Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 64 bits?  (gelezen 4709 keer)

ThinkBIG

  • Gast
64 bits?
« Gepost op: 2008/04/04, 15:13:14 »
Is Ubuntu 32 of 64 bits? dit schijn ik te moeten weten ivm. evt. uitbreiding geheugen naar meer dan 2 GB.

E.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
64 bits?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/04, 15:16:03 »
Er zijn twee versies.  :-)

Overigens: hou het bij 32-bits: daarvoor zijn er veel meer programma's en drivers. Daarbij komt nog: in Ubuntu heb je toch eigenlijk geen snelheidswinst bij meer dan 1 GB RAM. Linux is zuinig geprogrammeerd.

Offline siegi

  • Lid
64 bits?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/04, 17:02:52 »
Bij 2 gb kom je nog toe met 32 bit.  64 bit word pas noodzakelijk na 3 gb ergens.
Alhoewel ik hier zelf wel 64 bit draai en ik mis niet veel programmas.  Flash werkt bv out of the box in hardy.

Offline ubby

  • Lid
64 bits?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/04, 19:31:07 »
Wat mij opvalt is dat mijn geheugen gebruik op ongeveer 668MB staat in de systeem monitor.
En dan heb ik alleen de Firefox browser open staan.
Persoonlijk vindt ik dit niet echt zuinig.

64 bits?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/04, 19:46:46 »
Citaat van: ubby
Wat mij opvalt is dat mijn geheugen gebruik op ongeveer 668MB staat in de systeem monitor.
En dan heb ik alleen de Firefox browser open staan.
Persoonlijk vindt ik dit niet echt zuinig.
zet maar eens de systeembelastings-meter op uw paneel, bij vooekeuren zet ge ook "geheugen" erbij. de grafiek heeft 2 kleuren, licht en donker groen, het donker groen is het geheugen dat effectief gebruikt word, het lichtgroene is cached geheugen.

Offline ubby

  • Lid
64 bits?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/04, 20:54:12 »
Ok, ik snap hem!
Het is natuurlijk het cached geheugen in plaats van effectief geheugen.

64 bits?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/04, 21:40:51 »
32 bits kan maximaal 4 Gig geheugen aan.
64 bits kan maximaal een paar Terrabyte aan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

64 bits?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/04, 23:18:59 »
Citaat van: Gandyman
32 bits kan maximaal 4 Gig geheugen aan.
64 bits kan maximaal een paar Terrabyte aan.
Op mijn pc zou je dat alvast niet zeggen. Ik heb 2 GB, maar Ubuntu vindt er blijkbaar maar 1. Dat vind ik toch wel een ernstige fout. Algemeen ben ik zeer tevreden van het OS, maar het is een beetje bizar dat zo vaak de superioriteit van Ubuntu wordt bezongen terwijl eenvoudige zaken als RAM tellen niet correct gaat.

Offline siegi

  • Lid
64 bits?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/04, 23:24:46 »
Als je programma's als memtest draait zie je dan 2 gb?

64 bits?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/04, 23:28:43 »
Bij systeemmonitor wordt 1 GB aangegeven

64 bits?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/05, 03:32:26 »
Ubuntu geeft of laat zien wat jouw bios ziet.

Daarnaast zou hij kunnen tellen en zelf nog eens kunnen bekijken hoeveel ram je hebt, echter dit zal je dan moeten forceren.

Denk dan ook dat Ubuntu totaal geen debet heeft aan het feit dat hij maar 1 Gig ziet.

Je hebt toevallig niet een mobo waarin die 2 Gig reepjes gepaard werken ???
Dan issie wel lekker snel natuurlijk mja....
Je hebt fysiek maar 1 Gig tot je beschikking.

En als je er niet uitkomt dan neem je de pc mee naar een release party die er binnenkort zijn, dan zal iemand zich wel ff ontfermen erover..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
64 bits?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/05, 06:25:13 »
Citaat van: siegi
Alhoewel ik hier zelf wel 64 bit draai en ik mis niet veel programmas.  Flash werkt bv out of the box in hardy.
Inderdaad, dat viel mij ook wel op :) Ik draai tegenwoordig ook 64bit om mee te gaan met mijn tijd ;) Dat Flash 9 standaard werkt in Hardy is wel heel mooi geregeld vind ik. Wordt via nspluginwrapper gedaan (de 32bit Flash wordt zo gedraaid in 64bit Firefox) maar de gebruiker merkt daar niets (of weinig) van.

Ik mis voorlopig eigenlijk niets. Wine draait 32bit Windows programma's, Virtualbox werkt ook prima met een 32bit Windows installatie, de linux programma's die ik gebruik zijn allemaal 64bit, er zijn tegenwoordig w64codecs, Flash 32bit werkt via die nspluginwrapper standaard in Hardy! En de nodige drivers zijn praktisch ook allemaal 64bit... Er is veel veranderd op 1 jaar.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline jan11000

  • Lid
64 bits?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/05, 07:41:38 »
32 bit is tot 3Gb, meer is 64 bit.
Koop geheugen voor in de toekomst, zeker 2Gb, maar ik zou nu 4Gb kopen.
Indien je later geheugen bij koopt, om uit te breiden dan werkt het vaak niet goed samen met de oude, of niet samen met oude moederborden.

Koop ook altijd 2 reepjes zodat geheugen op dubbele snelheid blijft draaien.
Dus 2 of 4 reepjes.
2 reepjes is ook beter, dan loopt geheugen sneller dan bij 4 reepjes(is denk ik maar een beetje), minder belstend voor geheugenkontroller(zeker bij overclocken).

Dus koop de maximale hoeveelheid geheuegn die je ooit erin wilt doen, liefst 2 reepjes die bij elkaar horen.

64 bits?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/05, 12:05:57 »
32 bit is tot 3GbNee dit is niet waar.

Pak maar eens een rekenmachine en reken uit 2_32
Dat is echt 4 Gig

En  64-bit gaat maximaal tot 16.8 million terabyte

Dus ga maar vast sparen. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

64 bits?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/05, 12:08:11 »
en toch ziet een 32 bit os maar 3,2 gb.

Offline lizardman

  • Lid
64 bits?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/05, 12:51:21 »
Mijn nieuwe laptop heeft een 64bit intel chip (tt5500) en 2gig geheugen. Ik draai er gewoon de 32bit Ubuntu (gutsy) op, maar zou hij met de 64 bit versie ook sneller werken? Dus eigenlijk is de vraag: worden op een 64bit systeem met 'slechts' 2gig RAM de gegevens nu ook sneller verwerkt? of gaat het bij 64bit alleen om het grotere geheugen bereik?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

64 bits?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/05, 13:49:12 »
Mja dit is al heel vaak besproken.

In wezen lopen er 3 dingen door elkaar.
64bit cpu die dus werkelijk in 64bit mode alles kan afhandelen.

Het broodnodige geheugen waar alles geparkeerd moet worden wat afgehandeld Word, Moet Worden en Afgehandeld is.

3e ding is dat alle software echt 64bit moet zijn anders heeft het nog geen nut.

Goed we voldoen aan de belangrijkste zaken,
De cpu =64bit  en de software=64bit.
Nu gaat de cpu aan het werk en wil of moet de afgehandelde bitjes kwijt.
Dit gaat hij in het geheugen schrijven.

Maar nu komt hij tot ontdekking dat er maar 2Gig geheugen aanwezig is.

Waar moet hij die andere 6Gig laten ???
Want 64bit begint gezien als adresbus bij 8Gig!
Hij kan die 6 Gig niet kwijt en dus blijft alles steken op je geheugen en zal de 64 bit processor niet meer kunnen verwerken totdat de rest van de hardware ( denk aan je vga kaart) het geheugen weer geleegd heeft.

Pas dan kan hij je geheugen weer vol schrijven met de volgende 2 Gig in jouw geval.

Je snapt wel dat zowiezo die 64bit cpu gewoon zinlose overkill is in die situatie.

Echt snelle performance zal je pas ervaren bij 8Gig geheugen of meer.

Mja kan je je nog afvragen of dit uberhaupt wel zin heeft met de huidige software???

Stel je laad Gimp in, die pakt 40 Mb?
Je laad een fotootje in van 1 Gig. en je gaat aan het werk.

Waarom zou je dan een 64bit cpu kopen met 8Gig of meer geheugen ??

Indien je in Autocad een Boeing 737 aan het tekenen bent of je bent interstalaire berekeningen aan het maken voor je reis naar saturnus kan je nog gaan denken dat je het nodig hebt.

In alle andere gevallen is iedereen mooi in deze marketing truc gestonken :P

Duszzz???
Samengevat.

Indien je niet alle benodigde software kan verzamelen op je pc wat echt stabiel 64bit is.
En je hebt geen 8Gig op je mobo staan ,

Kan je jezelf enrstg afvragen of het zin heeft de 64bit versie te pakken van Ubuntu.

misschien binnen een paar jaar dat het wat toegevoegde waarde heeft.
Maar atm ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

64 bits?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/05, 14:28:53 »
Citaat van: Gandyman
Ubuntu geeft of laat zien wat jouw bios ziet.

Daarnaast zou hij kunnen tellen en zelf nog eens kunnen bekijken hoeveel ram je hebt, echter dit zal je dan moeten forceren.

Denk dan ook dat Ubuntu totaal geen debet heeft aan het feit dat hij maar 1 Gig ziet.

Je hebt toevallig niet een mobo waarin die 2 Gig reepjes gepaard werken ???
Dan issie wel lekker snel natuurlijk mja....
Je hebt fysiek maar 1 Gig tot je beschikking.

En als je er niet uitkomt dan neem je de pc mee naar een release party die er binnenkort zijn, dan zal iemand zich wel ff ontfermen erover..
Wat bedoel je met "een mobo waarin die 2 Gig reepjes gepaard werken"? Wat is een mobo?

Het is een Dell D830 inspiron. Er staat ook XP op en die ziet wel 2 GB.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
64 bits?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/05, 14:52:29 »
een mobo is een moederbord

geheugen dat gepaard werkt is geheugen dat in dual channel werkt, denk ik.

als je geheugen gaat kopen is het trouwens een belangrijke tip om niet enkel twee bij elkaar horende latjes geheugen te kopen, maar om er twee DEZELFDE te kopen. Niet mengen in grootte (een lat van 512 en een van 1024 bvb) en precies dezelfde. Als ze namelijk niet met zichzelf zouden kunnen werken, zou het maar een vreemde wereld zijn :)
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
64 bits?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/05, 14:56:12 »
Gandyman, dat verhaal over 8 GB en "Waar moet hij die andere 6Gig laten ???
Want 64bit begint gezien als adresbus bij 8Gig!" is volgens mij onzin.

Ook met 2 GB kan je voordeel halen uit 64bit, maar dat is geheel afhankelijk van welke programma's je draait en in hoeverre die zijn geoptimaliseerd.
Veel leesvoer staat hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=368607
Let wel op dat niet alle handleidingen bruikbaar zijn omdat ze al wat ouder zijn!
De algemene informatie klopt meestal nog wel.

Een heel technisch verhaal: http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

64 bits?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/05, 23:53:03 »
@Johanvd
Citaat
Gandyman, dat verhaal over 8 GB en "Waar moet hij die andere 6Gig laten ???
Want 64bit begint gezien als adresbus bij 8Gig!" is volgens mij onzin.
Hmz we houden het ff bij die Wiki waar je die link van plaatste, om het makkelijk te houden.

Daar staat reeds omschreven:
Citaat
Without further qualification, "64-bit" computer architecture generally has integer registers that are 64 bits wide, which allows it to support (both internally and externally) 64-bit "chunks" of integer data.
Rekenkundig of gemakshalve kunnen we dus ervan uitgaan dat 32bit dan ook alleen maar 32bit "chunks" of integer data in het geheugen kan plaatssen.
Ervan uitgaande dat 32bit "Maximaal" 4 Gig kan adresseren,
Citaat
a byte-addressable 32-bit computer can address 232 = 4,294,967,296 bytes of memory
Zelfs dus iets meer.

We kunnen dus ervan uitgaan dat 64bit "Minimaal"het dubbele kan adresseren.
Het dubbele van 4Gig is dan 8Gig.  volgens mij.?

Indien je de cpu iets laat doen wat groot is, zal hij 64bit werken en vervolgens een chunk van 64bit in het geheugen willen zetten.
Dit gaat niet lukken want de pc in kwestie heeft maar 2Gig toch ?
Daar hadden we/ik het over.

Dus de cpu wil het geheugen vol stoppen maar kan niet verder indien die 2Gig vol staan.
Dus daar zit hij met zijn goede gedrag want hij kan de resterende 6Gig niet plaatssen.

Hij moet dan eerst wachten tot het geheugen weer leeg is.

In werkelijkheid zal het iets anders werken en zal de cpu gas terug geven indien de hardware om hem heen het allemaal niet verwerkt.

Maar in basic of zwart/wit en simpel uitgelegd klopt dit heel aardig en is het niet geheel onzin.

Die link geeft nog meer leuke info over 64bit, waarom je beter geen 64bit kan gaan gebruiken indien je niet minimaal 8Gig op je mobo hebt staan, omdat 64bit domweg meer geheugen vreet door zijn structuur.

Citaat
The main disadvantage of 64-bit architectures is that relative to 32-bit architectures the same data occupies more space in memory (due to swollen pointers and possibly other types and alignment padding). This increases the memory requirements of a given process and can have implications for efficient processor cache utilization
Waar het uiteindelijk omgaat met wat ik probeer uit te dragen is dat het behoorlijke onzin is om een 64bit cpu in je pc te zetten, liefst met een dikke vga kaart die 300 euri kost en vervolgens 1 of 2 Gig geheugen erin te klikken.
Verkeerde bezuiniging all the way....

En dan 64bit OS + software erop zetten in de veronderstelling dat dit zoveel sneller is ??
Hmzz....

Als je 64bit gaat werken doe het dan wel all the way, anders werkt het niet goed.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

  • Lid
64 bits?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/06, 02:18:03 »
Citaat van: Johanvd
Gandyman, dat verhaal over 8 GB en "Waar moet hij die andere 6Gig laten ???
Want 64bit begint gezien als adresbus bij 8Gig!" is volgens mij onzin.

Ook met 2 GB kan je voordeel halen uit 64bit, maar dat is geheel afhankelijk van welke programma's je draait en in hoeverre die zijn geoptimaliseerd.
Dit denk ik ook zeker als ik op internet naar benchmarks ga zoeken.
http://www.scribd.com/doc/363677/Benchmarks-AMD64-in-32bit-mode-vs-64bit-mode-Ubuntu

Het nadeel is wel dat je meer geheugen gebruikt bij 64 bit.

64 bits?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/06, 03:19:26 »
@Arie
Zie een postjes terug

Citaat van: Gandyman
32 bit is tot 3GbNee dit is niet waar.

Pak maar eens een rekenmachine en reken uit 2_32
Dat is echt 4 Gig

En  64-bit gaat maximaal tot 16.8 million terabyte

Dus ga maar vast sparen. :P
Gigje meer of minder maakt dan ook niet uit ?  :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
64 bits?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/09, 14:59:30 »
Citaat van: Gandyman
Indien je de cpu iets laat doen wat groot is, zal hij 64bit werken en vervolgens een chunk van 64bit in het geheugen willen zetten.
Dit gaat niet lukken want de pc in kwestie heeft maar 2Gig toch ?
Daar hadden we/ik het over.
Dat gaat prima, een "brokje" data van 64 bit (8 bytes) past prima in een geheugen dat 2 gigabytes groot is ;)

Citaat van: Gandyman
Dus de cpu wil het geheugen vol stoppen maar kan niet verder indien die 2Gig vol staan.
Dus daar zit hij met zijn goede gedrag want hij kan de resterende 6Gig niet plaatssen.

Hij moet dan eerst wachten tot het geheugen weer leeg is.
Zo werkt het dus niet. Het gaat om de grootte van getallen waarmee de processor kan rekenen/werken. Een 32 bits processor wordt trager als hij met getallen/data die groter zijn dan 32 bits moet rekenen. Een 64 bits processor kan tot 64 bits aan gegevens in 1 keer verwerken.

Citaat van: Gandyman
Waar het uiteindelijk omgaat met wat ik probeer uit te dragen is dat het behoorlijke onzin is om een 64bit cpu in je pc te zetten, liefst met een dikke vga kaart die 300 euri kost en vervolgens 1 of 2 Gig geheugen erin te klikken.
Verkeerde bezuiniging all the way....
Het is maar net waarvoor je het gebruikt. Tegenwoordig zijn alle snelle processors 64bit, dus je hebt niet echt een keuze. En voor veel toepassingen is 2 GB genoeg. Gelukkig kunnen veel van die processors ook in 32 bits mode werken.

Citaat
En dan 64bit OS + software erop zetten in de veronderstelling dat dit zoveel sneller is ??
Hmzz....

Als je 64bit gaat werken doe het dan wel all the way, anders werkt het niet goed.
In bepaalde software (bijv. Blender) is het mogelijk om tot 30% snelheidswinst te halen, puur door het te draaien in 64 bit. Je hebt wel gelijk dat je dan wel genoeg geheugen moet hebben om optimaal met zoveel data te kunnen rekenen, maar dat geldt ook voor 32 bit programma's ;)