Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu opwaarderen  (gelezen 1084 keer)

Frederik

  • Gast
Xubuntu opwaarderen
« Gepost op: 2014/07/05, 15:43:22 »
Zojuist heb ik Xubuntu 12 opgewaardeerd naar versie 14 en vlak voor het einde van de installatie een foutmelding over dat er iets (?) niet goed is gegaan en mogelijk niet alle programma's goed zullen werken. Wat er niet goed is gegaan wordt niet vermeld. Na opstarten ben ik kwijt:
K3B
Ksnapshot
VLC player
Kompozer
Filezilla
LibreOffice
Firefox is in het Engels geïnstalleerd.

Wat is hier misgegaan ?

Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/05, 15:54:40 »
Kompozer is al geruime tijd overleden stuk en daarom uit de pakketbronnen van 12.10 en hoger (dus ook 14.04) gehaald. Daarom dat ie bij opwaarderen verwijderd is. Firefox in het Engels: via Synaptic kun je de Nederlandse taal van Firefox installeren.

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/05, 16:08:06 »
Daar ben ik helemaal niet blij mee  :'(
En de rest ?
Overigens heb ik ondertussen gemerkt dat Wine ook verdwenen is samen met mijn fotobewerkingsprogramma PhotoFiltre.
Ik moet dus alles opnieuw installeren. Dan kan ik beter de image met Xubuntu 12 terugzetten.

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/05, 17:52:32 »
Het is ook allemaal wel te overzien en ik ga er niet dood van, maar ik had niet voorzien of gelezen dat je bij het opwaarderen van het systeem alle geïnstalleerde software opnieuw moet installeren.
PhotoFiltre gebruik ik al vele jaren en is vele malen prettiger werken dan met Gimp.
KompoZer heb ik godzijdank ook weer terug, gewoon kunnen downloaden en laten installeren via softwarecentrum: niks niet dood!
Een script maken: geen flauw idee hoe dat nu weer in zijn werk gaat.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/05, 18:48:28 »
Onwaardeer leed ,gaat meestal goed met de standaard programma´s ,maar de erbij geinstall dikwijls fout ,goed mag niet zijn maar is zo.
Een goede backup van je complete homemap op een sticky kan veel voorkomen ,frisse install plus je backups en alles klaar ,heeft u nu niks aan maar de volgende keer wel .  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/05, 19:10:21 »
Een script maken: geen flauw idee hoe dat nu weer in zijn werk gaat.
De simpelste uitleg:
Maak een tekst file met als naam b.v. instal.sh
Zet hierin de volgende regels:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install k3b ksnapshot vlc kompozer filezilla libreoffice

Dit start je met het commando sh instal.sh

Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/05, 20:08:49 »
Het is ook allemaal wel te overzien en ik ga er niet dood van, maar ik had niet voorzien of gelezen dat je bij het opwaarderen van het systeem alle geïnstalleerde software opnieuw moet installeren.
PhotoFiltre gebruik ik al vele jaren en is vele malen prettiger werken dan met Gimp.
KompoZer heb ik godzijdank ook weer terug, gewoon kunnen downloaden en laten installeren via softwarecentrum: niks niet dood!
Een script maken: geen flauw idee hoe dat nu weer in zijn werk gaat.

Niks niet dood? Wel dood. Het zit niet meer in het Softwarecentrum sinds versie 12.10 (zie ook: http://packages.ubuntu.com/search?keywords=kompozer&searchon=names&suite=all&section=all als je me niet gelooft) en de laatste bijwerking van het programma was een paar jaar geleden. Dat je de laatste versie nog kunt downloaden via internet en installeren: dat klopt. Maar dat maakt de software niet minder dood...

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/06, 09:30:03 »
plus je krijgt er geen updates meer voor. ;)

Maakt mij niks uit. Voor mij is er geen beter alternatief.
Ik vind het een heel prettig programma en het doet wat het moet doen. Ik kom er niks aan tekort.

