Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: triple boot maar home partitie wordt niet gedeeld  (gelezen 800 keer)

Offline oemoeta

  • Lid
triple boot maar home partitie wordt niet gedeeld
« Gepost op: 2008/10/31, 13:04:12 »
Ik had een dual boot windows xp met ubuntu 8.04, ubuntu met een aparte home-partitie. Nu heb ik op de root-partitie van 8.04 verkleind, en op de vrijgekomen ruimte 8.10 geïnstalleerd. Dit lukt perfect: ik kan nu kiezen tussen de drie besturingssystemen, en als ik de komende weken niets ontdek dat niet werkt onder 8.10, mag de 8.04 eraf.

Het enige probleem is dat mijn home-partitie onder 8.10 niet gemount wordt als home-partitie, maar als "/media/disk".

met als gevolg natuurlijk dat ik bvb bij het installeren van thunderbird, mijn profiel en mails niet terugvind. Kan ik dit gewoon oplossen door het koppelpunt van de partitie te veranderen naar /home?

Hoe ziet het commando om dat te doen eruit: kan dat zo:
sudo mount /dev/sda4 /home
?

Offline ptb

  • Lid
triple boot maar home partitie wordt niet gedeeld
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/31, 15:11:56 »
Je hebt ws yijdens de installatie niet gekozen voor handmatig partitioneren waarbij je de bestaande home partitie als home partitie voor intrepid had kunnen instellen.De home van intrepid staat nu in de hoofdpartitie van intrepid.
Het gebruiken van dezelfde gemeenschappelijke home partitie voor verschillende distributies wordt niet aangeraden.Zelf al eens geprobeerd met suse en ubuntu,zorgde af en toe  voor vervelende bijverschijnselen (misschien minder tussen 8.04/8.10).
Ben zelf niet op de hoogte van commando´s dus kan je daarbij niet helpen.
Als alternatief opnieuw installeren met handmatige partitionering.
Maar er zullen ook wel suggesties komen hoe je dat kunt doen met de cli.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
triple boot maar home partitie wordt niet gedeeld
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/31, 15:29:23 »
in /etc/fstab opnemen:
/dev/sda4 /home ext3 defaults 0 2
Klik links bovenin op Documentatie

Offline oemoeta

  • Lid
triple boot maar home partitie wordt niet gedeeld
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/31, 15:42:22 »
Testcees, bedankt, probleem is al opgelost!

Alleen jammer dat ik nu niet eens meer merk dat ik in een nieuwe versie van ubuntu bezig ben :P