Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Beeindigd, niet opgelost]Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error  (gelezen 1713 keer)

Ondanks op aangegeven manier grub2 herinstalleren krijg ik steeds weer (na enige tijd gebruiken van Xubuntu 12.04.1) de melding:
¨ error: symbol not found: ´grub_register_command_prim´
grub rescue>¨

Heb bios al ge-update; en een gloednieuwe harddisk erin gezet en Xubuntu 12.04.1 LTS al een aantal malen opnieuw geherinstalleerd. In het begin werkt alles OK, maar na enige tijd komt deze melding steeds weer terug.
Problemen zijn eigenlijk pas begonnen nadat Grub 2 in gebruik kwam. Eerder draaide deze PC op Ubuntu 10.04.1 LTS zonder mankeren.
PC is van vrienden; Xubuntu staat op sda1 verder is er een swap partitie en een ntfs partitie voor opslag van data.
De PC is ongeveer 4 jaar oud (dualcore Intel, 2GB intern)
Probleem is dus niet hoe ik grub moet herinstalleren; dat ken ik van buiten....
Probleem is dat ik niet kan vinden waar de fout door ontstaat.
Misschien is het een hardwarematig probleem, omdat deze melding alleen bij een koude start voorkomt.
Als ik de pc enige tijd (3-5 minuten is voldoende) laat draaien (bijv door bios te bekijken) is het probleem niet meer aanwezig.
Ra ra waar zit het probleem??
« Laatst bewerkt op: 2013/01/03, 17:02:03 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/27, 07:29:16 »
Wel raar dat met google niemand anders deze fout heeft.

Wat betekend dit: "OK, maar na enige tijd komt deze melding steeds weer terug." Wat, hoe, leg dit uit. Wat is gewijzigd aan je systeem.

Zet eens in je bios quickboot uit.

Als je boot vanaf een ubuntu livecd, heb je dit dan ook.

Kom je nog in grub(vanaf koude start), linker shift of esc indrukken met booten.
Dan kom je in grub, dan kies je de eerste regel(normaal opstarten is dit), dan gaat je pc opstarten, en dan krijg je je foutmelding.
Of krijg je de menu al niet te zien.

Heb je maar 1 hd ingebouwd in de pc.
Indien meer dan 1, kijk of je niet met de verkeerde grub aan het booten bent, dus of je grub niet 2x op je pc hebt staan, dus op elke hd een andere grub.

Misschien grub menu altijd laten zien en de wachttijd lang maken, normaal is 10 dacht ik, maar misschien dit langer maken, om je probleem te overbruggen.

Probeer eens grub te herinstalleren met supergrub.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/27, 09:16:01 door jan11000 »

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/27, 10:59:46 »
Bedankt voor je reactie Jan11000. Ja het probleem is ook een beetje lastig te omschrijven, daarom hieronder een historische beschrijving:
De PC eigenaar is uit eigen initiatief steeds naar de winkel gegaan nadat het mij steeds niet lukte het(zelfde) probleem op te lossen. De PC is tweemaal naar een PC winkel geweest: die plaatste eerst een nieuwe harddisk (met Windows erop natuurlijk...!). Toen leek het probleem opgelost, maar kwam toch na enige tijd weer terug.
Eerste signaal dat het probleem terugkomt is steeds dat bij opstarten de draadloze muis en toetsenbord niet wordt gezien en na opnieuw per USB inpluggen, weer wel. Met een vast toetsenbord en muis wordt het probleem ook niet niet opgelost.
De tweede maal dat het probleem zich voordeed werd door die winkel een nieuwe grafisch kaart erin gezet (de geintegreerde grafish kaart op het Mobo heeft men in het bios uitgezet) en werd er windows op  geïnstalleerd en alle partities in de complete Xubuntu install die ik eerder had gemaakt weggeveegd
¨...want anders kunnen wij de grafische kaart niet installeren¨... zo werd erbij gemeld...nou ja.

Ik heb alle stekkers en jumpers op het MSI mobo al verschillende malen nagelopen zonder resultaat.
MErkwaardige is dat als de PC kennelijk ¨op temperatuur¨ is (na 3-5 min steeds opnieuw opstarten)start uiteindelijk xubuntu wel op. Daarna blijft ook alles perfect werken al staat de Pc dagenlang aan.
Maar zodra de pc een tijdje heeft uitgestaan : weer zelfde verhaal.

Herinstalleren grub lijkt te werken, maar volgens mij omdat de pc dan inmiddels op temp is.

Nooit problemen gezien bij liveCd sessies met welke Ubuntu-versie ook.

Quickboot uitzetten in Bios werkt evenmin.