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/06, 09:41:21 »
Onwaardeer leed ,gaat meestal goed met de standaard programma´s ,maar de erbij geinstall dikwijls fout ,goed mag niet zijn maar is zo.
Een goede backup van je complete homemap op een sticky kan veel voorkomen ,frisse install plus je backups en alles klaar ,heeft u nu niks aan maar de volgende keer wel .  :)


Helemaal mee eens!
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/06, 12:34:21 »
Heb zojuist een image van  versie 12 teruggezet. De opwaardeer ellende is niet te overzien. Nu bleek vandaag mijn externe schijf (hier bewaar ik alles op) vanuit alle programma's niet meer toegankelijk. Vanuit elk programma de foutmelding dat media/externe schijf niet geopend kan worden. Wel vanaf Bestandssysteem.
Volgende keer kies ik voor een schone installatie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/06, 12:52:33 »
Het is ook allemaal wel te overzien en ik ga er niet dood van, maar ik had niet voorzien of gelezen dat je bij het opwaarderen van het systeem alle geïnstalleerde software opnieuw moet installeren.
Programma's die via de standaard softwarebronnen ook in hogere versies worden ondersteund, worden wel opgewaardeerd. Programmas daarbuiten worden geëlimineerd: het is namelijk helemaal niet zeker of ze zomaar zonder aanpassingen in de nieuwe Ubuntu versie kunnen werken. Herinstalleren is daarom noodzakelijk.
Citaat
PhotoFiltre gebruik ik al vele jaren en is vele malen prettiger werken dan met Gimp.
Ook dat kan je terug installeren, maar ik sluit me aan bij wat hierboven is gezegd: er zijn heel wat fotobewerkingsprogramma's voor linux, voor eenvoudig thuisgebruik en voor gevorderden.
Citaat
KompoZer heb ik godzijdank ook weer terug, gewoon kunnen downloaden en laten installeren via softwarecentrum: niks niet dood!
Het wordt niet meer ontwikkeld en zit niet meer in het Ubuntu softwarecentrum: daarom wordt het bij de upgrade verwijderd. Blijkbaar werkt de deb nog op Ubuntu 14.04, maar dat is nooit zeker als er geen ontwikkeling meer is.

Het belangrijkste nu: je externe schijf, media/externe schijf Mijn gok is dat dit een schijf is geformatteerd voor MS Windows (ntfs bestandssysteem). Als dit bestandssysteem niet goed afgesloten werd, dan zal Ubuntu het standaard niet willen aankoppelen, om het risico niet te lopen dat het bestandssysteem verder beschadigd wordt. Oplossing: koppel die externe schijf aan aan een Windows computer, en laat daar schijfcontrole uitvoeren. Sluit dan windows volledig af vooraleer je de schijf uittrekt (of gebruik het icoon om schijven veilig te verwijderen). Hierna zal de schijf terug probleemloos door linux aangekoppeld worden.

Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/06, 13:29:09 »
Aangaande je PhotoFiltre-argument: van mij mag je het onder Wine gebruiken, maar het argument "prettiger dan GIMP" is een beetje bevreemdend want daarmee wek je de indruk dat GIMP het enige native alternatief is want dus niet waar is.

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/06, 14:59:39 »
Laten we deze discussie maar sluiten en wordt te selectief gelezen.

De externe schijf werkte prima onder versie Xubuntu12 en kon met Xubuntu14 na opwaarderen  niet via programma's benadert worden, wel via bestandsbeheer.
Nu ik versie 12 weer terug hebt gezet, werkt alles weer.

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/06, 15:43:20 »
Als je Xubuntu 12.04 bedoelt, is er doorgaans geen reden om snel te upgraden naar Xubuntu 14.04. Waarschijnlijk kun je dat beter doen, zodra de eerste puntuitgave verschijnt. Die wordt verwacht op 24 juli 2014  https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseSchedule
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu opwaarderen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/06, 19:12:34 »
Als je Xubuntu 12.04 bedoelt, is er doorgaans geen reden om snel te upgraden naar Xubuntu 14.04. Waarschijnlijk kun je dat beter doen, zodra de eerste puntuitgave verschijnt. Die wordt verwacht op 24 juli 2014  https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseSchedule

Ik had ook geen specifieke reden om te opwaarderen. Wilde die ervaring hebben over hoe dat in zijn werk gaat. Nou, dat weet ik nu  :(
Verder maak ik iedere veertien dagen (als ik er aan denk) een TrueImage systeem-image. Het nut daarvan heeft zich vandaag weer bewezen  :)
Geen man overboord.