Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (x)ubuntu met of zonder windows  (gelezen 3514 keer)

(x)ubuntu met of zonder windows
« Gepost op: 2011/08/13, 17:21:11 »
Ik heb nog een erg oude computer staan, waarbij het niet meer lukt opnieuw te installeren met recoveryschijf, waarop Windows XP staat. Nu wilde ik Xubuntu (voor oude computers, las ik) installeren.
Kan dat zonder dat er windows is geïnstalleerd?
Ik ben verder niet zo bekend met Ubuntu, maar wil alles proberen.
Dit zijn de specs van de computer

1,05 gigahertz AMD Athlon
60 Gb  Hard Drive
640 Mb DDR (2x 256, 1x 128)
NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Ik heb nu xbuntu gedownload en probeer dit er op te zetten.
Het is een computer voor de kids, en er zullen alleen wat (internet)spelletjes opgespeeld worden.
Kan dit en zijn er nog dingen waar ik aan moet denken.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/13, 17:23:31 »
Als je een cd hebt met ubuntu erop. Dan moet dat volgens mij willen. En zal xubuntu ook wel willen. Alleen heb ik daar echt te weinig mee gedaan. Heb zelf verder geen Xubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 17:25:29 door Jelle Ruben »
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Offline Wout55

  • Lid
Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/13, 17:34:21 »
Welkom op het forum. Heb je die Xubuntu al op een cd gebrand? Dan moet de installatie via cd kunnen lukken, daar is geen Windows of Ubuntu voor nodig. De cd in de computer stoppen en eventueel de bios van de computer aanpassen zodat hij van CD opstart. En daarna de instructies volgen. En eventuele vragen kunnen hier gesteld worden.
Internetspelletjes kunnen gespeeld worden zolang die over de browser lopen of voor Linux geschikt zijn. Met windowstoepassingen ligt dat wel een stuk moeilijker.

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/13, 18:00:18 »
Bedankt ;)
Ik had Xubuntu al op een cd gezet.
Alleen ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik Windows van de computer afkrijg. De schijf voor de recovery gooit alles van de C-schijf af, en start deze weer met een windows installatie, die op het eind vol met fouten zit, waardoor XP niet meer goed werkt.

Ik weet wel dat je 2 OS naast elkaar kan gebruiken, maar eigenlijk zit er te weinig ruimte op de pc hiervoor. Dus het 1 of ander..
Hoe krijg ik snel Windows XP eraf (format c: gaat niet) ?

Offline Wout55

  • Lid
Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/13, 18:33:53 »
Als je vanaf de Xubuntu CD opstart dan biedt hij zelf aan de hele schijf te gebruiken, daar kan je dan ja op zeggen. En dan ruimt hij heel Windows voor je op. Ik neem aan dat er geen bestanden meer op staan die je nog wilt behouden anders moeten die er eerst af.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/13, 19:24:14 »
oh. is dat de optie, vanaf eerste harde schijf starten (zoiets stond er tenminste)
Dan ga ik dat eerst proberen, want ik heb net gevonden hoe ik windows kon verwijderen, door MS DOS schijf te maken.
Ik ga gelijk weer aan de slag.
Bedankt voor jullie snelle (supersnelle) hulp.. :D

Offline Wout55

  • Lid
Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/13, 19:27:45 »
oh. is dat de optie, vanaf eerste harde schijf starten (zoiets stond er tenminste)
Dan ga ik dat eerst proberen, want ik heb net gevonden hoe ik windows kon verwijderen, door MS DOS schijf te maken.
Ik ga gelijk weer aan de slag.
Bedankt voor jullie snelle (supersnelle) hulp.. :D
Nee, dat is niet de optie als je de BIOS bedoelt, in de BIOS is het CD-ROM. Zoals ik al zei hoef je aan de schijf niets te doen en Windows ook niet te verwijderen, dat wordt voor je gedaan.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/13, 19:36:33 »
nee, daar kwam ik al achter, dan start hij Windows weer op.
Ik start de PC op vanaf de CD-Rom, dan komt het Menu van Xubuntu in beeld, daar heb ik een 5 of 6tal keuzes.
Uitproberen, installeren, geheugentest, nog iets, en vanaf eerste harde schijf starten.
Dus als ik gewoon de installatie gebruik, verwijderd hij de resten van Windows?
Probeer ik dat ook

Offline Wout55

  • Lid
Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/13, 19:45:09 »
OK, succes ^-^

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/13, 20:14:02 »
ah. ik zie al wat je bedoelde, verder op bij de installatie kom ik weer bij een keuze menu...
Daar kan ik aangeven of ik het naast of ipv Windows kan gebruiken.
Zover was ik de eerste keer niet gekomen, het duurt behoorlijk lang en met een druk gezin, doe ik van alles tegelijk (multi-tasking) Dus eten koken, hond uitlaten, en kinderen op bed leggen, gaat allemaal gelijk mee op. De eerste keer dacht ik dat ie bleef hangen, het scherm was op zwart gegaan, en er ging niets meer aan.
Nu blijft hij al geruime tijd op het laatste menu hangen, met drie opties.
eh.. geruime tijd is: dochter tandenpoetsen, verhaaltje lezen, en in bed instoppen.. :rolleyes: ( 15 tot 20 minuten toch zeker)
Maar goed.. ik laat m draaien, hij doet er misschien wat langzamer over omdat het zo'n oud beessie is.

Offline Wout55

  • Lid
Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/13, 20:33:36 »
Welk menu is dat? Overigens duurt het installeren van alle bestanden gauw een half uur of langer.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/13, 21:15:46 »
Het menu dat ik xubuntu naast windows kon zetten, of ipv, of een andere optie.
Vervolgens had ik ipv. windows geselecteerd, en een uur later stond hij nog te draaien, op dit zelfde scherm. Heb toen maar geannuleerd.
Ben er een beetje zat van, om elke keer naar boven te rennen, om te kijken hoe en wat hij nu doet. Ik kap er mee, volgende week weer een keer proberen.
Alvast bedankt, hoop dat het nog lukt.

Offline Wout55

  • Lid
Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/13, 21:24:39 »
Dat betekent dat hij dan nog niets geïnstalleerd heeft. Het kan zijn dat hij op de harde schijf is vastgelopen. In dat geval kan je beter eerst de harde schijf formatteren.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/13, 21:28:33 »
Draai ook een keer Xubuntu van de live cd. Dan kun je kijken of alles werkt. Vandaar uit kun je ook met Gparted je schijf indelen.
Ook kun je daaruit je installatie beginnen.

Wel vraag ik mij af wat het probleem met XP is.
Normaal zou je het zo opnieuw erop moeten kunnen zetten dus ik zit te denken aan een hardware probleem. Controleer je harde schijf eens of die nog goed is.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 21:30:36 door emiel1976 »

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/14, 15:05:57 »
harde schijf heb ik al ingedeeld in 3 partities.
Verder als ik de origineel recovery schijf installeer, komen er bij het installeren errors van verschillende dll's tevoorschijn. De informatie bij deze errors is ook dat de bestanden niet goed gekopieerd of kapot zijn van de originele schijf. Je kunt ze overslaan, en windows werkt ook wel, maar een servicepack installeren, wil bijv. niet. Ook geeft hij foutmeldingen aan, doordat hij bep. dingen mist.
Nu kan ik natuurlijk via een illegale download, XP erop zetten, maar waarom illegaal doen, als het ook legaal kan met zo'n prog. als ubuntu, was mijn redenering. Ik had al geprobeerd via een bootcd de schijf te formateren, maar ik schijn de bootcd niet goed gemaakt te hebben, dus nog maar eens in verdiepen hoe ik dat juist moet doen.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/14, 15:14:40 »
Nu kan ik natuurlijk via een illegale download, XP erop zetten.
Offtopic:
je kan een illegaal verkregen cd gebruiken maar met je eigen licencie code. op die manier ben je toch legaal.
Natuurlijk ben ik meer een voorstander dat je ubuntu gebruikt, maar het is gewoon een weetje.

« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 15:59:11 door thomasave »
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/15, 15:37:22 »
Recovery schijven kunnen ook wel eens stuk gaan.
Verder dat het soms wat lang kan duren en het lijkt dat de computer is vast gelopen klopt.
Zeker op oudere pc's gaat het vaak niet zo snel.

Betreft de vastloper bij de drie opties voor je schijfindeling is 15 a 20 minuten wachten en je ziet nog niet dat er iets bezig is. Dat is wel wat erg lang.
Gewoonlijk hoort er een venster te komen dat aangeeft dat hij bezig is de schijf te herindelen, maar heb je eigenlijk wel op volgende (o.i.d.) gedrukt??
Aangezien je de installatie zo kon annuleren was de boel niet vastgelopen.
Als alles vast staat kan dat niet.

De schijf indelen in de uitprobeer mode met Gparted is ook een idee.
Ik zou zeggen op het eind van de schijf een 'SWAP' partitie van 512 Mb en de rest 'ext4'.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/15, 20:53:02 »
Citaat
Betreft de vastloper bij de drie opties voor je schijfindeling is 15 a 20 minuten wachten en je ziet nog niet dat er iets bezig is. Dat is wel wat erg lang.
Gewoonlijk hoort er een venster te komen dat aangeeft dat hij bezig is de schijf te herindelen, maar heb je eigenlijk wel op volgende (o.i.d.) gedrukt??
Aangezien je de installatie zo kon annuleren was de boel niet vastgelopen.
Als alles vast staat kan dat niet.
Er bleef een rondje draaien (wat in windows een zandloper is) dat hij bezig was, maar dat was na een uur nog het geval. Alleen knop Annuleer was nog indrukbaar.

Ik ga het nog maar eens proberen. Dit uitprobeer mode is ook nog een idee.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/22, 00:45:26 »
Nu kan ik natuurlijk via een illegale download, XP erop zetten.
Offtopic:
je kan een illegaal verkregen cd gebruiken maar met je eigen licencie code. op die manier ben je toch legaal.
Natuurlijk ben ik meer een voorstander dat je ubuntu gebruikt, maar het is gewoon een weetje.



Volgens mij krijg je dan alsnog problemen met activeren toch? Je hebt namelijk eerder al een XP op dat serienummer geactivieerd.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/22, 08:48:35 »
dat dacht ik ook   :-[

maar goed.. ik begin een beetje de moed te verliezen en ben er teveel tijd aan kwijt. Ik was 1x zover dat xubuntu ging installeren, maar gaf ook veel fouten aan, dit, zo gaf het scherm aan, door slechte DVDspeler (zou best kunnen) of harde schijf.
En halverwege kapte hij ermee.
Ik had bijna het hele zaakje zo het raam uitgegooid, maar omdat ik zelf ook de rotzooi op moet ruimen toch maar niet gedaan.
Ik heb zoonlief een folderwijk aangeboden, dan kan hij zelf zn eigen laptop bij elkaar gaan sparen. :evil: Jullie worden allemaal hartelijk bedankt voor je inbreng, maar ik houd het voor gezien.

Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/22, 13:06:14 »
Volgens mij krijg je dan alsnog problemen met activeren toch? Je hebt namelijk eerder al een XP op dat serienummer geactivieerd.
Niet als je het op de zelfde computer activeerd waar de stikker met het serial nummer op plakt.
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

Offline jolo

  • Lid
Re: (x)ubuntu met of zonder windows
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/22, 20:19:43 »
Het is een computer voor de kids, en er zullen alleen wat (internet)spelletjes opgespeeld worden.
Dan kun je er waarschijnlijk beter Edubuntu op installeren. Dan hoef je Windows XP niet meer opnieuw te installeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM