Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu naast vista .  (gelezen 1881 keer)

Offline kamelot

  • Lid
ubuntu naast vista .
« Gepost op: 2007/06/01, 13:12:17 »
Beste mensen .

Ik heb eindelijk mijn ubuntu en kubuntu cd's binnen van shipit .
Nu wil ik deze in een dual boot doen samen met vista omdat ik nog steeds met me broertje zit .
Maar nu heb ik een paar vragen .

1 - Ik kan 50 gb beschikbaar stellen voor ubuntu maar kan dit ook minder zijn ?

2- Ik heb een seagate baracuda 10 Sata II schijf kan sata schijven ubuntu formaat aan (weet even de naam niet meer )

3 - Kan er wat verkeerd gaan met vista deze is net opnieuw geinstalleerd dus heb niet echt zin om dit nog een keer te doen .

4- verders zijn al mijn partitie ntfs nu heb ik er wel wat over gelezen dat dit tegenwoordig word ondersteunt maar hoe zit dat precies .

5 - ziet windows vista ook de partition van ubuntu en de swap partitie want dan heb ik in totaal 6 partities en dan gaat me broertje daarlijk
    weer dingen doen die niet mogen :P

Mvg

kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ubuntu naast vista .
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/01, 13:30:40 »
Citaat van: kamelot
Beste mensen .

Ik heb eindelijk mijn ubuntu en kubuntu cd's binnen van shipit .
Nu wil ik deze in een dual boot doen samen met vista omdat ik nog steeds met me broertje zit .
Maar nu heb ik een paar vragen .

1 - Ik kan 50 gb beschikbaar stellen voor ubuntu maar kan dit ook minder zijn ?
Natuurlijk. Maar dan heb je wel minder ruimte voor je software op Ubuntu tot je beschikking. Je gaat er later spijt van hebben dat het te weinig is -- geloof me :)

Citaat van: kamelot
2- Ik heb een seagate baracuda 10 Sata II schijf kan sata schijven ubuntu formaat aan (weet even de naam niet meer )
SATA schijven kunnen dezelfde bestandssystemen gebruiken die IDE schijven gebruiken. Dus  ext3 (het standaardbestandssysteem in Ubuntu) is geen enkel probleem. Let wel op dat elke nieuwe versie van Ubuntu steeds betere ondersteuning biedt voor dingen zoals SATA schijven, dus je kan best Ubuntu Feisty Fawn gebruiken (6.10)

Citaat van: kamelot
3 - Kan er wat verkeerd gaan met vista deze is net opnieuw geinstalleerd dus heb niet echt zin om dit nog een keer te doen .
Tuurlijk (er gaat vanalles mis met Vista imo :)) maar ik weet wat je bedoelt.. Opzich is het altijd mogelijk dat er fouten optreden tijdens het partitioneren. Om deze fouten te herleiden tot een minimum kan je de Vista partitie defragmenteren (NTFS :)) en zeker zijn dat er een checkdisk werd uitgevoerd op de Vista partitie..

Citaat van: kamelot
4- verders zijn al mijn partitie ntfs nu heb ik er wel wat over gelezen dat dit tegenwoordig word ondersteunt maar hoe zit dat precies .
Tja, NTFS, weer zo'n closed source stuff van Microsoft :) Maar!! NTFS lezen gaat al jaren prima! en recent is schrijven op NTFS schijven ook mogelijk zonder problemen met ntfs-3g.. is heel makkelijk te installeren in Ubuntu Feisty Fawn. Je kan NTFS wel niet gebruiken als installatiepartitie voor Ubuntu, maar je kan er wel van lezen en naar schrijven..

Citaat van: kamelot
5 - ziet windows vista ook de partition van ubuntu en de swap partitie want dan heb ik in totaal 6 partities en dan gaat me broertje daarlijk
    weer dingen doen die niet mogen :P
Windows ziet deze niet. Tenzij er 3rd party tools geïnstalleerd worden om ext3 partities te lezen ( zoals http://www.fs-driver.org/ )

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline kamelot

  • Lid
ubuntu naast vista .
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/01, 13:41:56 »
Dankje wel goede reactie ik heb zoizo net de 7.04 cd binnen gehad via shipit .
Ik denk dat ik gewoon een partitie al klaar maak in vista zelf om heb te installeren dan gaan we gewoon voor de 50 gb .
Maar als ubuntu mij bevald dan is het jammer voor me broertje maar dan zeg ik dag tegen vista .
(me broertje heeft wel een eigen pc maar nog geen bureau )
Ik ga het even proberen heel erg bedankt

mvg kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline kamelot

  • Lid
ubuntu naast vista .
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/01, 13:49:14 »
Nog 1 laatste vraag voor dat ik Het systeem ga instaleren hoeveel mb ram heeft ubuntu nodig om echt lekker te draaien .
Ik moet vmware draaien voor mijn dowload programma newsleecher ik heb er 2 gb in zitten ik zat te denken aan 786 mb aan windows te
wijzen dan houd ubuntu nog 1256 over om te gebruiken das toch genoeg ??
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
ubuntu naast vista .
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/01, 13:56:36 »
Meer dan genoeg: 256MB.. Werkt supersnel vanaf 512 MB maar ik heb Ubuntu ook een jaar gedraaid op een 256MB laptop en dat draaide ook fijn genoeg. Alleen Openoffice.org reageert dan een beetje traag :) (en af en toe Firefox ook)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline kamelot

