Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Diascanner  (gelezen 2348 keer)

Offline Suns

  • Lid
Diascanner
« Gepost op: 2012/05/17, 08:29:42 »
Beste mensen , ik wil het volgende kopen een diascanner en nu is mijn oog gevallen op dit product http://www.informatique.nl/526365/ion-slides2pc-express.html
Mij vraag is werk die ook onder Ubuntu 12.04?
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Diascanner
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/17, 10:15:50 »
Ik zou er niet erg op rekenen. Mijn HP diascanner werkt slechts op Windows. En dat zegt heel wat, want HP is best netjes qua Linux support...

Re: Diascanner
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/17, 10:57:09 »
Nee, dat gaat niet werken.

Offline midas

  • Lid
Re: Diascanner
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/17, 11:35:10 »
Mijn Epson F-3200 scanner gebruik ik ook eigenlijk alleen onder windows met Vuescan Professional. Vuescan heeft ook een deb.package die je onder Ubuntu kunt gebruiken:

http://www.hamrick.com/

Maar wellicht net een brug te ver :)

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Diascanner
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/17, 12:42:57 »
Beste mensen , ik wil het volgende kopen een diascanner en nu is mijn oog gevallen op dit product http://www.informatique.nl/526365/ion-slides2pc-express.html
Mij vraag is werk die ook onder Ubuntu 12.04?

Mijn advies zou zijn, niet kopen deze soort scanners. De kwaliteit is belabberd. Ik heb zelf zo'n scanner maar ik gebruik hem nooit.  Als je nog een diaprojector heb en een niet reflecterende scherm kan je veel beter dia's digitaliseren, je maakt gewoon , met een een goede digitale camera, een foto van het geprojecteerde beeld. Bij mij was het resultaat aanmerkelijk beter dan met een scanner van  ion.  Als de camera en projector eenmaal goed opgesteld staat kan je razend snel je dia's digitaliseren.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Diascanner
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/17, 12:47:33 »
Ik heb een flatbed scanner van HP, met een diascanner. Prima kwaliteit :)

Offline Suns

  • Lid
Re: Diascanner
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/17, 19:59:10 »
Mensen bedankt voor jullie adviezen ik weet genoeg.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

Offline hafi

  • Lid
    • Hans Website
Re: Diascanner
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/19, 12:19:33 »
Dit werkt niet in Xubuntu, via een omweg is het wel te gebruiken.
Als je virtualbox met windows gebruikt kan het wel.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Diascanner
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/20, 11:34:08 »
Dit werkt niet in Xubuntu, via een omweg is het wel te gebruiken.
Als je virtualbox met windows gebruikt kan het wel.

Bedankt voor de tip hafi, zoals ik al schreef een goedkope diascanner geeft vaak een teleurstellend resultaat, maar ik was vergeten te melden dat een z/w of kleur negatief veel beter werkt met een dergelijke scanner, dit heet te maken met het dynamisch bereik van een dia die veel hoger is dan een fotonegatief. M.a.w.. Het resultaat met een foto negatief  kan wel
 redelijke tot goede resultaten geven. Misschien was Suns van plan om foto-negatieven te scannen.

Offline midas

  • Lid
Re: Diascanner
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/20, 11:48:32 »
RikRik, wanneer je met dynamisch bereik contrastomvang bedoelt dan zijn negatieven (zeker zw/w-negatieven) in het voordeel t.o.v. dia. Met Fuji pro 400H of met Kodak Portra 400 haal je zo 14 stops en dan moet je zelfs meerdere malen inscannen met verschillende belichtingen (soort HDR-scanproces) om het hele bereik te kunnen omvangen. Een dia (zeker Fuji Velvia) heeft een contrastomvang van 'slechts' 6 stops. Het kleurcontrast van dia is natuurlijk wél groter. Daarom is het vaak lastiger om echt alles uit een kleurnegatief te halen....goede scanner en daarbij goede scansoftware :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon