Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'  (gelezen 5468 keer)

Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #25 Gepost op: 2016/08/26, 23:36:16 »
Testcees ooit gedacht om je naam te veranderen in Trollcees?  Pjotr zijn dingen zijn vaak goed onderbouwd en zeker voor beginners een uitkomst. Wat is jouw meerwaarde afgezien van het afzeiken? Je naam zie ik zelden ergens anders staan (bij een onderwerp), cru gezegd maar nu zie ik (en wellicht anderen) een overzicht waarbij jij gereageerd heb en met grote kans van slagen dat er weer gezeik is.  Eigenlijk moeten we dat niet willen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline loti

  • Lid
Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #26 Gepost op: 2016/08/27, 08:24:18 »
Helemaal met Theo1971  eens, ik heb dit ook gemeld bij de moderator,  misschien dat er wat aan gedaan kan worden.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/27, 10:00:57 door loti »

Frederik

  • Gast
Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #27 Gepost op: 2016/08/27, 11:06:05 »
De algemeen zeer gewaardeerde adviezen, tips&trucs die Pjotr ons mee wil geven en waar de meesten van ons zeer veel aan hebben, wekken bij testcees een reactie op die vergelijkbaar is aan wat een rode lap doet bij een dolle stier. Het is vaak onaangenaam om te lezen en ongepast gedrag.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #28 Gepost op: 2016/08/27, 11:30:14 »
Testcees ooit gedacht om je naam te veranderen in Trollcees?  Pjotr zijn dingen zijn vaak goed onderbouwd en zeker voor beginners een uitkomst. Wat is jouw meerwaarde afgezien van het afzeiken? Je naam zie ik zelden ergens anders staan (bij een onderwerp), cru gezegd maar nu zie ik (en wellicht anderen) een overzicht waarbij jij gereageerd heb en met grote kans van slagen dat er weer gezeik is.  Eigenlijk moeten we dat niet willen.
Waar zie jij precies dat testcees een trol-bericht schrijft? Zelf zie ik van testcess slechts technische en ter zake doende info, die bovendie gestaafd kan worden als je moeite neemt wat onderzoek te doen. De enige heftige reacties (met emotie) komen juist van degenen die daar op reageren, alsof hij een open zenuw raakt of zo.  Slechte zaak deze sfeermakerij en op de man spelen.
Het enige praktische effect van de verwijdering van gksu uit de standaardinstallatie van Ubuntu, jaren geleden, is een enorme toename van het misbruik van sudo voor grafische programma's. Wat natuurlijk bijzonder vervelende schadelijke neveneffecten heeft.
Dat gksu niet meer standaard geinstalleerd wordt, heeft zn redenen. Dat de lijn van Ubuntu richting policy-kit gaat. Want hoe je het ook went of keert, grafische programma's opstarten met root-rechten geven problemen, wat je ook gebruikt (sudo, gksudo, gsku, etc.). Dat wordt hierboven door testcees uit de doeken gedaan. Hier nog wat meer achtergrond: http://askubuntu.com/questions/284306/why-is-gksu-no-longer-installed-by-default
Citaat
Als gksu zelfs uit de pakketbronnen zou worden verwijderd, wat overigens gelukkig totaal niet aan de orde is, zou het grafische misbruik van sudo alleen maar verder toenemen.
De verwijdering van gksu als standaard install, is al een teken aan de wand natuurlijk en vaak een voorbode van compleet verlaten van dat project.

Ipv het gebruik van gksu zo lang mogelijk te rekken en te propageren, is het enige echte alternatief: geen grafische apps onder root gebruiken. Simpel.

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #29 Gepost op: 2016/08/27, 11:45:43 »
Dat Testcees reageert is prima aldoende leert men ,het gaat er alleen om hoe de reactie geschreven is ,en Pjotr schrijft zijn tips special voor beginners en veiligheid !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #30 Gepost op: 2016/08/27, 12:09:03 »
Dat Testcees reageert is prima aldoende leert men ,het gaat er alleen om hoe de reactie geschreven is ,
Hoe is die reactie van testcees geschreven dan? En wat is daar dan niet OK aan?
Als 'neutraal' lezer kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat juist degenen die op testcees reageren zich bezondigen met krachttermen en op de man spelen.

Nogmaals een zeer kwalijke zaak, dat met zn allen hakken op 1 persoon.

Offline petervs

  • Lid
Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #31 Gepost op: 2016/08/27, 12:34:43 »
Ik waardeer de bijdragen van testcees. Ik vind het niet kunnen dat er op de man wordt gespeeld.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #32 Gepost op: 2016/08/27, 15:27:53 »
Waar zie jij precies dat testcees een trol-bericht schrijft?

Blader hier maar eens door en kijk bijvoorbeeld eens naar het bericht over het ontraden van een Grub-editor.
Na de waarschuwing plaatst meneer doodleuk in het draadje de commando's om deze te installeren.
Ik vind zoiets provoceren
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tip voor veilig gebruik: over sudo, gksudo en 'sudo -i'
« Reactie #33 Gepost op: 2016/08/27, 15:36:11 »
Slotje, de redenen moge duidelijk zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.