Kom ook niet in Grub met shift toets want krijg meteen de eerder genoemde melding. grub loopt dus ergens op vast.

Er zit maar 1 hd inde PC (sata)
Xubuntu staat op de eerste partitie (sda1) dan een swappartitie en een derde ntfx partitie. Ik heb de schijf steeds opnieuw helemaal leeggemaakt en alle partities opnieuw aangemaakt.

Supergrub heb ik nog niet geprobeerd. Gaat morgen gebeuren; vandaag helaas geen tijd.

Meest frustrerende is nog dat Windows (XP) geen enkel probleem lijkt te ondervinden, maar dat veeg ik er op verzoek van de PC eigenaar steeds af; hij wil vanwege eerdere virusproblemen toch nu met Xubuntu blijven werken.

Suggesties blijven welkom.
Mijns inziens moet het een supersimpel ding zijn. Ik vermoed eerder iets mechanisch zoals een kontakt.
Omdat de PC uitstekend werkt zodra die eenmaal in Xubuntu draait, blijf ik proberen de oorzaak te vinden.
Maar waarom doet Grub toch steeds die vreemde melding.
Enfin...aanhouder wint!! En ik blijf geloven in Ubuntu.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/27, 13:15:31 »
Andere muis en toetsenbord proberen.
(zoek eens op het forum, er was eens iemand ook problemen met muis/of toetsenbord).

Dus met windows heb je dus nooit iets van problemen, ook usb niet?

Merk moederbord en muis en toetsenbord, videokaart.
In het vervolg altijd je hardware vermelden, iemand met hetzelfde probleem kan je dan beter helpen, en anderen zoeken dan met google op je probleem.

« Laatst bewerkt op: 2012/12/27, 13:17:20 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/27, 13:22:32 »
Voor je muis zou je dit kunnen proberen,
Hee, ik ben er wonder boven wonder snel achter gekomen!
Ik moet bij het booten een extra kernelparameter meegeven:
acpi=off
Als ik daarmee Ubuntu boot, dan werken de muis en het toetsenbord zonder problemen.
Hier is een voorbeeld hoe het moet,
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Bij 1.2 staat hoe ze dit wijzigen.
Hier zijn nog meer wat je kunt proberen, https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Meestal is dit ivm een niet goed werkende bios, dus zoek op je moederbord of er meer met problemen zijn.

Of,
-In de bios kun je de usb instellen dat hij op 2 manieren kan werken.
LEGACY USB SUPPORT , aan of uitzetten.
Dus niet de usb aanzetten of uitzetten.

Of,
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/11-10-blijft-hangen-bij-eerste-opstart-na-installatie-usb-error-110/msg804299/#msg804299

of,
Je kan kijken of de pc automatisch aan overclocken doet, dit allemaal op standaard zetten/of uitzetten/of vastzetten.
Soms doen moederborden ook het geheugen testen tijdens booten en dan om maximale prestatatie eruit halen, zet dit op normale vaste waarde. Dus alle variable dingen in de bios vastzetten.
Je kunt ook nog memtest86 eens laten lopen voor de zekerheid.

Of,
Misschien een voeding probleem, die bij koud opstarten niet goed doet, maar kan natuurlijk ook het moederbord zijn.
Jammer dat je geen windows erop hebt om beter te testen.

Of,
http://blug.chinalug.org/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=3&id=7765&Itemid=137
« Laatst bewerkt op: 2012/12/27, 13:49:46 door jan11000 »

Offline wermic

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/28, 00:18:00 »
Probeer en andere voeding en laat memtest lopen.

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/28, 08:18:40 »
Een deel van Grub staat in een map op de root partitie.
Als deze niet (op tijd) kan worden gevonden krijg je de grubrescue> melding.

Ik vermoed hier de grootste kans op de oorzaak.

Kijk eens bij de SMART gegevens of er slechte sectoren zijn gemeld. Ondanks dat er een nieuwe hdd in zit.
(Is hij echt nieuw?)

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/28, 10:34:12 »
Allereerst nog bedankt voor jullie suggesties en meedenken.
Had gisteren geen tijd om uitgebreid te reageren. Vandaag hopelijk meer tijd.
Inmiddels de meeste suggesties uitgeprobeerd.
Aan de (echt nieuwe) harddisk ligt het hoogstwaarschijnlijk ook niet; met twee andere disks waar ik Xubuntu op had staan doet hij hetzelfde.
In het Bios van alles uitgeprobeerd, zoals o.a. USB legacy aan en uit: maakt geen verschil.
ACPI aan of uitzetten maakt ook niets uit: zowel in Bios als in Grub (zoals aangegeven op de site van Pjotr) heb ik dat uitgeprobeerd.
Eén ding is alvast wel zeker: als ik de PC ongeveer 3 minuten in het Bios scherm laat staan en daarna laat doorstarten, loopt alles OK. En dat wijst volgens mij op een mechanisch probleem zoals kontakten...
Ook transport van de PC heeft blijkbaar invloed (gehad) omdat de eigenaar meldde dat hij na tijdelijk verplaatsen van de PC een aantal dagen geen probleem had; toen weer teruggeplaatst en opnieuw probleem.

