Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 12 of Mint 17?  (gelezen 2718 keer)

Ubuntu 12 of Mint 17?
« Gepost op: 2015/01/06, 22:52:18 »
Op twee PC's  heb ik Mint 17 geïnstalleerd.
Waarom:
1) het menu-systeem van Ubuntu vind ik onhandig
2) de Desktop  kon ik niet inrichten met SymLinks naar Fiscus of Jaarafsluiting
Ervaringen met Mint 17:
1) Het menu doet handig aan
2) Het menu is ondoorgrondelijk
3) Netwerkbeheer is niet te vinden
4) "Dingen" op de werkbalk komen en gaan zonder aanleiding
5) Verbindingsinformatie (standaard Unbuntu bovenbalk) is niet meer te vinden
Conclusie:
Terug naar Ubuntu misschien wel Xubuntu
Oplossing:
1) Hoe ruim ik Mint 14 op?
2) Hoe ruim ik Mint 17 op?
Opmerking:
1) op mijn werk-PC draait Ubuntu 12.04 LTS dual WinXP...
2) in noodgevallen kan ik steeds op WinXP terugvallen...


Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/07, 13:20:28 »
Start de pc met een live dvd of usb met Xubuntu
Start in de live sessie van Xubuntu GParted
ga naar linux-swap
schakel wisselgeheugen uit
verwijder wisselgeheugen
verwijder ext4 waar mint op staat

Je hebt nu unallocated ruimte op je schijf
De partitie waar xp op staat is nog aanwezig
In GParted de wijzigingen doorvoeren
Sluit GParted en start de Xubuntu installatie
Xubuntu zal automatisch de unallocated ruimte op je schijf gaan gebruiken
Resultaat: een dualboot.. Xubuntu en Windows xp 



Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/07, 17:18:53 »
@femke, de methode die ik gaf, heb ik misschien al 50 keer toegepast, lang geleden geleerd van forum lid  FrSu
Deze methode is gemakkelijk, maar belangrijker: hufterproof
De reden waarom DickStomp af wil van Mint is volgens mij duidelijk, Mint draait voor geen meter op zijn xp pc

Frederik

  • Gast
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/07, 20:44:13 »
Resultaat: een dualboot.. Xubuntu en Windows xp

Prima keuze, het beste van verschillende systemen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/07, 20:56:08 »
@Femke, ik denk dat we maar even moeten wachten op de reactie van DickStomp. Tussen de regels door lees ik dat Mint niet goed draait op zijn pc.

off topic
Op mijn PC draait Mint zo stabiel dat het gewoon saai voor me begint te worden. Ik heb nu ook Ubuntu 14.04 geïnstalleerd, ondertussen, na de vele updates, draait nu zelfs Ubuntu stabiel op mijn pc...  ik zou haast zeggen: een beetje jammer..  ;) 

En verder ben ik het wel met Frederik eens, een dualboot is misschien wel het beste voor de gemiddelde gebruiker van Linux

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/07, 23:32:03 »
Lieve vrienden!
Mijn  beste wensen voor 2015 en dat we maar lang plezier mogen hebben van Linux en in het bijzonder van Ubuntu!!
Ik heb zojuist op het Forum van Mint een afscheid-memo geschreven en uitgelegd waarom ik met Mint zeker niet verder ga.
Morgen sloop ik Mint van twee PC's af volgens de methode: format C: + install (op twee PC's) WinXP tbv TomTom (bah) + install Ubuntu 12.04 . En dan alle updates.... aiaiaiai
Dan is alles weer als op begin december 2014.
Tussentijds heb ik op PC3 wel een look-a-like Windows scherm gemaakt onder Ubuntu 12. Dus alle dagelijkse zaken staan alfabetisch ter beschikking zoals IB2014, AutoBenzine en allerlei bestandjes die ik wekelijks moet bijwerken.
Eind 31 januari 2015 ben ik weer in Brussel op de FOSDEM 2015 om met 4000 vakgenoten van de hele wereld  te  praten over en te luisteren naar OpenSoftware.  Zondag 1 februari weer terug met het Amsterdam-Brussel-boemeltje dat weer rijdt!! Drie uur lang, maar dan zie je nog eens wat! Vliegen vind ik stom-vervelend...
Dus... ik ben morgen weer terug in het nest van Ubuntu. Sorry voor mijn desertie, maar die werd mij aangepraat door een dokter, die het niet begreep dus. Ik zal voortaan een 'second opinion' vragen. Dat scheelt een hoop ergernis op mijn ouwe dag.
Ik ga nu in dit draadje alles zitten lezen wat jullie over me gezegd hebben...
Warme groet,
Dick
 

