Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scribusdocument printen  (gelezen 300 keer)

Offline arlette

  • Lid
Scribusdocument printen
« Gepost op: 2013/03/12, 16:55:40 »
Ik ben recent overgeschakeld naar scribus voor de opmaak van een tijdschrift. Mijn scribusdocument ziet er op het scherm best leuk uit.
In voorbeeldmodus zie ik alle tekst en afbeedlingen. Afdrukken lukt echter niet. Het merendeel van de tekst gaat verloren. Er worden slechts sporadisch enkele letters en afbeeldingen geprint. De enige foutmeldingen  bij de preflight controle betreffen de resolute van de afbeeldingen.

Ik heb er geen idee van wat er fout ging bij de opmaak.

Hints?

PS besturingssysteem Windows 7, maar dat mag geen probleem zijn.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribusdocument printen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/12, 18:14:43 »
Hallo Arlette,

Ik gebruik Scribus graag en veel. Nou is Scribus geen tekstverwerker. Het is niet de bedoeling dat je er allerlei teksten intikt en dan gewoon op de PRINT knop drukt.

Normaal gesproken zet je je Scribus document om naar een pdf. Die print dan vervolgens precies zoals hij er op scherm uitziet! Heb je dat ook zo gedaan en gaat er dan toch van alles mis?

Dan zou het kunnen zijn dat je de gebruikte fonts niet hebt ingesloten.

Zeg het eens (en vertel ook welke Scribus versie je hebt geïnstalleerd)

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline arlette

  • Lid
Re: Scribusdocument printen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/13, 19:31:03 »
Ik ben al langer vertrouwd met het omzetten van documenten naar pdf formaat. Daar zat het probleem niet.
De teksten worden voorbereid in LibreOffice en scribus dient enkel voor de layout van het tijdschrift.
Het probleem is ondertussen opgelost. Er stonden op een aantal pagina's 2 tekstvakken over mekaar en beide reeksen waren gekoppeld.
Alles verschijnt nu weer netjes in het afdrukvoorbeeld en in het pdf-bestand.

Toch bedankt voor de reactie.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Scribusdocument printen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/13, 20:23:35 »
Hallo Arlette,

Fijn dat het opgelost is!

Ik kon me ook niet zo voorstellen dat je de beginselen niet doorhad. Ik begreep wel dat Scribus niet je eerste stap op DTP gebied was. Het was ook meer bedoeld om in ieder geval ergens te beginnen. Maar dat met die twee tekstvakken over elkaar EN gekoppeld, daar was ik via dit Forum vermoedelijk nooit uitgekomen.

Succes met het tijdschrift!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021