Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorbeeld van foto's  (gelezen 482 keer)

Voorbeeld van foto's
« Gepost op: 2016/05/07, 09:31:39 »
Gm,

Sinds upgrade na 16.04 heb ik geen voorbeelden meer van foto's op bureaublad en in nautilus.  Het aanzetten van voorbeeld in nautilus brengt geen verandering. De spatie indrukken bij geselecteerd bestand werkt ook niet. Iemand bekend met dit probleem en eventueel de oplossing?

gr. erwin

Offline RikRik

  • Lid
Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/07, 09:48:47 »
Probeer eens met een live USB-stick met Ubuntu te starten en ga naar je map met foto's. Zie je dan wel de voorbeelden, dan is er waarschijnlijk iets mis met je cache.
en probeer eens de tip van Pjotr:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89370.0

Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/07, 11:32:51 »
de map .cache thumbnails heb ik geen rechten op. mischien  idat dat de oorzaak is. met een live-dvd krijg ik wel miniaturen te zien. hoe bekom ik de rechten op die map?

gr erwin

Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/07, 12:24:29 »
Dat zou heel goed het probleem kunnen zijn.
Je zou alle rechten op die map moeten hebben.
Wat zijn de rechten op die map nu?

llHet zou iets moeten zijn als:
drwx------ 36 [Username]  [Username] ... .cache/

Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/11, 02:11:02 »
drwx------ 32 naam naam 4096 mei  7 11:27 .cache/

maar ik heb geen flauw idee wat dit betekend.

gr erwin

Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/11, 18:35:38 »
"drwx------" Dit zijn de lees en schrijfrechten. In dit geval heeft alleen de eigenaar zelf de lees en schrijfrechten.
"naam naam" Dit is de eigennaar en groep van de map of het bestand. Hier lijkt mij het probleem te liggen.
"mei 7 11:27" Dit is de datum en tijd dat de map of het bestand is gewijzigd. (Of aangemaakt ik dat even niet zeker.)
".cache/" DIt is de betreffende map of bestand.

Het deel "naam naam"lijkt mij niet juist. Het lijkt mij niet dat je gebruikersnaam naam is op je computer.
Dit heb je dus te wijzigen.
chown [Username]:[Username] ~/.cacheVul voor "[Username]" je gebruikersnaam in.

Mocht je de melding krijgen dat je geen toestemming hebt om dit te wijziggen. Zet er dan "sudo" voor. Hiermee wordt een commando als beheerder uitgevoerd.
Het wordt dan:
sudo chown [Username]:[Username] ~/.cacheJe zal je wachtwoord moeten opgeven. Bij het invullen hiervan komt er niets zichtbaar.

Ergens ben ik ook benieuwd hoe deze fout heeft kunnen ontstaan.

EDIT: foutje in het commando bijgesteld.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/12, 18:01:59 door Erik Krom »

Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/12, 13:05:20 »
marlies@marlies-X551CAP:~$ sudo chown marlies marlies ~/.cache
chown: kan geen toegang krijgen tot 'marlies': Bestand of map bestaat niet

Bedankt voor het meedenken maar het werkt niet. Kan dit misschien ook de reden zijn dat de compu veel langzamer is dan bij 14.04.


gr erwin

Offline Nero

  • Lid
Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/12, 13:54:52 »
sudo chown [Username]:[Username] ~/.cacheEr ontbreekt een dubbelpunt tussen beide Usernames. De username en groupname moeten ook op het systeem bestaan.

Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/12, 15:54:58 »
Met dubbele punt werkt het wel alleen nog geen previews van de miniaturen.

Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/12, 19:57:22 »
Kan het zijn dat de mappen in ~/.cache ook de verkeerde eigenaar hebben?

Ik zie dat ik eroverheen heb gelezen dat deze problemen zijn begonnen met de overstap van 14.04 naar 16.04.
Zijn er over het algemeen andere bestanden in je home map met de verkeerde eigenaar?

Betreft de .cache map kan je de eigenaar van alle vervolg mappen en bestanden makkelijk opnieuw instellen:
sudo chown -R marlies:marlies ~/.cache(Deze keer vergeet ik de dubbelpunt niet. ;) )

Re: Voorbeeld van foto's
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/13, 13:42:09 »
Super bedankt dit was de oplossing. Ben blij dat mensen met verstand van zaken hulp bieden. nogmaals dank..
gr erwin