Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk transfer met 9.04 server langzamer dan 9.04 desktop  (gelezen 881 keer)

gotcha

  • Gast
Netwerk transfer met 9.04 server langzamer dan 9.04 desktop
« Gepost op: 2009/07/21, 19:01:07 »
Ik heb afgelopen vrijdag Ubuntu 9.04 desktop geinstalleerd en samba ingestelt. De netwerk snelheid van ubuntu naar vista was ~35 MB per sec en van vista naar ubuntu was het ~75 MB per sec.

Nu heb ik gisteren de zefde machine geformatteerd en 9.04 server er op gezet. Ik heb aan de schijven en partities niets gewijzigd en heb de samba config het zelfde gelaten. Ook transfer ik het zelfde bestand tussen de zelfde pc's naar de zelfde doelmappen. Nu haal ik van vista naar ubuntu ~27 MB per sec en van ubuntu naar vista maar ~35 MB per sec.

De kaart is een gigabit kaart die op full duplex staat. Ik weet niet zeker of hij bij desktop ook op FD stond maar bij server was dat standaard.

Zijn de standaard netwerk settings van deskop en server anders?
En hoe zou ik de snelheid kunnen optimaliseren?

Offline elgl

  • Lid
Re: Netwerk transfer met 9.04 server langzamer dan 9.04 desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/25, 19:38:07 »
Wat het zou kunnen zijn is dat de server kernel een iets andere module geladen heeft dan de generic kernel (gebruikt in desktop).
Dat kan je vrij eenvoudig testen door de generic kernel te installeren en opnieuw op te starten en zorgen dat hij de generic kernel start en dan de snelheid testen.

sudo apt-get install linux-image-2.6.28-13-generic
Dan zal de nieuwe kernel ook automatisch in je /boot/grub/menu.lst geplaatst worden.

Offline masy

  • Lid
Re: Netwerk transfer met 9.04 server langzamer dan 9.04 desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/26, 00:38:46 »
Tussen de desktop en de server bestaat weldegelijk verschil.

De desktop is ontworpen voor eenvoudig (enkel) gebruik. De server is ontworpen voor gebruik door tientallen, honderden, duizenden gebruikers.
Je mag dus niet zomaar conclusies verbinden aan één installatie...

Als enkele gebruiker mag dit alles traag lijken, maar als er duizend users aan een server "zuigen" en je behoudt dezelfde specificaties heb je echt een héél snelle server...

Dit is het verschil,

Gr. Masy



 


gotcha

  • Gast
Re: Netwerk transfer met 9.04 server langzamer dan 9.04 desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/26, 02:42:20 »
Ik heb net een aantal tests gedraaid met de andere kernel. Dit leverde geen verschil op. Toen ik daarna terug ging naar de originele server kernel kreeg ik ineens weer hogere snelheden.

Als ik nu een grote file van de server naar een windows machine kopieer start hij rond de 80 MB/s maar na een paar seconden zakt hij naar +/- 30 MB/s. Ik kan nergen een oplossing vinden. Ik heb mijn andere netwerk kaart geconfigureerd en en gebruikt, later ook nog een cross cable geprobeerd en 2 verschillende switches maar dat geeft allemaal het zelfde resultaat.

Het ligt ook zeker niet aan de snelheid/het geheugen van de pc er zit 4Gb 1333 in en een c2d E8500. De cpu load tijdens downloaden en transfer is nog geen 10 procent.

Iemand een idee?