Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ Opgelost ] Harde-schijf End of life!?  (gelezen 1589 keer)

[ Opgelost ] Harde-schijf End of life!?
« Gepost op: 2013/10/30, 19:24:41 »
Xubuntu bij mijn broer start niet meer op!

Grub verschijnt wel ,maar is niet aanklikbaar.Kan nog wel in de bios komen.
Kon nog vlug iets lezen.....iets van......      bus    no device found

Omdat de laatste tijd de harde-schijf wel veel kabaal maakte,denk ik zelf dat ie het heeft opgegeven!
Wat misschien niet ongewoon is bij een PC van 10 jaar!?

Is de aanschaf van een nieuwe (ide) schijf handig? Of wat kan er nog meer aan de hand zijn!?

Ps: Ben momenteel niet in de buurt van Xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/01, 22:13:42 door Tevrubi »
Een tevreden UbuntUser.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harde-schijf End of live!?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/30, 20:21:28 »
Met de livecd van xubuntu opstarten.
Dan kun je met de schijf beheer programma, smart uitlezen, daar kun je vaak fouten vinden.
Meld dat hier dan kunnen wij hier zeggen wat defect is.

Wat voor hardware heb je , dan kunnen we zeggen of het loont een andere hd te kopen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Harde-schijf End of live!?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/30, 21:13:27 »
Ik ben het niet helemaal met Jan eens. Het allereerste dat gedaan moet worden alleen al bij twijfel aan een HDD is de data veilig stellen door een image te maken op een externe schijf.  Better safe than sorry. Ik zou dat met Clonezilla (of Redo) doen. Dat kan met een liveCD van die programmaas.

Pas daarna laten we de schijf nog eens draaien om de SMART-gegevens uit te lezen.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Harde-schijf End of live!?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/30, 22:06:25 »
Was vandaag trouwens van plan om mijn broer's PC een boost te geven,door het plaatsen van 2GB geheugen.Er zit nu 512 MB in. Dan loopt Xubuntu nog soepeler. En dan kom je dit tegen!

Ga morgen met de live-cd aan de gang....kijken wat er uit komt!

Xubuntu 12.04
Pentium 4     2.66GHz
GeForce FX 5600   Nvidia [NV31]
Moederbord: P4X400-8235
                           3 geheugenslots



Een tevreden UbuntUser.

Offline aartje

  • Lid
Re: Harde-schijf End of live!?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/31, 09:20:24 »
Ik ben het niet helemaal met Jan eens. Het allereerste dat gedaan moet worden alleen al bij twijfel aan een HDD is de data veilig stellen door een image te maken op een externe schijf.  Better safe than sorry. Ik zou dat met Clonezilla (of Redo) doen. Dat kan met een liveCD van die programmaas.

Pas daarna laten we de schijf nog eens draaien om de SMART-gegevens uit te lezen.
Ja, dat is het beste, eerst alles zoveel mogelijk in veiligheid brengen mbv van een Live-CD/DVD
Maar ik zou dat nooit met clonezilla doen omdat een clonezilla-image waardeloos is als er
foute blokken in zitten. De backup zou ik doen door er een extern medium aan te hangen (USB-disk of USB-stick)
en dan alle belangrijke persoonlijke bestanden in veiligheid proberen te brengen.
Dus niet gedownloade films etc. maar wel eigen tekstbestanden, firefox en thunderbird
directories en persoonlijke foto's en zo. Die films en zo kunnen als laatste natuurlijk, maar
je moet het risico van definitief overlijden zo klein mogelijk houden.

Dan de disk testen, weggooien en een nieuwe kopen voor een paar tientjes.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/31, 17:08:42 »
Citaat
Ja, dat is het beste, eerst alles zoveel mogelijk in veiligheid brengen mbv van een Live-CD/DVD
Maar ik zou dat nooit met clonezilla doen omdat een clonezilla-image waardeloos is als er
foute blokken in zitten. De backup zou ik doen door er een extern medium aan te hangen (USB-disk of USB-stick)
In wezen zijn dat twee opmerkingen:
- Waarmee back-up je?
Wat er dan tegen Clonezilla is weet ik niet, want je kunt tijdens het maken van het image controleren op fouten; net als bij Redo overigens. Verder valt er over smaak niet te twisten (daarom zijn er ook zoveel Linuxen op deze wereld)
- Waar laat je de back-up?
Extern natuurlijk; ter bescherming tegen diefstal doe je goeie geld ook niet van het enen vak van je portemonnee naar het ander.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/31, 19:55:40 »
De schijf blijkt toch nog gezond te zijn!   :)  Heb hem via de live-cd met schijfgereedschap gescreend.
Na 3 kwartier was het resultaat :          *Disk is healthy      *Bad sectors: none

Met de live-cd liep xubuntu aardig...mede omdat ik de 2 GB geheugen er in had gestoken.

Ben van plan om toch maar opnieuw te installeren....

Hoe kan ik de persoonlijke mappen back-uppen?  In de live-cd wordt de toegang geweigerd,alleen toegang met root rechten.
Hoe word ik root in de live-cd?


                                     
Een tevreden UbuntUser.

Offline joop905

  • Lid
Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/31, 20:34:43 »
In de Terminal moet je enkel sudo ingeven.

Offline aartje

  • Lid
Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/31, 22:56:43 »
Citaat
Ja, dat is het beste, eerst alles zoveel mogelijk in veiligheid brengen mbv van een Live-CD/DVD
Maar ik zou dat nooit met clonezilla doen omdat een clonezilla-image waardeloos is als er
foute blokken in zitten. De backup zou ik doen door er een extern medium aan te hangen (USB-disk of USB-stick)
In wezen zijn dat twee opmerkingen:
- Waarmee back-up je?
Wat er dan tegen Clonezilla is weet ik niet, want je kunt tijdens het maken van het image controleren op fouten; net als bij Redo overigens. Verder valt er over smaak niet te twisten (daarom zijn er ook zoveel Linuxen op deze wereld)
- Waar laat je de back-up?
Extern natuurlijk; ter bescherming tegen diefstal doe je goeie geld ook niet van het enen vak van je portemonnee naar het ander.
Er is niks mis met Clonezilla. Ik gebruik het ook om mijn rootpartitie te backuppen. Het kijkt naar het filesysteem
en backupt de blokken die in gebruik zijn. Maar bij een filesysteem met foute blokken kan hij het wel aangeven
dat hij fouten heeft gemaakt, maar dat wil nog niet zeggen dat je een goede backup hebt.
Bij een onbetrouwbaar filesysteem kan je veel beter alleen de belangrijkste bestanden proberen op een
extern medium te zetten (drag en drop, of tar of iets dergelijks) en dan maar hopen dat dat in ieder geval lukt.

Offline aartje

  • Lid
Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/31, 22:57:27 »
In de Terminal moet je enkel sudo ingeven.

Of:

sudo sh


Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/31, 23:19:22 »
Oeps....   :rolleyes:   Is er ook een grafische manier voor...heb niet zoveel ervaring met de terminal!?

Wil een paar submappen uit de "home-map"  B-uppen naar een externe schijf.

Onder andere:   *Afbeeldingen    *Documenten  *(punt-map)Mozilla

'k Heb geen idee welke commando's ik hiervoor moet invoeren
Een tevreden UbuntUser.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/31, 23:31:30 »
In de terminal geef je in:
sudo nautilusDan opent zich nautilus de bestandsbeheerder en je kan kopiĆ«ren en plakken naar hartenlust  ;)
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/31, 23:57:25 »
Voor ons word dat dus sudo thunar.  Dat is de bestandsbeheerder in Xubuntu.
Werkt dat ook met de live-cd?

Morgen maar eens uitproberen!
Een tevreden UbuntUser.

Offline joop905

  • Lid
Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/01, 08:45:42 »
Voor grafische gksudo nautilus

Re: Harde-schijf End of life!?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/01, 22:12:34 »
Xubuntu spint weer tevreden!   :) 

Het lukte niet om met sudo thunar  bestanden te back-uppen. Venstertje met acces denied.
We hadden nog een oudere back-up,alhoewel niet helemaal up-to-date...maar voldoende!
Dus een nieuwe installatie gedaan. De harde-schijf is helemaal gezond...ook geen rare geluiden meer gehoord.
Het loopt nu merkbaar soepeler,met de 2 GB werkgeheugen-upgrade.

Bedankt voor het meedenken!

Een tevreden UbuntUser.