   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/08, 08:39:33 »
Eerste reactie: Mint 17 draait op de BioStar en de Asus supersnel. Korte laad-tijd.
Alleen de menu-items zijn rommelig en de naamgeving is niet consequent. Zeer verwarrend.
Met Ubuntu weet ik na zeven jaar alles te vinden.
Met Ubuntu 12 schrok ik van die rare zijbalk. Als je dertig jaar met een menubalk boven hebt gewerkt...
Ik heb die Zijbalk afgezet en alle ikonen netjes alfabetisch gerangschikt op het Bureaublad.
Omdat de PC's geen van alle data bevatten en gezamenlijk aan Google Drive en DropBox hangen, kan ik makkelijk van de ene naar de andere PC over stappen (begane grond en twee-hoog).
Ten slotte: het Forum van Mint 17 ziet er mooi uit maar heeft erg weinig bezoekers, vergeleken met Ubuntu. 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/08, 10:20:45 »
Hier staat nu Ubuntu 12.04LTS op desktop en laptop.

Nu lees ik overal dat Mint 13 xfce een goede xp vervanger is.
Nou heb ik nog een oude xp laptop en overweeg daar die mint 13 op te zetten.

Maar wordt ik met mint op dit forum net zo goed geholpen? (ja toch?)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/08, 10:25:31 »
Hahaha,je bent me d'er eentje  DickStomp, terwijl Femke en ik haast aan het bekvechten zijn om je probleem op te lossen, heb jij via een ander forum het probleem al opgelost  :o Dit is volgens mij niet netjes
Tussen de regels door las ik in je reactie dat Mint niet lekker liep op jouw pc, je schreef immers:
Citaat
3) Netwerkbeheer is niet te vinden
4) "Dingen" op de werkbalk komen en gaan zonder aanleiding
5) Verbindingsinformatie (standaard Unbuntu bovenbalk) is niet meer te vinden
Maar goed, je probleem is opgelost, en dat is mooi.
Je reacties komen me bekend voor, ik heb het al vaker gehoord, juist bij de ouderen.
Wennen aan een nieuwe os is voor veel ouderen heel moeilijk. Zo schreef ik al in een andere topic het probleem wat mijn schoonvader had met windows, ik had nog geprobeerd hem over te halen om een Linux-distro te gaan gebruiken, maar na het opstarten van de live-dvd gingen bij hem alle alarmbellen af en voor ik er erg in had zat ik weer achter de desktop van windows, opzoek naar de virus die Firefox totaal onbruikbaar maakte.
Na alle bekende virus- en malware- scanners geprobeerd te hebben, bleef Firefox onbruikbaar. Ik heb best wel enige computerkennis, maar de besmette Firefox kreeg ik niet meer schoon, dus ik stelde voor om over te stappen naar Google Chrome, en dat gaf een gigantische stress bij mijn schoonvader. 'Hoe moet ik nu printen?' was zijn reactie.. in Firefox deed ik het altijd met cltr+P
Tja, zoals ik al eerder schreef: een oude hond kan je moeilijk nog iets leren.. dit is geen belediging maar de waarheid.
De menu items in Mint zijn beslist niet rommelig, ik ben het niet met je eens, maar ik begrijp je reactie wel..
Veel plezier in Brussel op de FOSDEM, t.z.t lezen  we hier vast wel een verslag van je uitstapje  :D
 

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/08, 16:14:35 »
Op desktop BioStar is Mint 17 (&14) weer vervangen door Ubuntu 12.04: terug naar NORMAAL
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...
Excuus voor de overlast!
Op de Asus Eee 900A mag Mint 17 nog wel even blijven... ik gebruik dat ding als eReader (uit de oude doos)
Overigens krijg ik steeds meer een hekel aan die lichtgroene tintjes van Mint: het is niet te lezen!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/08, 16:28:47 »
Op desktop BioStar is Mint 17 (&14) weer vervangen door Ubuntu 12.04: terug naar NORMAAL
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald...
Excuus voor de overlast!
Op de Asus Eee 900A mag Mint 17 nog wel even blijven... ik gebruik dat ding als eReader (uit de oude doos)
Overigens krijg ik steeds meer een hekel aan die lichtgroene tintjes van Mint: het is niet te lezen!
Het mooie van Mint is, dat vrijwel alles is te configureren, zelfs de lichtgroene tintjes mogen geen reden zijn om zo'n prachtige distro te verlaten. Er zijn vast wel betere argumenten te bedenken   ;)

Frederik

  • Gast
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/08, 17:51:51 »
Windows XP installeren voor je TomTom en dan het internet op moeten, is ook geen ideaal beeld.. Of te wel, zet er dan Win 7 op.

Daar gebruik ik Windows XP nu ook juist en nog steeds voor en alleen voor het updaten van TT komt het het mij tamelijk absurd voor om daar Windows 7 voor te installeren.

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/08, 20:18:05 »
Als je XP louter nodig hebt om je Tomtom te updaten, waarom maak je dan geen virtuele doos en gooi je daar XP in.
Scheelt weer een dual-boot.

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/08, 20:24:55 »
Citaat
Overigens krijg ik steeds meer een hekel aan die lichtgroene tintjes van Mint: het is niet te lezen!
misschien mankeert er wat aan die pc en geef je Mint de schuld.

Of dat je drivers niet goed zijn, of wat dan ook.
Kijk eerst eens wat er niet goed gaat, zoek daar een oplossing voor. Is er geen oplossing, dan kan het zijn dat de pc te oud is voor Mint. Of dat er iets anders niet okee is, maar bij voorbaat al zeggen dat het aan Mint ligt, vind ik eh...zelf niet helemaal okee.
Femke, Mint 17 gaf mij het gevoel in een auto te zitten waar rem-en gas-pedaal verwisseld waren omdat de ontwerper dat beter vond uitzien... en als je het stuur rechts draait gaat de auto naar links, want dat is zo origineel.
Gelukkig heb ik dat mijn klanten nooit verkocht als zaligmakend...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/08, 21:15:47 »
Goh, ik zie dat totaal niet zo.
Alles werkt hier zo stabiel als het maar zijn kan en niets gaat de verkeerde kant op.
Maar mss ligt dat aan de hardware.  ;)
Nee Femke, de hardware is super met AMD64 dualcore 1.6 GHz gesteund door 4G mem BioStar A360 deLuxe met alles er op en er aan.
Maar het ligt aan mijn behoudende aard. Ik heb sinds 1965 alleen maar schermen gehad met dropdown-menus. Graag een 3270 scherm: zwart met helder-groene tekens.
Maar goed, de her-installatie van WinXP met 380 updates en Ubuntu 12.04.1 met 500 updates is krakend vastgelopen...
/var/lib/dpkg/lock is er niet af te krijgen met de tips van Ron.
Dus... morgen eerst Ubuntu 12.04.5  LTS voor AMD64 downloaden; dan format C: install WinXp met 380 updates; dan install Ubuntu 12.04.5 AMD64 met hopelijk weinig updates.
Ach, het is toch geen weer om buiten te spelen...   
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Frederik

  • Gast
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/08, 22:48:33 »
Als je XP louter nodig hebt om je Tomtom te updaten, waarom maak je dan geen virtuele doos en gooi je daar XP in.
Scheelt weer een dual-boot.

Omdat ik ook nog een machine heb met enkel Windows XP en ik daar geen dualboot voor wens.

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/09, 08:50:43 »
Als je XP louter nodig hebt om je Tomtom te updaten, waarom maak je dan geen virtuele doos en gooi je daar XP in.
Scheelt weer een dual-boot.

Omdat ik ook nog een machine heb met enkel Windows XP en ik daar geen dualboot voor wens.

Frederik, dat probeer ik al jaren...
Maar inloggen op TomTom vanuit de VMbox geeft een probleem.
Verder zijn communicatie problemen tussen TomTom en VMbox. De schermen zijn onhandig. Je blijft scrollen.
Ik heb het ook via Wine geprobeerd. Maar WineHQ zegt ook: TomTom kan niet. Jammer,want TomTom is zelf een Linux app...
Dus dual boot met XP blijft voorlopig de betrouwbare oplossing.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/09, 09:43:22 »
Als je XP louter nodig hebt om je Tomtom te updaten, waarom maak je dan geen virtuele doos en gooi je daar XP in.
Scheelt weer een dual-boot.

Omdat ik ook nog een machine heb met enkel Windows XP en ik daar geen dualboot voor wens.

Frederik, dat probeer ik al jaren...
Maar inloggen op TomTom vanuit de VMbox geeft een probleem.
Verder zijn communicatie problemen tussen TomTom en VMbox. De schermen zijn onhandig. Je blijft scrollen.
Ik heb het ook via Wine geprobeerd. Maar WineHQ zegt ook: TomTom kan niet. Jammer,want TomTom is zelf een Linux app...
Dus dual boot met XP blijft voorlopig de betrouwbare oplossing.
Ik werk al jaren met WindowsXP onder Virtualbox (compressed vdi-filesysteem) en heb nooit enig probleem ondervonden met mijn TomTom
updaten (tomtomhome). Maar als je er geen lol in hebt om dat zo te doen dan zou ik gewoon (voor dat doel) onder WindowsXP
blijven werken om die update te doen, je hebt het toch al en het kost je maar een paar dubbeltjes aan
diskruimte.... Maar wat heeft dat met de discussie over Mint versus Ubuntu te maken?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/09, 09:45:04 door aartje »

Frederik

  • Gast
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/09, 09:53:31 »
Dat heeft geen moer met de discussie te maken (excuus voor deze topic vervuiling) maar ik reageerde hiermee op femke die het niet helemaal koosjer vindt om Windows XP te gebruiken voor het updaten TomTom. Dat doe ik al bijna een jaar zonder problemen: zonder dualboot en zonder VM. Een computer met enkel XP en verder niks en zolang TT XP ondersteund blij ik dat doen.

Terug naar de discussie van Dick: wanneer een systeem 'niet lekker werkt' of het nu gaat om waar alles zit en of hoe het er uit ziet, wordt het lijstje met andere 'storingen' al snel groter en kan het systeem gaan irriteren. Dat heb ik met Ubuntu en met Mint gehad en met Xubuntu helemaal niet. De keuze voor het systeem is niet alleen een technische aangelegenheid. Ik vind Linux Mint spuug lelijk en Ubuntu onhandig.

Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/09, 10:38:01 »
Probleem van het uitstapje met Mint opgelost!
Alles staat weer Ubuntu 12.04 LTS
Bedankt voor alle raadgevingen!
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/09, 10:58:39 »
Dat heeft geen moer met de discussie te maken (excuus voor deze topic vervuiling) maar ik reageerde hiermee op femke die het niet helemaal koosjer vindt om Windows XP te gebruiken voor het updaten TomTom. Dat doe ik al bijna een jaar zonder problemen: zonder dualboot en zonder VM. Een computer met enkel XP en verder niks en zolang TT XP ondersteund blij ik dat doen.

Terug naar de discussie van Dick: wanneer een systeem 'niet lekker werkt' of het nu gaat om waar alles zit en of hoe het er uit ziet, wordt het lijstje met andere 'storingen' al snel groter en kan het systeem gaan irriteren. Dat heb ik met Ubuntu en met Mint gehad en met Xubuntu helemaal niet. De keuze voor het systeem is niet alleen een technische aangelegenheid. Ik vind Linux Mint spuug lelijk en Ubuntu onhandig.
Oh ja, ik heb ook hier en daar nog wel een WindowsXP ge-installeerd bv. voor video-doeleinden (daar is Linux nog altijd niet sterk in),
scannen met Omnipage, draaien van mijn bridgeprogramma, TomTom (werkt ook prima onder Virtualbox) etc.etc.  Alleen met internet ben ik wel
voorzichtig op XP...  Ik draai Lubuntu12.04/Mint 17 Mate/Ubuntu12.04 en vind Mint het prettigst, gevolgd door Lubuntu en dan Ubuntu
Het uiterlijk van Mint vind ik ook veel mooier dan Ubuntu (ik houd van simpel). Xubuntu heb ik ook geprobeerd, maar in mijn geval vond
ik dat waardeloos en spuuglelijk (om in de krachttermen te blijven) op mijn reserve- systeem met intel845 graphics

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/09, 11:24:27 »
Gelukkig hebben we keuze zat binnen de Ubuntu- en Mintfamilie. Voor elck wat wils....

@DickStomp: Ubuntu 12.04 is nog steeds een prima keuze; die kun je nog ruim twee jaar veilig blijven gebruiken. Niks mis mee.  :)

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu 12 of Mint 17?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/09, 11:27:22 »
Gelukkig hebben we keuze zat binnen de Ubuntu- en Mintfamilie. Voor elck wat wils....

@DickStomp: Ubuntu 12.04 is nog steeds een prima keuze; die kun je nog ruim twee jaar veilig blijven gebruiken. Niks mis mee.  :)
Volkomen mee eens