Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu dual boot ongedaan maken  (gelezen 16390 keer)

Offline Haribo112

  • Lid
ubuntu dual boot ongedaan maken
« Gepost op: 2010/09/13, 18:52:19 »
hey,
ik heb een computer waar standaard windows 7 home premium op geïnstalleerd staat. toen wou ik voor de grap ubuntu installeren. dat kon alleen als ik een tweede harde schijf installeerde, en dat heb ik dus gedaan. ik heb nu dus windows 7 op m'n standaard SATA harde schijf staan (C:\) en Ubuntu op een IDE schijf (heeft in windows uiteraard geen stationsletter). nu wil ik graag ubuntu weer verwijderen, maar ik lees zo hier en daar dat je dan de windows 7 DVD nodig hebt om de GRUB 22 error te voorkomen en de MBR te herstellen. probleem is, windows levert nooit cd's mee met OEM-pc's... dus is het nu onmogelijk om ubuntu te verwijderen???

alvast bedankt,
Harold

ps als ik informatie vergeten ben, reply dat dan even... vorig forum flikkerde gelijk mn topic dicht, zonder een herstelkans te bieden :s

Offline brent8800

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/13, 18:54:53 »
Ik heb ook windows 7 en ubuntu als dual boot. ik kreeg het wel gewoon verwijdert. en je hebt niet echt een 2e HDD nodig. kan toch gewoon een partitie maken?. maar het beste is om je 2e HDD die IDE HDD te formateren en gewoon bij windows erbij doen voor extra opslag.
Ubuntu 14.04 LTS

Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/13, 19:02:20 »
Linux (Ubuntu) staat op een aparte schijf, toch?
Als ik het goed heb kan je deze schijf gewoon formatteren, grub staat namelijk geinstalleerd op die tweede schijf; daar zal je dan geen problemen mee krijgen. Als ik het goed heb zal de computer nadat de schijf leeg is gewoon opstarten vanaf je Windows schijf.

Dualboot kan je overigens altijd helemaal ongedaan maken, ook kan je gewoon Ubuntu en Windows op één schijf installeren ;) (Met verschillende partities)

Let op:
Even voor de zekerheid. Voordat je de schijf leeggooit, schakel eerst deze schijf (degene met Ubuntu erop) eens via de BIOS uit, als Windows dan gewoon opstart dan kan je de schijf waarschijnlijk gewoon leeggooien. Als de computer niet opstart nadat de Linux schijf uitstaat dan moet je de schijf dus niet formatteren.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/13, 19:10:18 »
Kijk hier even:
http://sites.google.com/site/computertip/grub
Een beetje naar beneden scrollen en dan rechts onder a en b staat hoe je terug kan met een installatieCD en onder c staat hoe je dat kan doen als je geen installatieCD hebt.

Citaat
c. Met een andere CD

Geen installatie-CD of -DVD van Windows? Dan kunt u NT Loader ook terugzetten met een andere reddings-CD. Bijvoorbeeld de Ultimate Boot CD. Deze kunt u hier binnenhalen. Kies het .iso van de stabiele versie, en brand er een CD van.
(Zie wel in de pagina zelf voor de linkjes waar je die cd kunt ophalen.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Haribo112

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/13, 20:53:52 »
ok even over die tweede hdd, die had ik nodig omdat mijn pc van zichzelf al 4 partities op de SATA drive had. en 4 is maximum... :s stomme packard bell lui hebben expres alle partities vol gemaakt, zodat je er niet mee gaat rommelen :s

en dat van die ultimate boot cd, dat ga ik eens even proberen!

danku allen!

Offline brent8800

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/13, 21:14:46 »
Suc6 ermee ;)
Ubuntu 14.04 LTS

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/13, 21:15:01 »
Die 4 partities, die kan je omzeilen door een copy te maken van je recovery partitie, deze leeg te maken, dan de windows partitie te verkleinen en van die twee lege ruimtes (die dan samenvallen) een extended partitie te maken waar je de ubuntu partitie en swap op zet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline brent8800

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/13, 21:17:15 »
Die 4 partities, die kan je omzeilen door een copy te maken van je recovery partitie, deze leeg te maken, dan de windows partitie te verkleinen en van die twee lege ruimtes (die dan samenvallen) een extended partitie te maken waar je de ubuntu partitie en swap op zet.

Dat wou ik hem net vertellen xD :evil:
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Haribo112

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/13, 21:18:36 »
Die 4 partities, die kan je omzeilen door een copy te maken van je recovery partitie, deze leeg te maken, dan de windows partitie te verkleinen en van die twee lege ruimtes (die dan samenvallen) een extended partitie te maken waar je de ubuntu partitie en swap op zet.

aha... jammer dat ik dat niet wat eerder wist :) nu heb ik een oude server moeten slopen en een harde schijfje van 80 GB moeten installeren...

Offline Haribo112

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/13, 21:36:17 »
grapjurken... Ultimate boot cd werkt alleen voor windows XP of windows server 2003 :s


Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/13, 21:52:54 »
Kijk eens naar deze MiniTool Partition Wizard Bootable CD

Waarschuwing: Gebruik van partition tools in de breedste zin van het woord, kan verlies geven van data. Maak daarom altijd een backup waneer mogelijk.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/13, 22:13:01 »
grapjurken... Ultimate boot cd werkt alleen voor windows XP of windows server 2003 :s
Bedankt voor de terugkoppeling. Weten we dat ook weer, de meeste hier hebben meer linux dan windows versies. :)

Kijk eens naar deze MiniTool Partition Wizard Bootable CD
Weet je ook voor welke windows versies dit wel/niet is?

Waarschuwing: Gebruik van partition tools in de breedste zin van het woord, kan verlies geven van data. Maak daarom altijd een backup waneer mogelijk.
+1 (start de partitie niet meer op, met een LiveCd kan je er nog bij)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/13, 22:22:30 »
Citaat
Weet je ook voor welke windows versies dit wel/niet is?
Citaat
System requirement
MiniTool Partition Wizard Bootable CD support 32/64 bit Windows XP, Vista and Windows 7 but do not support Windows Server Operating System. Upgrade to MiniTool Partition Wizard Bootable CD Server Edition if you are using Windows Server 2000/2003/2008.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/13, 23:13:56 »
Ultimate boot cd werkt alleen voor windows XP of windows server 2003 :s

De Ultimate Boot CD is wel degelijk óók voor een Linux systeem, hoor. ^-^

Quote:
Question:  Which operating system does Ultimate Boot CD run on?

Ultimate Boot CD runs independently of any operating system. It will boot from any Intel-compatible machine, regardless of whether DOS/Windows/Linux/BeOS is installed on the machine.

http://www.ultimatebootcd.com/faq.html

Offline Haribo112

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/14, 16:40:40 »
Ultimate boot cd werkt alleen voor windows XP of windows server 2003 :s

De Ultimate Boot CD is wel degelijk óók voor een Linux systeem, hoor. ^-^

Quote:
Question:  Which operating system does Ultimate Boot CD run on?

Ultimate Boot CD runs independently of any operating system. It will boot from any Intel-compatible machine, regardless of whether DOS/Windows/Linux/BeOS is installed on the machine.

http://www.ultimatebootcd.com/faq.html

ja, maar als ik het programma installeer, vraagt het waar de installatiebestanden van windows zich bevinden. en dan staat in de Help dat alleen XP en Server ondersteund worden.

Maar ik ga het nu oplossen door alle partities van alle harde schijven te wissen en Windows 7 opnieuw te installeren, vanaf een DVD met een gedownloade versie van Windwos 7 Ultimate...

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Harold

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/14, 16:56:49 »
ja, maar als ik het programma installeer, .........

 ??? Installeer? ??? De Ultimate Boot CD download je als iso-bestand en moet je als image op een cd branden. Met die cd start je de pc/laptop op.

