Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloze netwerkverbinding  (gelezen 2301 keer)

ChristianS

  • Gast
Draadloze netwerkverbinding
« Gepost op: 2008/05/10, 22:38:47 »
Hoi Ubuntufans,

Ik heb sinds donderdag Xubuntu draaien op mijn laptop. Ik heb voor Xubuntu gekozen omdat ik net te weinig (écht net, een tiental megabytes) te weinig intern geheugen heb.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over Xubuntu. Eén ding werkt niet meer, en dat vind ik toch wel jammer:  Draadloze internetverbinding.

Ik weet dat dit het zoveelste topic op het forum is. Ik heb een aantal forums doorgelezen, maar heb niets kunnen vinden. Ook heb ik via google verschillende artikelen doorgelezen, zonder resultaat.

Wat is nou mijn probleem? Zelf weet ik niet waar het probleem zit. Het probleem is simpel weg dat hij geen enkele router vindt. Onder Windows vondt hij er hier in de buurt wel een paar, dus dat moet het probleem niet zijn.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, via de Wireless Networks van het netwerkbeheer. Ook had ik een artikel gelezen dat WiFi Rader mogelijk het probleem op zou kunnen lossen. WiFi Rader geinstalleerd en wel. Zelfde probleem: Geen router gevonden.

Ik wil bij deze jullie hulp inschakelen. Ik hoop toch echt werkende draadloze internetverbinding te krijgen, anders ben ik gedwongen te downgraden naar Windows, en daar heb ik niet veel zin in.

Willen jullie er rekening mee houden dat ik een complete 'noob' ben op het gebied van Ubuntu. Ook op het gebied van computers ben ik niet al te goed, ik wil jullie vragen hier rekening mee te houden en niet boos te worden als ik soms om wat extra uitleg vraag.

Ik ga met goede moed dit topic plaatsen, hopen op snelle reacties zodat ik binnenkort het volste uit Xubuntu kan halen.

Mvg,
Christian Schoenmakers

Edit:
Dit is mijn internetkaart, of hoe dat ook heet:
02:02.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation BCM4401 100Base-T (rev 01)
02:04.0 Ethernet controller: Linksys, A Division of Cisco Systems [AirConn] INPROCOMM IPN 2220 Wireless LAN Adapter (rev 01)

Draadloze netwerkverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/10, 22:55:15 »
Wat zijn de specificaties van je laptop?
Met een paar MB'tjes minder zou Ubuntu ook wel kunnen draaien. Hoeveel MB heb je?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Draadloze netwerkverbinding
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/11, 01:37:25 »
Ik lees inderdaad dat ubuntu standaard je kaartje niet ondersteunt, maar dat deze wel werkend is te krijgen. Hiervoor moet je wel de terminal gebruiken, zie mijn handtekening voor meer informatie daarover.

Hier een Howto, hierbij heb ik onderstaande bron een beetje aangepast zodat het gebruiksvriendelijker is.
BRON: http://sicksand.net/post/32208741

Kom je er niet uit, vrees niet om te vragen. Ik ben zelf ook een beginner geweest en weet dat het soms moeilijk lijkt

Download de drivers van het internet en pak ze uit en kopieer de .inf en de .sys uit de WinXP map naar je "Persoonlijke map"

Installeer daarna ndiswrapper (een programma om windows drivers te laden)
sudo apt-get install ndiswrapper-common ndiswrapper-utils-1.9Installeer via ndiswrapper de drivers
sudo ndiswrapper -i ~/neti2220.infNu kun je met het volgende commando kijken of de driver goed is geïnstalleerd
ndiswrapper -lNu zou er ongeveer het volgende moeten komen staan
neti2220 : driver installed
device 17FE:2220 present


Nu moet de module in de kernel geladen worden
sudo depmod -a && sudo modprobe ndiswrapperJe wireless netwerk zou nu zichtbaar moeten zijn

Laat de driver elke reboot opnieuw laden met het volgende commando
sudo ndiswrapper -m && echo 'ndiswrapper' | sudo tee -a /etc/modulesEdit Johanvd: Ik heb de laatste opdracht iets aangepast (-a toegevoegd) omdat je anders /etc/modules overschrijft in plaats van een regel toevoegt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Draadloze netwerkverbinding
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/11, 01:47:48 »
Nog een opmerking over de laatste opdracht.
Doet "sudo ndiswrapper -m" niet exact hetzelfde als "echo 'ndiswrapper' | sudo tee -a /etc/modules"?
Als het goed is zou dus alleen het eerste gedeelte nodig zijn.
Als je ze beide uitvoert, dan kan je foutmeldingen krijgen omdat een module 2 keer in het bestand komt te staan.
Zie ook:
http://pwet.fr/man/linux/administration_systeme/ndiswrapper

ChristianS

  • Gast
Draadloze netwerkverbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/11, 09:49:28 »
Na wat hulp van Wax op de chat, en van Ronnie op het forum is het gelukt de drivers te installeren. Bedankt!

Het volgende probleem, eigenlijk is het geen probleem.
Ik moet nu connectie maken met de router. Met welk programmatje kan ik dit het beste doen? Ik heb nu WiFi Radar, hiermee vindt ik de router en de andere routers hier in de buurt wel, maar ik kan er geen connectie mee maken.

Mvg,
Christian Schoenmakers

ChristianS

  • Gast
Draadloze netwerkverbinding
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/11, 11:54:39 »
Het is al gelukt, toch alle bedankt voor jullie hulp!

Mvg,
Christian Schoenmakers