Zal ook een andere voeding nog eens uitproberen en de memtest via de Xubuntu CD laten lopen.
En verder opnieuw de PC open schroeven en alle stekkers, jumpers en kontakten nogmaals nalopen.
Tijdrovende kwestie .... en zelf had ik zo´n PC allang achter het behang geplakt, maar mijn vrienden hebben geen geld voor een andere PC. En ik bood aan het probleem op te sporen...

Alle andere suggesties blijven welkom en als ik de oorzaak van het probleem vind hoort u dat hier.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline jan11000

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/28, 11:08:48 »
Kontroleer ook of het moederbord goed ingebouwd is.
Check of er geen condensatoren, ontploft zijn of lekken, dit zijn de tonnetjes, bovenop moeten ze vlak zijn.
Kontroleer het moederbord op beschadigingen, warmte zet uit, en daarna werkt je pc, misschien ergens scheuren.

http://tweakers.net/aanbod/
Hier kun je aan oude onderdelen komen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/28, 11:11:18 door jan11000 »

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/28, 11:17:37 »
Citaat
Grub rescue -> GRUB 2 is unable to find the grub folder or its contents are missing/corrupted. The grub folder contains the GRUB 2 menu, modules and stored environmental data.
Geef op deze commandprompt eens het commandols of ls /Nu zouden er folders zochtbaar moeten worden. Als dat niet zo is, dan heeft de bootloader Grub geen aangewezen disk om vanuit te werken.

Ook wat jan11000 al aangeeft, het MB zou ook wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Zeker omdat je aangeeft dat als je 3 minuten de PC laat staan in het BIOS scherm, alles wel goed werkt.
Dat zou kunnen duiden op een thermisch probleem, iets moet schijnbaar 'opwarmen' voordat het contact maakt of goed gaat werken.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/28, 15:16:21 »
@Donpedrol: grub vindt de folder op de harddisk wel, maar loopt vast op het uitvoeren ervan.
ls  / geeft een keurig overzicht (moet het nu even overtypen want de pc ligt nu open):
bin           etc                             lib                       opt              sbin             tmp             vmlinuz.old
boot      home                        lost+found     proc           delinux      usr
cdrom   initrd.img              media               root            srv               var
dev          initrd.img.old      mnt                    run              sys               vmlinuz

@Jan11000: ben bezig met de check en kijk met een loupe het Mobo na.
Ja, ik ken het probleem met condensatoren en helaas zie je die bolling ook nog niet altijd.
Zal ook de bevestiging van het bord nog eens goed nakijken.
Laat het nog weten of ik wat kan vinden.
Bedankt allemaal zover !!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/28, 16:17:32 »
Is al eerder als mogelijke reden gemeld, de voeding.
Of mogelijk een CR2032 batterij, die bijna leeg is, op het moederbord.
Check na een nachtje uitstaan als eerste of de klok/datum in het bios nog gelijk loopt.
Linux kan heel vervelend tegen je doen als de tijd teveel afwijkt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/28, 16:21:37 »
Bedankt voor de batterij-tip; zal hem vervangen.
Voeding ga ik ook uitproberen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline wermic

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/29, 00:24:40 »
Het verplaatsingverhaal brengt mij op een idee, kijk goed naar het netsnoer en de aansluiting bij de voeding.Moest de kabel een keer vervangen, kon je aan rommelen voor aan en uit.

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/29, 13:36:32 »
Korte samenvatting van bevindingen tot heden:
Alle stekkers en kontakten en mechanische aansluitingen nogmaals nagekeken.
Voeding: heb helaas geen andere geschikte voeding beschikbaar waar ook de goede stekkers (m.n voor de harddisk) aanzitten .
Voeding intern nagekeken, en ook daar niks zichtbaar afwijkend.
Spanningsafwijkingen kan ik hier niet nameten helaas, maar het probleem doet zich alleen voor in de eerste drie minuten na een koude opstart.  Dat wijst steeds op een mechanisch/thermisch ¨iets¨.
Moederbord bekeken op krassen en scheurtjes: geen zichtbare (wat een enorm aantal miniscule spoortjes loopt er doorheen..!) afwijkingen gevonden; alle condensatoren zien er OK uit.
Batterij op het Mobo vervangen.