Offline Haribo112

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/14, 19:40:18 »
ja, maar als ik het programma installeer, .........

 ??? Installeer? ??? De Ultimate Boot CD download je als iso-bestand en moet je als image op een cd branden. Met die cd start je de pc/laptop op.

nou, toen ik keek niet :s maar maakt al niet meer uit, heb windows opnieuw geinstalleerd...


Offline chaos7

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/14, 21:12:49 »
misschien dat het mij ontgaan is maar waarom wilde je ubuntu er af hebben? waarom alleen windows?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/14, 21:34:13 »
Dat vroeg ik me ook af Chaos7.

Persoonlijk had ik windows 7 de nek omgedraaid! Maar goed: zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende behoeften...

Offline Haribo112

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/14, 21:57:49 »
ik vind windows gewoon fijner werken. ik speel veel call of duty modern warfare 2, en dat werkt via steam. steam werkt niet op ubuntu... en ik wou die IDE schijf weg hebben, en daar stond ubuntu op...

Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/14, 22:04:08 »
Aha, vandaar!

Is een veel voorkomende reden dat mensen terugvallen op windows: de games die ze op windows spelen. Kan ik me ook best wel wat bij voorstellen...

Ik ken steam niet, maar misschien werkt dit onder 'wine' (windows-emulator)?

In ieder geval leuk dat je openstond voor Ubuntu en eraan 'gesnuffeld' hebt.

Veel game-plezier voor in de toekomst!  :D
« Laatst bewerkt op: 2010/09/14, 22:13:55 door Dennis kolberg »

Offline Haribo112

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/14, 22:28:42 »
Aha, vandaar!

Is een veel voorkomende reden dat mensen terugvallen op windows: de games die ze op windows spelen. Kan ik me ook best wel wat bij voorstellen...

Ik ken steam niet, maar misschien werkt dit onder 'wine' (windows-emulator)?

In ieder geval leuk dat je openstond voor Ubuntu en eraan 'gesnuffeld' hebt.

Veel game-plezier voor in de toekomst!  :D


ja ik las net zelf ook op ubuntu forum dat je wel steam kan gebruiken, maar ik vind windows gewoon veel makkelijker...

Harold

Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/14, 22:34:46 »
Citaat
....maar ik vind windows gewoon veel makkelijker...
En daar begint nu juist de uitdaging om je los te wrikken van de 'klik en go' cultuur.

READ MY SIGN  =D
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/14, 22:48:18 »
Citaat
En daar begint nu juist de uitdaging om je los te wrikken van de 'klik en go' cultuur.

Klik en go... Een bijzonder fenomeen.

Ikzelf gebruik de netbook-versie van Ubuntu, en eerlijk gezegd vind ik dit meer 'klik and go' dan windows; het is één en al icoontjes in Ubuntu. :D

Komt nog bij dat wanneer mensen iets in windows hebben geïnstalleerd, ze het vaak niet terug kunnen vinden, daar er geen snelkoppeling of 'menu-starter' is aangemaakt.
Wanneer iets in Ubuntu wordt geïnstalleerd, wordt het programma ook goed in het werk-menu geïntegreerd.

Ubuntu kun je ook naar je eigen smaak maken (vensterbuttons links of rechts, werkbalk boven, onder of op zij). Dit JUIST om het gemakkeljker te maken voor de gebruiker.

Het is en blijft echter zo: waar de één gemakkelijk mee kan werken, vindt de ander een drama. Dat is met alles zo. De één rijdt liever in een 'schakelbak', en de ander in een automaat...

Offline heir4c

  • Lid
Re: ubuntu dual boot ongedaan maken
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/14, 23:11:53 »
grapjurken... Ultimate boot cd werkt alleen voor windows XP of windows server 2003 :s

Stuur dan maar eens een Persoonlijk Bericht naar Pjotr (lid van dit forum en maker van de pagina's). Zodat hij dat kan nagaan en eventueel kan aanpassen op zijn computertips.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu