eerste, een lompe kast (beige)
okeej dat ga ik proberen

xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/04, 20:24:03 »
Heb in het verleden ook Ubuntu op een g3 gehad maar ik was er niet zo blij mee. Toen ( anderhaljaar geleden ) was er sprake van dat ppc ( Mac ) niet meer werd ondersteund. Ik denk dat het op de intel generatie wel goed draait. YellowDog is volgens mij meer geschikt voor ppc ?

Seventh

  • Gast
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/04, 20:24:30 »
De installatie op oldworld PPC's is iets omslachtiger maar best te doen:

http://www.wlug.org.nz/UbuntuOnOldWorldPPC

valvagia

  • Gast
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/08, 13:45:36 »
het lukt niet

heb geprobeerd te flashen maar het lukt gewoon niet.

Offline HP

  • Lid
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/27, 12:57:37 »
Ik ben vandaag ook begonnen met Ubuntu op Mac. Al zoekende op internet kwam ik ook op mijn geliefde forum terecht, dus waarom niet meteen even mijn ervaringen, die globaal hetzelfde zijn als wat er al in deze (halfjaar oude) draad staat.

De OP van deze draad heeft ws een G3 beige = oldworld type daarmee is Ubuntu installeren aanzienlijk lastiger. Ik heb een G3 B&W PPC, dit is een newworld type; dan zou het makkelijker moeten zijn. De G3 was een gevertje, club van 100, leuk om eens te proberen, maar misschien wel het vermelden waard: de originele Harde Schijf was eruit gehaald. Heb er dus maar een WD 80GB HDD ingehangen die ik nog had liggen, maar wellicht dat dit voor problemen zorgt?

Ik hou bij het opstarten - zoals SeySayux ook aangeeft - de c consequent ingedrukt maar dit helpt niet: de Ubuntu 8.04 live (en verder: knoppix, alternate) CD wordt  niet gestart. Na een poosje komt er middenop het scherm het happymac logo met een vraagteken. De muis werkt niet.

Het toetsenbord dat ik erbij kreeg is een ouwe waarbij de muis aan het toetsenbord hangt en vervolgens het toetsenbord aan de PPC. Het is wellicht niet het originele toetsenbord? maar uiteindelijk doen de scroll lock num lock en caps lock lampjes het wel dus ik ga er van uit dat het toetsenbord werkt.

Is er misschien een Mac liefhebber die raad weet?

Trouwens, wel leuk: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Macintosh_models
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline HP

  • Lid
xubuntu booten op g3 powerpc.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/29, 20:02:26 »
Citaat van: arie
op het andere forum zit iemand die een G3 als server had / heeft draaien
http://ubuntu-forums.nl
hier zitten wel Apple gebruikers, maar die hebben voor zover ik weet recentere modellen, en op mijn G3 400 draait gewoon OS X 10.4.11
Ik ga zeker eens kijken bij ubuntu forums. Voor het overige heb ik vnl. algemene mac vragen, daarom ga ik ook hier nog even door als je het niet erg vindt..... want inmiddels ook bezig met een iMac G3. De c ingedrukt houden om vanaf CD te kunnen starten, werkt ook bij deze nog immer hippe rekendoos, niet. Toetsenbord en muis zijn goed. Wat voor methoden zijn er nog meer om een G3 vanaf CD te kunnen booten?

bedankt, HP
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]