Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Argh, partitie verpest!! Wat te doen?  (gelezen 1225 keer)

SSRA

  • Gast
Argh, partitie verpest!! Wat te doen?
« Gepost op: 2007/07/11, 16:52:58 »
Hoewel ik een pc n00b was, was ik toch uitermate tevreden over Ubuntu 7.04 in tegenstelling tot WinXP SP2.

Ik besloot de indeling van m'n miezerige hardeschijf eens aan te pakken: Linux krijgt alle voorrang, Partition Magic 8.0 geïnstalleerd en hop. Schijf C werd ingekrimpt tot het minimum. Eerst kreeg ik een error 510 voorgeschoteld, maar na rebooten was het verdwenen :).

Hierna wou ik ook bij de Nasi-partitie een stukje afsnoepen, en deze aan Linux-partitie schenken, zie screenshot.



(Edit: screenshot groot maken lukt hier kennelijk niet, dan maar een linkje).

Op een of andere manier lukte dat niet, want de 'unallocated space' liet zich niet in Linux-partitie dwingen. En aangezien er nog belangrijke bestanden op de Nasi-partitie zaten, die alleen via XP op de externe backup-schijf konden gezet worden.
Aangezien Linux niet overweg kan met m'n backup schijf, en vreemd genoeg wel met m\'n nasi-partitie. Dus ik ga eens in de zoveel tijd alle bestanden kopieren van home-directory in Linux naar de nasipartitie. Daarna kopieer ik via XP alles van nasi-partitie naar de backup :).
Dus ik besloot de situatie weer herstellen:  Echter, als ik op 'Redistribute free space' aanklik, en de 'unallocated space' toewijs aan de Linux-partitie en op apply klik, kamp ik met een error (Error # 1529
Information mismatch in directory retry). Ik probeer dan via Ubuntu met QTparted, maar hij kon geen schijven zien in m'n laptop (melding van iets met root?). GNOME partition editor weet niet wat hij met de unallocated space mee kan doen.

Nu blijkt dat ik met Nautilus (een verkenner van Ubuntu) wel de Nasi-partitie kan benaderen, maar in Windows Verkenner is-ie onvindbaar. Via cmd chkdsk /f erop losgelaten, maar de Verkenner kan 'm nog steeds niet zien. Ik heb heel internet afgezocht naar een mogelijke oplossing, maar het is me niet gelukt.

Kan iemand mij tips geven?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Argh, partitie verpest!! Wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/11, 17:01:36 »
Tip 1: Gebruik NOOIT Partition Magic als je ook Linux partities hebt. Partition Magic staat er om bekend die partities te slopen. Gebruik liever de Gparted Live cd.

schoappied

  • Gast
Argh, partitie verpest!! Wat te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/11, 17:07:22 »
Goed dat de titel is verandert ;)

Gparted: http://gparted.sourceforge.net/ waar je de livecd kan downloaden en waar documentatie aanwezig is.

Succes!

SSRA

  • Gast
Argh, partitie verpest!! Wat te doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/11, 17:09:08 »
Citaat van: Johanvd
Tip 1: Gebruik NOOIT Partition Magic als je ook Linux partities hebt. Partition Magic staat er om bekend die partities te slopen. Gebruik liever de Gparted Live cd.
Inderdaad, daar ben ik op een vervelende manier erachter gekomen. En dan nog, Gparted weet niet wat hij met unallocated space aan moet. Voor PM draaide de hele boel gewoon prima.

Maar dat verloren ruimte is niet zo'n punt. M'n hamvraag is nog steeds hoe ik ervoor gefikst krijg dat Windows Verkenner de NFTS nasi-partitie weer ziet? @schoappied: Zoiets zoiets lukt Gparted klaarblijkelijk ook niet. Want die zorgt juist ervoor dat de Nasi-partitie weer onder Linux goed draait, wat overigens al het geval is. Maar ik wil 'm ook met de Windows Verkenner kunnen benaderen. Ik heb trouwens zonet een linkje naar de screenshot geplaatst.

schoappied

  • Gast
Argh, partitie verpest!! Wat te doen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/11, 17:20:09 »
sorry ik pas...ik weet dat niet...

SSRA

  • Gast
Argh, partitie verpest!! Wat te doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/11, 19:31:00 »
Citaat van: schoappied
sorry ik pas...ik weet dat niet...
Niet erg.. toch bedankt.