Mem test86 v4.20 laten lopen, maar kan er weinig mee...teveel info wdie teveel vragen oproepen die ik niet kan beantwoorden.
 
Aansluitsnoeren kan ik eigenlijk wel uitsluiten: er is nooit een onderbreking van spanning ook niet na dagen continu gebruik.
Tot heden blijft het probleem bestaan en duurt ongeveer drie minuten en dan start alles gewoon door.

Nog te doen:
Het moederbord nader bekijken, het vertoont een kromming en vermoed dat dat ooit onder spanning erin is geschroefd. Kan ook het gevolg zijn van de warmteontwikkeling van de processor; die zit precies centraal op het mobo.

Heb de processor er zelf nog niet af gehad, wel het koelblok. Misschien dat het probleem in de processorvoet zit....
Er blijft niet veel meer over dan mobo of de processor denk ik nu...
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/31, 13:25:22 »
Welnu, ik moet helaas gaan toegeven dat ik de oorzaak van het euvel niet heb kunnen vinden.
Ook de processor er af gehad en alle verbindingen nogmaals nagelopen. Het probleem is er echter nog steeds.
Nadat het Grub regeltje in beeld komt, wacht ik nu ongeveer een halve minuut en reboot de PC en dan start hij wel helemaal normaal op.
Er is geen reden om aan te nemen dat Xubuntu betrokken is bij de oorzaak van dit probleem.
Oorzaak: ¨iets¨ hardware-matigs, dat blijkbaar thermisch/mechanisch van aard is........wat het ook moge wezen en gelukkig maar een halve minuut duurt.

Allen bedankt voor het meedenken. Soms moet je je erbij neerleggen en accepteren dat je de oorzaak niet kunt achterhalen, noch het probleem herstellen.
Prettige jaarwisseling en een goed 2013 gewenst!!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/31, 13:49:32 »
Zit er soms een extra flash kaart lezer in het apparaat ? meestal aangesloten op een interne USB connector.
Zo ja haal deze eens los..................
Tijdens opstarten geen USB HDD aangesloten ? haal deze dan ook los.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #17 Gepost op: 2012/12/31, 16:04:02 »
Zoals DeBaas ook al aangeeft, eens zo 'kaal' mogelijk te starten.

Las dat ls /netjes de folder structuur weergaf.
Probeer ook eens alleen lsEr zou dan zoiets voorbij kunnen komen
Citaat
(hd0) (hd0,msdos5) (hd0,msdos3) (hd0,msdos2) (hd0,msdos1)

Ref: https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Troubleshooting

Goede jaarwissel in ieder geval.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/01, 22:26:59 »
Heb de interne cardreader ook nog even los gehad maar dat hielp ook niks; een externe HDD gebruikt die pc niet.

In de terminal levert het commando: ls   de volgende termen op:
Afbeeldingen     Documenten     Muziek    SJablonen
 Bureaublad      Downloads     Openbaar    Video´s

Allemaal mappen uit de home directory.

Ik heb besloten er nu een punt achter te zetten, omdat ik, ondanks alle probeersels nog geen enkele aanwijzing kan vinden waar de fout schuilt. De starheid waarmee de fout optreedt en de eenvoud om het probleem te omzeilen (een halve minuut langer wachten) lijken me voor de eigenaar best een overkomelijke kwestie.
Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/02, 12:36:28 »
Als die tijd op den duur niet langer gaat worden, lijkt het geen probleem.

Wat ik bedoelde was, dat je het commando op de Grub rescue prompt uit ging voeren.
Nu heb je het waarschijnlijk in een draaiende omgeving gedaan.

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/02, 15:15:18 »
Klopt ik had dat commando bij een werkende PC gedaan (dus niet in de grub resuce).
Kan het nu niet meer uitvoeren omdat de eigenaar de PC vandaag weer heeft opgehaald.
Hij neemt genoegen met het halve minuutje extra opstarttijd.
Is blij dat verder alle OK is.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline daniel

  • Lid
Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #21 Gepost op: 2013/01/02, 21:19:10 »
Probeer eens:

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y boot-repair
boot-repair

 =D

Re: Herhaald herinstalleren grub en toch steeds grub error
« Reactie #22 Gepost op: 2013/01/02, 21:58:17 »
Daniel, Ik schrijf hierboven al dat de PC niet meer bij mij is.
Overigens had ik Boot-repair daar al op geïnstalleerd.
Want ik gebruik dat zelf ook omdat ik Xubuntu Voyager gebruik.
Maar ook met Boot-repair was het probleem niet op te lossen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood