Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Documentatie Live-usb maken  (gelezen 13039 keer)

Offline massimo21

  • Lid
Documentatie Live-usb maken
« Gepost op: 2009/03/05, 12:13:02 »
Hallo iedereen ik heb bij de documentatie een artikel toegevoegd over hoe een Live Usb maken met Ubuntu of Kubuntu.
Hier is de link http://wiki.ubuntu-nl.org/community/live-usb.
Ik heb het genomen van mijn site en vond dat het er schoon bij past bij de community docs.
Ik post hier zo dat het vebetert en of aangepast kan worden.
Het origineel vind je http://home.euphonynet.be/watislinux/liveusb.html

Groetjes.

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/05, 12:35:03 »
Ziet er goed uit, 2 kritiekpuntjes:

- houd je aan deze richtlijnen: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RichtlijnenVoorstel (die zijn nog niet af, moet ik nog eens bewerken)
- in Jaunty is dit programma vertaald naar het Nederlands. Ik zou dus opnieuw screenshots maken in Jaunty.

Offline massimo21

  • Lid
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/05, 13:28:06 »
Bedankt voor de aandachtspunten. Ik zal nieuwe screenshots maken zodra Jaunty uit komt.
En wat betreft me aan de richtlijnen houden doe ik mijn best maar mischien heb ik iets niet goed verstaan van die richtlijnen, kun je me mischien uitleggen wat ik niet volgens de richtlijnen heb gedaan zo dat ik het kan rechtzetten?

Bedankt  ;)

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/05, 14:51:40 »

- je spreekt de gebruiker niet aan met "u"
- je hebt geen inhoudsopgave
 bijvoorbeeld. Ik heb de pagina even bijgewerkt, zie hem nogmaals. Wat tussen < en > staat, moet nog gemaakt worden.

Offline Drummies

  • Lid
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/05, 22:06:59 »
even een opmerking geef aan voor welke Ubuntu versie dit werkt, instaleren usb creator Hardy Herron 8.04 gaat niet werken
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Drummies

  • Lid
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/05, 22:14:03 »
even een opmerking geef aan voor welke Ubuntu versie dit werkt, instaleren usb creator Hardy Herron 8.04 gaat niet werken
zolang je geen persistent usb stick maakt werkt het dacht ik wel in 8.04. alleen kan je dan net zo goed unetbootin gebruiken


offtopic : unetbootin zit trouwens in de repo's van 9.04

probeer maar eens via synaptic usb-creator  en mbv de commando lijn sudo apt-get install usb-creator onder 8.04 te instaleren ,vandaar mijn opmerking ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Drummies

  • Lid
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/05, 22:18:58 »
even een opmerking geef aan voor welke Ubuntu versie dit werkt, instaleren usb creator Hardy Herron 8.04 gaat niet werken
zolang je geen persistent usb stick maakt werkt het dacht ik wel in 8.04. alleen kan je dan net zo goed unetbootin gebruiken


offtopic : unetbootin zit trouwens in de repo's van 9.04

probeer maar eens via synaptic usb-creator  en mbv de commando lijn sudo apt-get install usb-creator onder 8.04 te instaleren ,vandaar mijn opmerking ;)
ge-installeerd via de .deb :)


ja oke Arie maar die verwijzing instaleren usb creator via deb en hoe die te downloaden zou dus als aanvulling in de wiki moeten komen
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/live-usb.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline massimo21

  • Lid
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/06, 09:04:51 »

- je spreekt de gebruiker niet aan met "u"
- je hebt geen inhoudsopgave
 bijvoorbeeld. Ik heb de pagina even bijgewerkt, zie hem nogmaals. Wat tussen < en > staat, moet nog gemaakt worden.
Ik heb alles un U veranderd en heb bijgevoegd dat het onder 8.10 werkt.
En heb een Inhoudsopgave gemaakt.

Ik moet wel zeggen dat ik uw < en > niet heb gezien dus hoop ik dat ik het goed heb gedaan. Iedereen mag wel aanpassingen doen dat is soms sneller dan het hier op te schrijven.
Alvast bedankt aan iedereen. ^-^

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/06, 14:48:03 »
Beter zo, maar nog niet volledig. Ik heb een mooi tabelletje aan de richtlijnen toegevoegd, waarmee de gebruiker in één oogopslag kan zien voor welke versies en varianten van Ubuntu het artikel van toepassing is.

Offline massimo21

  • Lid
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/06, 18:42:53 »
Er heeft iemand zich geamuseerd met aanpassingen te brengen en wil hem bedanken voor het mooie werk.
Bedankt Sander.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/06, 18:48:38 door massimo21 »

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/06, 19:06:52 »
Graag gedaan :)

Offline jusgje

  • Lid
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/08, 11:56:05 »
Mooi artikel.
Een opmerking: Is het niet beter om de screenshots in Gnome te maken? Usb-creator is namelijk een GTK-programma, en dat ziet er toch beter uit in Gnome dan in KDE.

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/08, 12:49:30 »
Dat komt doordat het programma als Root uitgevoerd wordt, en de rootgebruiker heeft de benodigde GTK-stijlen niet. Hetzelfde gebeurt op GNOME wanneer je een GTK-stijl gebruikt die root niet geïnstalleerd heeft. Dit is eenvoudig op te lossen door gnome-appearance-properties als root te starten, en dan een mooie stijl uit te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/08, 12:57:26 door Cumulus007 »

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/08, 15:20:18 »
Intussen heb ik het artikel helemaal voltooid:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/live-usb

Het kan dus toegevoegd worden aan de documentatie!

Offline Rulus

  • Lid
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/08, 17:08:03 »
Ik heb een paar kleine dingen aangepast en enkele zinnen weggehaald. Iedereen akkoord? :)

Edit: de afbeeldingen die momenteel niet in het artikel staan mogen ook verwijderd worden?
« Laatst bewerkt op: 2009/03/08, 17:31:36 door Rulus »

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/08, 17:39:54 »
Yep :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/10, 20:46:25 »
Werkt ook met een mediakaartje. De tekst heb ik op dat punt nog aangepast.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/11, 00:48:46 »
Volgens richtlijnen http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RichtlijnenVoorstel schermafbeeldingen met standaardthema van ubuntu toegevoegd en menu optie in Ubuntu (niet in Kubuntu).
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/11, 12:02:10 »
Werkt ook met een mediakaartje. De tekst heb ik op dat punt nog aangepast.

Ik had dat vermeld in de documentatie, maar het is verwijderd door rulus...

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/11, 12:03:01 »
Volgens richtlijnen http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RichtlijnenVoorstel schermafbeeldingen met standaardthema van ubuntu toegevoegd en menu optie in Ubuntu (niet in Kubuntu).
Waar zie je staan dat het in Ubuntu moet?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/11, 12:22:40 »
Neem mij vooral NIET kwalijk als ik het onjuist heb begrepen, de oude afbeeldingen staan er ook nog en kunnen zo worden teruggeplaatst.

In http://wiki.ubuntu-nl.org/community/RichtlijnenVoorstel lees ik in het hoofdstuk Voorbeelden en schermafbeeldingen:

Gebruik het standaardthema van je Ubuntuvariant wanneer je schermafbeeldingen gaat maken. Zo ziet onze documentatie er eenvormig uit en krijgt de gebruiker niet de indruk dat deze mogelijk verkeerd bezig is.

In  het gegeven argument voor eenvormigheid kan ik mij wel vinden.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/11, 12:49:00 »
"Ubuntuvariant". Kubuntu is een Ubuntuvariant :P

Nja, het maakt niks uit hoor, het viel me slechts op :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/11, 12:59:21 »
Helaas had ik het verkeerd begrepen, zonde geweest van de tijd om nieuwe schermprinten te maken.
Bedankt voor je opmerking.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/11, 13:44:26 »
Heb je soms ook de werkwijze om het programma te starten veranderd? Dat was niet de bedoeling, via alt+f2 werkt het op alle varianten, nu staat alleen Ubuntu en Kubuntu omschreven.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie Live-usb maken
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/11, 19:07:18 »
Ja. In Kubuntu kon ik hiervoor geen menukeuze vinden en in Ubuntu wel. Ik was er van uitgegaan dat de documentatie, waar mogelijk, bij voorkeur uitgaat van het werken met grafische menu's.
In Kubuntu kon ik (in de standaard 8.10) geen menu vinden maar in Ubuntu (8.10 en 9.04alpha) wel.

Maar ik heb de richtlijnen wederom doorgenomen en moet je weer gelijk geven  :-[ : dat staat er niet in. En wat nu nog erger is, de andere varianten vallen nu buiten de tekst.

Het zal beter zijn om op te nemen dat het altijd gestart kan worden via Alt-F2 en de Ubuntu menukeuze als uitzondering te noemen. Mee eens?

Klik links bovenin op Documentatie