  • Lid
ubuntu naast vista .
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/01, 17:53:59 »
Ik hem hem geprobeerd te installeer op een partitie die ik aan heb gemaakt maar hij geeft een fatale fout bij het einde .
grub kan niet worden geinstalleerd geeft hij aan op hd0 of zo .
Sorry maar ik ben hier echt nog een noob in ik heb hem op mijn laptop geinstalleer met de instelling hdd voledig gebruiken dus ik weet nu even niet hoe ik dit moet doen .
Kan iemand mij dit even zeggen .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

ubuntu naast vista .
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/01, 21:54:56 »
Citaat van: kamelot
Ik hem hem geprobeerd te installeer op een partitie die ik aan heb gemaakt maar hij geeft een fatale fout bij het einde .
grub kan niet worden geinstalleerd geeft hij aan op hd0 of zo .
Sorry maar ik ben hier echt nog een noob in ik heb hem op mijn laptop geinstalleer met de instelling hdd voledig gebruiken dus ik weet nu even niet hoe ik dit moet doen .
Kan iemand mij dit even zeggen .
Laat je vista zeker staan eerst windows of vista instaleeren daarna ga je ubuntu 7.04 ( deze maakt automatisch een grub met vista longhorn loader ) dat krijg je te zien als je je pc opstart een keuze uit de linux kernel    en dan onderaan   is het menu vista longhorn loader, dat krijg je te zien als alles goed is verlopen.   als je de ubuntu cd gebruikt krijg je eerst  taal kiezen  dan tijdzone kiezen  vervolgens toetsenbord   en dan krujgen we schijfindeling   je hebt daar een partitie van 50 g   klik die aan en dan krijg je onderaan de keuze met delete , klik op delete  nu zie je voor je partitie van 50 g free space staan   vervolgens neem je onderaan create new klik dit aan  en druk op o.k nu zal er voor je partitie van 50 g ext/ staan   dan ga je naar volgende stap waar je je naam en wachtwoord ingeeft en dan gaz je naar volgende waar je install kan aan klicken, en dat zou het moeten zijn die grub met vista moet vanzelf gaan

Wiggert

  • Gast
ubuntu naast vista .
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/02, 10:24:05 »
Ubuntu 7.04 met Vista HP geïnstalleerd,
Lapop Toshiba A200,
Toatale schijfruimte 200 GB, opgedeeld in 3 partities, waarvan de laatste alvast in ext3 m.b.v. GParted 3.4-6, OK tot zover. Ubuntu schijf erin > Installeren: NL, US international, Partities voorbereiden, handmatig, vink de ext3 partitie aan, maar dan krijg je een melding dat er tenminste ca. 2GB aan een bootsector moet worden/zijn ingesteld (o.i.d.), enfin de zaak gaat niet verder en de overige twee opties zijn abacadabra, je ziet niet wat er gebeurd en/of er iets met de twee eerste twee partities zal gaan gebeuren (de aanduiding van de grootte van de partitie duidt op die van de eerste!). Dat laatste is natuurlijk desastreus, dan kan ik ook niet meer communiceren om maar iets te noemen (één van de mindere dingen).
Omdat dit het moment is om kennis te maken met Linux (als alle data is overgezet begin je er gewoon niet meer aan...) zou ik graag vernemen wat er nu precies moet gebeuren, als ik die partitie met ext3 beter kan wijzigen in iets anders dan kan dat met GParted.
Wie kan mij een dergelijke stap voor stap procedure aangeven?, alvast zeer hartelijk dank.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu naast vista .
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/02, 10:28:53 »
Hebt ge ook aan een SWAP partitie gedacht?
Dat is een wisselgeheugen dat geformateerd moet worden als linuxswap en moet ongeveer 150% van je ram geheugen bedragen.
1 a 1.5 gig is dus wel voldoende.
Kijk ook eens in de nederlandstalige wiki voor meer info over het installereren in dual-boot en andere zaken:
https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot
https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows

Kom je nu wat verder?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Wiggert

