Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server op zwart  (gelezen 1854 keer)

Ubuntu server op zwart
« Gepost op: 2008/02/20, 20:57:35 »
Hallo Ubunto´s!

Ik heb op een oud thin clientje (via 550Mhz) met 1GB CF via IDE adapter Ubuntu server 7.04 geïnstalleerd.
De installatie (via usb cdrom drive) verloopt voorspoedig en zonder enige merkbare fout.

Bij het opstarten, springt na de grub direct het scherm op zwart en maakt de computer een herstart.
Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Ubuntu server op zwart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/20, 21:33:13 »
Al eerder deze fout voorbij zien komen ik weet alleen niet meer welk topic.
Het enigste wat ik zo even kan bedenken, kan je wel opstarten via de recovery mode?
Ondertussen kijk ik wel verder of ik dat topic kan vinden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu server op zwart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/20, 22:32:14 »
Hallo Gijs,

Recovery mode reageert hetzelfde.
Verdere informatie:
256MB RAM, swap uitgeschakeld (ivm. slijtage flash). Verder zit er nog een PCI sata kaartje, maar hier is nog niets op aangsloten.

Memtest loopt wel, ik laat hem op dit moment eens draaien. Geheugenproblemen hadden zich echter ook moeten melden bij installatie voor zover ik zou verwachten.

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Ubuntu server op zwart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/22, 17:12:04 »
Mem test je geheugen niet zo zeer op echte problemen, er kan geheugen "weglekken".
Dit komt door veroudering van het materiaal.
Bijv bij 256MB RAM kan er nog maar 250 MB RAM over zijn. Soms kan mem test er wat van herstellen.
Het lijkt er op dat je Grub niet meer klopt, kijk eens hierbij hoe je dat herstelt, er wordt gesproken over het overschrijven door Windows maar je kan het verder gewoon volgen. http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
Heb je soms een update gehad? Dan kan het nog zijn dat niet de juiste kernel aangesproken wordt.
Ik zie wel of het gelukt is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu server op zwart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/22, 19:46:43 »
Hallo,

Ik heb even niet naar het systeem omgekeken... Memtest loopt ondertussen al 44:49 uur! Nog geen fouten geconstateerd.

Grub opnieuw installeren is al gebeurd door de hele installatie opnieuw uit te voeren, zonder resultaat.

Grub instellingen:
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinux-2.6.20-15-server root=UUID=b798a85e-e7e9-4003-b264-0917b2555d8b ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.20-15-server
quiet
savedefaut

Zo te zien dus ook totaal niets vreemds...

Trouble continues...

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Ubuntu server op zwart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/22, 22:05:28 »
joepurlings, die memtest loopt wel erg lang voor mijn gevoel, ik heb hem ooit wel eens gedaan maar volgens mij heeft dat niet zo lang geduurd.
Misschien iemand anders op het forum?
Je Grub ziet er inderdaad gewoon uit.
Blijft die steeds opstarten na het Grub scherm?
Kan je via een Live cd of een netwerk je hd benaderen? Dan zou je kunnen kijken of de in Grub genoemde kernel overeenstemt met de werkelijk geinstalleerde kernel.
Zijn zomaar wat ideeën, want ik vind het gek dat die blijft booten, het lijkt daarom of die niet de juiste kernel gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Ik kwam dit nog tegen ik weet niet of dit voor jou van toepassing is:
        ubuntu server werkt niet op cpu's waar geen 'PAE' extentie in zit. Deze is nodig voor 64 gb adressering, maar niet altijd aanwezig.
pentium-m en via c3-7 missen dit weet ik uit ervaring, mogelijk jouw pentium ook.
enige oplossing is een andere kernel (of cpu)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu server op zwart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/23, 00:52:23 »
Hallo Gijs,

Memtest loopt inderdaad erg lang, ik heb het idee dat hij zichzelf blijft herhalen.
Via netwerk kan ik nog niets... ik kan het flash schijfje wel in een cardreader steken. Voor een livecd lijkt me het systeem wat te mager. Ik ga het nog nakijken...

Verder gebruikt het systeempje een C3 processor, dus dat PAE kan kloppen. Zou een normalen ubuntu CL only installatie wel werken? Van kernel compileren enzo heb ik nog geen kaas gegeten.

Wat ik zou willen is een command line systeempje, liefst met webmin interface met daarop:
- webservertje (met php en mysql)
- ftp servertje
- huis-tuin-keuken file en backupservertje (ook om films en muziek gezamenlijk te gebruiken)
- printerservertje

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu server op zwart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/23, 04:51:22 »
De memtest blijft doorlopen tot je hem zelf stopt.

Ubuntu server op zwart
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/23, 08:55:56 »
Hallo Johan,

Welkom op mijn topic :)

Iemand enig idee welke distributie dan goed geschikt zou zijn voor mijn C3?

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu server op zwart
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/23, 11:47:09 »
Je zou via de alternate cd een "command line" installatie kunnen doen. Hierna kan je zelf de benodigde pakketten installeren.
Dan kan je gebruik maken van de normale kernel die wel werkt.

Ubuntu server op zwart
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/23, 23:14:26 »
Hallo Johan,

Hmmm... de desktop alternate laadt niet eens tot het installatiemenu.

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Offline Teun

  • Lid
Ubuntu server op zwart
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/10, 22:00:22 »
Misschien heb ik het fout, maar heb je de bios goed ingesteld op opstarten/booten van de harddisk?
Teun

Ubuntu server op zwart
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/10, 23:29:07 »
Citaat van: joepurlings
Hallo Gijs,

Memtest loopt inderdaad erg lang, ik heb het idee dat hij zichzelf blijft herhalen.
Via netwerk kan ik nog niets... ik kan het flash schijfje wel in een cardreader steken. Voor een livecd lijkt me het systeem wat te mager. Ik ga het nog nakijken...

Verder gebruikt het systeempje een C3 processor, dus dat PAE kan kloppen. Zou een normalen ubuntu CL only installatie wel werken? Van kernel compileren enzo heb ik nog geen kaas gegeten.

Wat ik zou willen is een command line systeempje, liefst met webmin interface met daarop:
- webservertje (met php en mysql)
- ftp servertje
- huis-tuin-keuken file en backupservertje (ook om films en muziek gezamenlijk te gebruiken)
- printerservertje

Groeten,
Joep
Probeer eens een eerdere versie van Ubuntu? 7.04 o.i.d.?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Ubuntu server op zwart
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/11, 00:29:22 »
Hallo,

Sorry dat ik niet meer gepost had.

Ik heb in ieder geval het probleem verholpen/omzeild door Debian zelf te installeren.
Geen enkele van de aangehaalde ubuntu versies die ik heb liggen, zowel server als alternate desktop, van versie 7.04 t/m 8.04 heeft mogen werken.

Groeten,
Joep
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O