Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD rippen en herverdelen  (gelezen 1210 keer)

Offline sjarel

  • Lid
CD rippen en herverdelen
« Gepost op: 2019/03/03, 14:21:19 »
Een m3u wil ik niet, ik ben voor .flac(8) .  Mijn freac laat de 15 liedjes zien maar ze zijn slecht verdeeld, liedje blijft 15 a 25 sec verder lopen in't volgende. Een soort megamix met liedjes van 3, 30 tot 6, 30 lang.
La Festa Sound cd1 duurt ca 65 minuten. Ik zou die willen recorden met Audacity 65 minuten lang, telkens 1 liedje grofweg selecteren en opslaan als.
Daarna ze een voor een bewerken met fade-in en fade-out. Alles meteen bewerken wordt chaos denk ik, en de kwaliteit blijft dan hoog.
Of Audacity 65 min lang kan recorden weet ik niet?
Xubuntu 12.04 Lts

Offline vanadium

  • Lid
Re: CD rippen en herverdelen
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/03, 15:01:26 »
Beste Sjarel

"Recorden" is een no-go. Je zal zeer hoorbaar veel slechtere kwaliteit hebben. Bovendien duurt het 'recorden' veel langer dan rippen. Los daarvan: Audacity kan zonder problemen 65 minuten 'recorden', op voorwaarde dat je genoeg vrije schijfruimte hebt (waarschijnlijk wel, tegenwoordig).

Wat jij best doet, is die CD rippen naar WAV of FLAC. Dan behoudt je de volledige CD kwaliteit voor wat de opname betreft. Of je nu de ganse CD in één track ript dan wel in afzonderlijke audiotracks, maakt niet zoveel uit. Aangezien je iedere track toch afzonderlijk wil gaan bewerken (knippen, faden, ...) zal het wellicht meest overzichtelijk zijn meteen elke track naar een afzonderlijk bestand te rippen.

Offline sjarel

  • Lid
Re: CD rippen en herverdelen
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/03, 15:39:53 »
Dank voor de tip. Nog eens gaan zien in freac  zijn instellingen, er zit daar een optie op 'Coderen naar enkel bestand'. En in .flac.
Die 1uur19 minuten cd duurde een een dikke 4 minuten om dat te rippen. Het eerste liedje heeft wel een fout, even een stilte.
Voor de rest zie ik dat wel zitten.
Xubuntu 12.04 Lts

Re: CD rippen en herverdelen
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/03, 15:58:46 »
Probeer Sound-Juicer eens.
Erg gebruikersvriendelijk en haalt ook de titels op.

Offline wowo

  • Lid
Re: CD rippen en herverdelen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/03, 17:15:20 »
Zelf gebruik ik een zelf gecompileerde versie van Asunder (vanuit de sourcecode zie http://littlesvr.ca/asunder/) voor het rippen.
Je kan echter ook eerste gemakkelijk een Snap versie in Ubuntu uitproberen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: CD rippen en herverdelen
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/03, 17:31:13 »
fre:ac, wat sjarel gebruikt, kende ik niet maar ziet er wel OK uit. Het is zeer oud, maar wordt up to date gehouden. Is nu beschikbaar als snap (te vinden in Software Center), flatpak en appimage.

Offline sjarel

  • Lid
Re: CD rippen en herverdelen
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/03, 21:07:47 »
Audacity staat nu aan maar ik moet pauzeren. Ik ken die liedjes niet zo goed en ik ken begin of einde niet.
Info klopt langs geen kanten op m'n cd index, Dat wordt vergelijken via yt of Deezer.
't Eerst liedje heb ik grof geselecteerd en weg gezet. Daar zit 1:40 meer op en mss nog meer. Het loopt uit de hand dan bij verdere bewerkingen . Geduld, geduld, controleer, controleer,....
Xubuntu 12.04 Lts

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: CD rippen en herverdelen
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/04, 11:52:53 »
Je kan hiervoor ook Flacon gebruiken, je kunt dat rechtstreeks van WAV naar losse FLAC bestanden.

https://flacon.github.io/