  • Gast
ubuntu naast vista .
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/02, 12:19:00 »
bartek, hartelijk dank voor je reactie
Je tweede link is voor mij herkenbaar (wat er gebeurt).
1 - Het "Wie bent U?"-scherm verschijnt bij mij niet (Ubuntu 7.04), maar komt wellicht later aan bod...
2 - Ik hoef de Windows partities niet te veranderen (zou ik zo wie zo niet doen)
3 - De beschikbare partitie die ik vooraf had geformatteerd op ext3 is >90GB, moet ik die nu vooraf "unallocated" maken?
4 - Uit het verhaal blijken er drie partities nodig: een root (ext3), een "zeg" data (ext3), en een swap (linux-swap); is een verdeling van b.v. 50,40,2 GB OK?

ubuntu naast vista .
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/02, 12:53:29 »
Citaat van: Wiggert
bartek, hartelijk dank voor je reactie
Je tweede link is voor mij herkenbaar (wat er gebeurt).
1 - Het "Wie bent U?"-scherm verschijnt bij mij niet (Ubuntu 7.04), maar komt wellicht later aan bod...
2 - Ik hoef de Windows partities niet te veranderen (zou ik zo wie zo niet doen)
3 - De beschikbare partitie die ik vooraf had geformatteerd op ext3 is >90GB, moet ik die nu vooraf "unallocated" maken?
4 - Uit het verhaal blijken er drie partities nodig: een root (ext3), een "zeg" data (ext3), en een swap (linux-swap); is een verdeling van b.v. 50,40,2 GB OK?
als je gewoon 2gb swap hebt en je neemt de rest die 90 gb als ext3 zit je goed gewoon een ext3 en een swap heb je nodig en die eerste partitie met je vista of windows daar blijf je gewoon af zolang je daar bij de schijf indeling niets aanklickt in die balk of aanvinkt in geval van 7.04 kan daar niets mee gebeuren

Offline kamelot

  • Lid
ubuntu naast vista .
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/02, 14:10:09 »
Ik heb hem nu geinstalleerd gekregen maar kwam tot mijn verbazing er achter dat mijn internet net het niet doet .
uit alle wirelles kaarten heb ik natuurlijk weer er 1 met ralink 2500 chipset .
Zijn deze nu trouwens wel aan de praat te krijgen of moet ik gewoon echt een andere hebben en welke is dan het best .
mvg

kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline SwaH

  • Lid
ubuntu naast vista .
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/02, 14:29:28 »
Ik heb de mijnes aan de praat gekregen door network-manager te verwijderen. Dan kan je via systeem-->beheer-->netwerk je netwerk instellen.

Offline kamelot

  • Lid
ubuntu naast vista .
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/02, 14:37:10 »
Ga het zo even proberen dankje wel

En het werkt dank u heel veel :D
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Wiggert

  • Gast
ubuntu naast vista .
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/03, 14:18:31 »
Citaat van: vinny3Ddamag
Citaat van: Wiggert
bartek, hartelijk dank voor je reactie
Je tweede link is voor mij herkenbaar (wat er gebeurt).
1 - Het "Wie bent U?"-scherm verschijnt bij mij niet (Ubuntu 7.04), maar komt wellicht later aan bod...
2 - Ik hoef de Windows partities niet te veranderen (zou ik zo wie zo niet doen)
3 - De beschikbare partitie die ik vooraf had geformatteerd op ext3 is >90GB, moet ik die nu vooraf "unallocated" maken?
4 - Uit het verhaal blijken er drie partities nodig: een root (ext3), een "zeg" data (ext3), en een swap (linux-swap); is een verdeling van b.v. 50,40,2 GB OK?
als je gewoon 2gb swap hebt en je neemt de rest die 90 gb als ext3 zit je goed gewoon een ext3 en een swap heb je nodig en die eerste partitie met je vista of windows daar blijf je gewoon af zolang je daar bij de schijf indeling niets aanklickt in die balk of aanvinkt in geval van 7.04 kan daar niets mee gebeuren
Bedankt hoor, snap nu wel wat je nodig hebt: root/data(hoeft niet)/swap.
Mijn vraag is hoe krijg je dat voor elkaar.
De volgende waarden zijn afgerond, ik heb zeg 90gb beschikbaar, nu een ongebruikt deel van de vaste schijf. Ubuntu 7.04>installeren>NL;A'dam;US+; dan kom je bij de schijfindeling. Er staat dan dat je tenminste een root en een swap moet aanmaken, ongebruikt deel aangevinkt; en nu hoop je natuurlijk dat het volgende scherm iets nuttigs zegt over die root en swap. Helaas, de keus is nu Primary of Logical, grootte (b.v. 50gb), type (ext3); doe dat maar je komt eenvoudigweg niet verder, de rest is niet te organiseren.